Ontwerpleider openbare ruimte

Gemeente Amstelveen

Sluit op: 15 jan 2026 om 07:00
Max. Uurtarief: 100
Aantal uur per week: 32
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: Buitendienst

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 2 maart 2026
Eind datum: 31 december 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Opdrachtomschrijving
De ambtelijke organisatie AA werkt voor de gemeentebesturen van Aalsmeer en Amstelveen. Twee gemeentebesturen, bediend door één ambtelijke organisatie. Het Projectbureau is onderdeel van de afdeling Projecten en Advies Buitenruimte. Het team bestaat uit circa 30 collega's. Samen vormen zij het projectbureau dat ontwerpen uitwerkt door middel van projectmatige voorbereiding, aanbesteding en realisatie. Er wordt gewerkt aan het realiseren van projecten en het inrichten of renoveren van de leef- en werkomgeving van bewoners en bedrijven binnen beide gemeentes, waarbij innovaties steeds meer worden toegepast.

Opdracht
Als Ontwerpleider houd je je bezig met het aansturen en adviseren van de verkeer-, stedelijk water-, en landschapontwerpers en werkvoorbereiders, zowel groen als grijs, die werken voor Amstelveen en Aalsmeer. Je bent de vraagbaak bij lastige onderdelen in het ontwerp, waar jij oplossingen voor aandraagt. In de verkenningsfase van een project ben je een essentiële schakel. Je zorgt dat ontwerpers en werkvoorbereiders binnen de kaders en richtlijnen werken en je bent verantwoordelijk voor het definitieve ontwerp. Je werkt ook zelf aan complexe ontwerpen, waarbij varianten worden onderzocht. Je schrijft ontwerpnota’s of laat deze schrijven door collega’s. Je stemt af met projectmanagers, landschapsarchitecten, technisch adviseurs en beheerders van de openbare ruimte. Je werkt samen aan procesafstemming en verbetering. Daarnaast onderzoek je hoe deze functie structureel kan worden ingebed in de vaste formatie.

Duur opdracht
De opdracht loopt t/m 31 december 2026, met een mogelijke verlenging. Deze verlenging wordt voor afloop besproken. Indien mogelijk en gewenst bestaat na een jaar de optie om kosteloos overgenomen te worden. De leverancier stemt hiermee automatisch in bij het aanbieden van een kandidaat.

Kandidaatomschrijving

  • Minimaal een afgeronde bachelor HBO opleiding.
  • Minimaal 5 jaar ervaring als ontwerper in de openbare ruimte (landschap, verkeer, stedelijk water).
  • Minimaal 3 jaar ervaring als Werkvoorbereider Civiele Techniek in de openbare ruimte.
  • Ervaring met Microstation en andere grafische programma’s (Adobe).
  • Een duurzaam- en klimaatbestendige blik op de openbare ruimte.
  • Ervaring met het schrijven van een ontwerp & advies nota.

Competenties

  • Delegeren/coördineren
  • Proces- en projectmatig
  • Zelfstandig
  • Strategisch
  • Resultaatgericht

Kernwaarden
In Amstelveen wordt samengewerkt, is men betrokken en oplossingsgericht. Deze kernwaarden passen bij de manier waarop jij je werkzaamheden uitvoert. Competenties worden tijdens het gesprek beoordeeld.

Referentie
Referenties kunnen onderdeel zijn van de procedure. Voor werkervaring onder 'eisen' is het opgeven van een referentie verplicht. Een referentie bevat de naam en contactgegevens van een teamleider/leidinggevende van een recente opdrachtgever, relevant aan de uitgevraagde opdracht zoals opgesteld door Gemeente Amstelveen.

VOG
Iedereen die bij de gemeente Amstelveen of Aalsmeer werkt, moet voor aanvang van de werkzaamheden een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen. De gemeente bepaalt waarop gescreend wordt en stuurt een link waarmee de aanvraag afgerond kan worden.

Interviewplanning
De top 3 kandidaten wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek op woensdag 21 januari tussen 09.00 en 12.00 uur op het raadhuis van gemeente Amstelveen. De kandidaat dient op deze datum en dit tijdsblok beschikbaar te zijn.

Toelichting op rooster
Dagen in overleg. 24 uur is bespreekbaar.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen voor de opdracht Ontwerpleider openbare ruimte

  • Opleiding: Minimaal een afgeronde bachelor HBO opleiding
  • Werkervaring: Op cv aantoonbaar minimaal 2 jaar werkervaring als Coördinator/Leidinggevende, opgedaan in de afgelopen 8 jaar. Referentie vereist
  • Werkervaring: Op cv aantoonbaar minimaal 5 jaar werkervaring als Ontwerper Openbare Ruimte, opgedaan in de afgelopen 8 jaar. Referentie vereist
  • Werkervaring: Op cv aantoonbaar werkervaring met MicroStation, opgedaan in de afgelopen 5 jaar

Wensen voor de opdracht Ontwerpleider openbare ruimte

  • Werkervaring: Op cv aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring als Verkeersontwerper, opgedaan in de afgelopen 8 jaar. Graag geel arceren waar deze ervaring is opgedaan
  • Werkervaring: Op cv aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring als Landschapsontwerper, opgedaan in de afgelopen 8 jaar. Graag geel arceren waar deze ervaring is opgedaan
  • Werkervaring: Op cv aantoonbaar werkervaring als Ontwerpleider, opgedaan in de afgelopen 5 jaar
  • Werkervaring: Op cv aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring als Werkvoorbereider Civiele Techniek, opgedaan in de afgelopen 8 jaar. Graag geel arceren waar deze ervaring is opgedaan

Geïnteresseerd in deze opdracht?

Zo gaan wij te werk

1. Reageer op de opdracht Ontwerpleider openbare ruimte

Wanneer je op deze opdracht reageert, starten wij direct met het beoordelen van een mogelijke match.

  • We bekijken of jouw ervaring en cv aansluiten bij de opdracht
  • We leggen jouw profiel langs de lat van de eisen van de opdrachtgever
  • We checken je tarief en zetten dit af tegen de actuele markt om je positie te bepalen

Met deze werkwijze vergroot je jouw kansen op succesvolle bemiddeling. Je hoort op werkdagen binnen 24 uur van ons of er sprake is van een match en of we samen het offertetraject kunnen beginnen.

2. Introductie bij Gemeente Amstelveen

Past jouw profiel bij de eisen van Gemeente Amstelveen? Dan volgen de volgende stappen:

  • Wij stellen jou voor aan Gemeente Amstelveen
  • Indien er aanvullende stukken nodig zijn, zoals een motivatie, diploma's, referenties of een VOG, zorgen wij voor het verzamelen hiervan
  • We stellen gezamenlijk een overtuigende offerte op waarin jouw toegevoegde waarde helder naar voren komt
  • Je krijgt van ons een tariefadvies op basis van de marktsituatie, maar jij beslist uiteindelijk zelf over het uiteindelijke tarief

Ontvangen we een positieve reactie van Gemeente Amstelveen, dan plannen we doorgaans een kennismakings- of intakegesprek met je in.

3. Aftrap van de opdracht!

Bij ons kun je rekenen op openheid en transparantie. Doordat we direct schakelen met zelfstandigen, houden we de inhuurketen overzichtelijk en kun jij altijd precies zien hoe het traject verloopt.

  • Gemiddelde marges: we rekenen 13% marge over je uurtarief; dit daalt na het eerste jaar naar 11%.
  • Supersnelle betaling: zodra de opdrachtgever heeft overgemaakt, staat jouw brutoloon op werkdagen altijd binnen 24 uur op je rekening.
  • Altijd je eigen keuzes: bij ons heb je geen concurrentie- of relatiebeding. Wanneer je goed werk levert en de opdrachtgever biedt meer werk aan, mag je dit direct aannemen, volledig vrij dus.

Zo bieden we jou heldere afspraken en behoud je de zelfstandigheid die past bij ondernemen op jouw manier.

Reageer nu binnen 24 uur reactie

Even voorstellen

Wij zijn LibLab

Wat fijn dat je je weg hebt gevonden naar LibLab! Dit platform is speciaal ontwikkeld voor jou als zelfstandig professional en sluit naadloos aan op de wensen en inzichten uit de dagelijkse praktijk. Met inmiddels ruim 18 jaar eigen ervaring als zelfstandig professionals weten wij precies welke uitdagingen je kunt tegenkomen, bijvoorbeeld bij het binnenhalen van nieuwe opdrachten of het samenwerken met tussenpersonen. Omdat we zelf iedere dag met deze situaties te maken hebben gehad, merken we dat de traditionele methodes niet langer toereikend zijn en echt toe zijn aan vernieuwing. Dát is precies waar wij ons voor inzetten.

De meerwaarde van LibLab voor jouw opdrachten

  • Snel duidelijkheid: zodra je je aanmeldt voor een opdracht ontvang je binnen één werkdag bericht of we een goede match zien
  • Eerlijke marges: je betaalt 13% marge en vanaf het tweede jaar wordt dit percentage automatisch verlaagd naar 11%
  • Supersnelle uitbetaling: nadat de klant het bedrag heeft voldaan staat je factuur of brutoloon binnen 24 uur op je rekening
  • Volledige vrijheid: wij werken zonder relatiebeding of concurrentiebeding je kunt dus altijd elke vervolgopdracht zelf bepalen

Meer over ons

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx