Organisatie
Een sociale en ondernemende gemeente met ruim 75.000 inwoners. Hier werken we samen met 750 collega’s aan de best mogelijke dienstverlening voor inwoners, bedrijven en instellingen. De lijnen zijn kort, we kennen elkaar en we weten wat er speelt. Onder het motto: vertrouwen, verbinden, verantwoordelijkheid en verbeteren.
Opdracht
Wonen is een urgent en complex thema. Er is een groot tekort aan passende woningen. We willen snel bouwen aan duurzame buurten waar mensen prettig kunnen wonen, elkaar ontmoeten en samen een leefbare omgeving vormen. De uitdaging is extra groot voor mensen die van buiten Nederland komen, zoals statushouders en arbeidsmigranten. Zij proberen hier een nieuw bestaan op te bouwen, terwijl de omgeving daar niet altijd positief tegenover staat.
De woningbouw loopt bovendien tegen flinke obstakels aan: netcongestie, stikstofbeperkingen en een tekort aan capaciteit. Voor statushouders en arbeidsmigranten komt daar nog eens de voortdurende onzekerheid rond het rijksbeleid bij, bijvoorbeeld op het gebied van asiel, arbeidsmigratie en huisvesting.
Onze organisatie is verantwoordelijk voor de transformatie van twee bestaande locaties in de gemeente naar woningcomplexen voor ouderen en nieuwkomers. We streven ernaar om deze herontwikkeling op een duurzame en inclusieve manier te realiseren, met oog voor de belangen van verschillende betrokkenen. Als projectleider speel jij een sleutelrol in dit complexe proces, waarbij je samenwerkt met woningbouwcorporaties, omwonenden en andere belanghebbenden.
Voor het project ‘herontwikkeling Valkhof / De Haar’ zoeken wij een ervaren en gedreven projectleider. Iemand die kansen en mogelijkheden ziet in de herontwikkeling van twee naast elkaar gelegen locaties naar huisvesting voor ouderen en nieuwkomers. Je bent verantwoordelijk voor de coördinatie van het gehele proces te beginnen bij de onderzoeks- en haalbaarheidsfase. Ook het managen van de interne en externe stakeholders behoort tot de opdracht. Communicatieve vaardigheid is een vereiste voor dit specifieke woonproject.
Jouw werkzaamheden
- Het begeleiden van de herontwikkeling van de gemeentelijke locaties Valkhof en De Haar, waarbij de focus ligt op het realiseren van (flex)woningen voor ouderen en nieuwkomers.
- Actief onderhouden van contacten met woningbouwcorporaties, projectpartners en andere stakeholders.
- Organiseren en begeleiden van informatiebijeenkomsten en gesprekken met omwonenden, waarbij de belangen van verschillende groepen zorgvuldig worden afgewogen.
- Beheren van de projectplanning, budgettering en risicoanalyse.
Competenties
- Sterke communicatieve vaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling, en ervaring in het voeren van gesprekken met diverse belanghebbenden, inclusief inwoners en woningbouwcorporaties.
- Ervaring met het omgaan met weerstand en het in goede banen leiden van lastige gesprekken.
- Inlevingsvermogen en de capaciteit om te werken in een politiek en maatschappelijk gevoelig krachtenveld.
- Proactieve werkhouding en oplossingsgerichte mentaliteit.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12.
Benodigd aantal professionals
1. Het projectleiderschap mag in duo-functie worden uitgevoerd.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op nader te bepalen werkdagen.
Reactietermijn
De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 8 december 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.
Eisen
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider/adviseur gebiedsontwikkeling binnen een gemeente
- ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop (geen iPad); de werkplekken van gemeente Leidschendam-Voorburg zijn voorzien van USB-C (Thunderbolt) docking beeldschermen.
- Beschikbaar per januari 2026 voor gemiddeld 10 à 12 uur per week gedurende de gehele looptijd van de opdracht incl. mogelijke verlengingsopties
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider/adviseur gebiedsontwikkeling
- Aantoonbare werkervaring in project- en procesbegeleiding op het gebied van ruimtelijke projecten
Wensen
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in project- en procesbegeleiding op het gebied van woningbouw binnen een gemeente
- Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding in de richting van Ruimtelijke Ordening en/of stedenbouw/planologie
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als projectleider/adviseur gebiedsontwikkeling; met samenwerkingsprocessen waarbij de belangen van diverse stakeholders in acht worden genomen, benoem hiervan een voorbeeld in het cv
- Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als projectleider/adviseur gebiedsontwikkeling bij een gemeentelijke organisatie met minimaal 70.000 inwoners
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van gebiedsontwikkeling: van initiatiefase tot en met realisatiefase, duidelijk weergeven in het cv