Projectleider wet open overheid (woo)

Gemeente Pijnacker Nootdorp

Sluit op: 24 dec 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: 95
Aantal uur per week: 16
Provincies: Zuid-Holland
Segmenten: Algemeen-projectmanagement

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 1 januari 2026
Eind datum: 1 juli 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Organisatie
De gemeente Pijnacker-Nootdorp is een groeigemeente, de komende jaren neemt het inwoneraantal toe van 55.000 naar 65.000. We werken de komende jaren aan grote projecten op het gebied van woningbouw, bedrijventerreinen, infrastructuur, voorzieningen, natuur en recreatie. Het ondernemersklimaat wordt gekenmerkt door innovatieve ondernemers die vooruitlopen op het gebied van warmtetransitie en duurzaamheid. Wonen in Pijnacker-Nootdorp is aantrekkelijk vanwege de goede voorzieningen en de prettige ligging in het groen met uitstekende verbindingen naar Den Haag en Rotterdam.

De ambtelijke organisatie bestaat uit circa 470 medewerkers. De organisatiecultuur kenmerkt zich door een informeel karakter, vertrouwen en veel ruimte voor eigen inbreng en ontwikkeling. Onze medewerkers voelen zich gewaardeerd en zijn trots op de organisatie waarvoor zij werken.

Je komt te werken bij Domein Bedrijfsvoering en Dienstverlening, team Bedrijfsbureau en zal in praktijk de samenwerking met de verschillende organisatieonderdelen opzoeken. Je werkt hierbij nauw samen met programmamanager Dienstverlening en team Juridische Zaken.

Domein Bedrijfsvoering en Dienstverlening is de drijvende kracht die gemeentelijke organisatie optimaal laat functioneren. Het domein ondersteunt het primaire proces en zorgt ervoor dat medewerkers en bestuur hun werk zo goed mogelijk kunnen doen. Wij zorgen ervoor dat het bestuur, management en medewerkers van onze gemeente goed worden ondersteund en geadviseerd. Dit doen we op het gebied van: financiën, inkoop, ict, personeel & organisatie en publiekszaken.

Opdracht
De Woo verplicht gemeente Pijnacker-Nootdorp tot het actief openbaar maken van informatie uit 15 informatiecategorieën. In 2024 hebben wij een implementatieplan Wet open overheid (Woo) opgesteld. In de afgelopen periode zijn een projectleider en projectondersteuner volop bezig geweest om uitvoering te geven aan het implementatieplan. Een aanbestedingstraject voor anonimiserings- en publicatiesoftware heeft plaatsgevonden en een leverancier is geselecteerd. In 2026 richten we ons op de implementatie van de software, het aanpassen van werkprocessen, het bewustmaken, opleiden en trainen van medewerkers, en het implementeren van tranche 2 en 3. Ook treffen we voorbereidingen voor de implementatie van tranche 4. Na implementatie van tranche 4 zijn alle verplichte informatiecategorieën van de Woo geïmplementeerd en eindigt het project.

Door vertrek van de huidige projectleider zijn wij op zoek naar een nieuwe projectleider, die de coördinatie en uitvoering van genoemde activiteiten op zich neemt.

Je belangrijkste taken en verantwoordelijkheden ten aanzien van de Woo

  • Sturen op projectvoortgang en projectvariabelen kwaliteit, tijd, geld en middelen en hierover verantwoording afleggen aan het management
  • Het aansturen van de projectgroep Woo
  • Het ontwikkelen en inzetten van communicatiemiddelen om bewustwording onder medewerkers over de Woo te vergroten
  • Het implementeren van de anonimiserings- en publicatiesoftware
  • Inzicht geven in de rollen en verantwoordelijkheden van de Woo
  • Het opstellen van een opleidingsplan voor de Woo en het realiseren van het opleidingsaanbod
  • Het opstellen van een nazorg- en borgingsplan voor de Woo
  • Het opstellen van procesbeschrijvingen en het aanpassen van de primaire processen ten behoeve van actieve openbaarmaking
  • Het project wordt ondersteund door een projectondersteuner en dit vraagt om goede afstemming en samenwerking

Competenties

  • Vertrouwdheid met politieke en bestuurlijke verhoudingen binnen een gemeentelijke organisatie
  • Resultaatgerichte, dienstverlenende en flexibele instelling
  • Overtuigingskracht, weerstand managen, helikopterview, analytisch vermogen en verbinder

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen voor de opdracht Projectleider wet open overheid (woo)

  • Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad
  • De beroepsaansprakelijkheidsverzekering en de aansprakelijkheidsverzekering bedrijven biedt qua verzekerde hoedanigheid, inhoudelijk dekking aan minimaal de opdrachtwaarde van de opdracht
  • Beschikbaar per 5 januari 2026 voor 8 tot 16 uur per week voor de gehele duur van de opdracht, inclusief verlengingen
  • Aantoonbare werkervaring als projectleider voor de implementatie van de Woo binnen een gemeente
  • Aantoonbare werkervaring met het houden van procesworkshops en het opstellen van procesbeschrijvingen binnen een gemeente
  • Aantoonbare werkervaring met het aanpassen en uitrollen van primaire processen in het kader van de Woo bij een gemeente

Wensen voor de opdracht Projectleider wet open overheid (woo)

  • Minimaal een aantoonbaar afgeronde hbo-bachelor opleiding in Bestuurskunde, Juridisch en/of informatiehuishouding
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur, jurist of projectleider met de Woo, inclusief juridische aspecten, de gevolgen voor de gemeentelijke processen en implementatie van relevante software
  • Aantoonbare werkervaring met het toepassen van projectmethodieken zoals Prince2 en Scrum, benoem duidelijk waar dit is gedaan
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van een opleidings- en borgingsplannen en procesbeschrijvingen ten behoeve van de Woo, benoem waar deze is opgedaan
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met taken op het gebied van informatiehuishouding in gemeentelijke organisaties

Geïnteresseerd in deze opdracht?

Zo gaan wij te werk

1. Reageer op de opdracht Projectleider wet open overheid (woo)

Wanneer je op deze opdracht reageert, starten wij direct met het beoordelen van een mogelijke match.

  • We bekijken of jouw ervaring en cv aansluiten bij de opdracht
  • We leggen jouw profiel langs de lat van de eisen van de opdrachtgever
  • We checken je tarief en zetten dit af tegen de actuele markt om je positie te bepalen

Met deze werkwijze vergroot je jouw kansen op succesvolle bemiddeling. Je hoort op werkdagen binnen 24 uur van ons of er sprake is van een match en of we samen het offertetraject kunnen beginnen.

2. Introductie bij Gemeente Pijnacker Nootdorp

Past jouw profiel bij de eisen van Gemeente Pijnacker Nootdorp? Dan volgen de volgende stappen:

  • Wij stellen jou voor aan Gemeente Pijnacker Nootdorp
  • Indien er aanvullende stukken nodig zijn, zoals een motivatie, diploma's, referenties of een VOG, zorgen wij voor het verzamelen hiervan
  • We stellen gezamenlijk een overtuigende offerte op waarin jouw toegevoegde waarde helder naar voren komt
  • Je krijgt van ons een tariefadvies op basis van de marktsituatie, maar jij beslist uiteindelijk zelf over het uiteindelijke tarief

Ontvangen we een positieve reactie van Gemeente Pijnacker Nootdorp, dan plannen we doorgaans een kennismakings- of intakegesprek met je in.

3. Aftrap van de opdracht!

Bij ons kun je rekenen op openheid en transparantie. Doordat we direct schakelen met zelfstandigen, houden we de inhuurketen overzichtelijk en kun jij altijd precies zien hoe het traject verloopt.

  • Gemiddelde marges: we rekenen 13% marge over je uurtarief; dit daalt na het eerste jaar naar 11%.
  • Supersnelle betaling: zodra de opdrachtgever heeft overgemaakt, staat jouw brutoloon op werkdagen altijd binnen 24 uur op je rekening.
  • Altijd je eigen keuzes: bij ons heb je geen concurrentie- of relatiebeding. Wanneer je goed werk levert en de opdrachtgever biedt meer werk aan, mag je dit direct aannemen, volledig vrij dus.

Zo bieden we jou heldere afspraken en behoud je de zelfstandigheid die past bij ondernemen op jouw manier.

Reageer nu binnen 24 uur reactie

Even voorstellen

Wij zijn LibLab

Wat fijn dat je je weg hebt gevonden naar LibLab! Dit platform is speciaal ontwikkeld voor jou als zelfstandig professional en sluit naadloos aan op de wensen en inzichten uit de dagelijkse praktijk. Met inmiddels ruim 18 jaar eigen ervaring als zelfstandig professionals weten wij precies welke uitdagingen je kunt tegenkomen, bijvoorbeeld bij het binnenhalen van nieuwe opdrachten of het samenwerken met tussenpersonen. Omdat we zelf iedere dag met deze situaties te maken hebben gehad, merken we dat de traditionele methodes niet langer toereikend zijn en echt toe zijn aan vernieuwing. Dát is precies waar wij ons voor inzetten.

De meerwaarde van LibLab voor jouw opdrachten

  • Snel duidelijkheid: zodra je je aanmeldt voor een opdracht ontvang je binnen één werkdag bericht of we een goede match zien
  • Eerlijke marges: je betaalt 13% marge en vanaf het tweede jaar wordt dit percentage automatisch verlaagd naar 11%
  • Supersnelle uitbetaling: nadat de klant het bedrag heeft voldaan staat je factuur of brutoloon binnen 24 uur op je rekening
  • Volledige vrijheid: wij werken zonder relatiebeding of concurrentiebeding je kunt dus altijd elke vervolgopdracht zelf bepalen

Meer over ons

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx