Plaatsvervangend sectormanager en kwartiermaker ruimtelijke regie & innovatie

Gemeente Alphen aan den Rijn

Sluit op: 5 jan 2026 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 36
Provincies: Zuid-Holland
Segmenten: Ruimtelijke ontwikkeling

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 5 januari 2026
Eind datum: 5 april 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Organisatie
Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan G40. In de groen-blauwe stad midden in het Groene Hart vind je een unieke combinatie van stedelijke projecten en ruimtelijke vraagstukken in een landelijk gebied. 132,5 km², waarvan 6 km² water en 8 kernen, midden in het Groene Hart: dat is Alphen aan den Rijn.

Opdracht
De gemeente Alphen aan den Rijn is volop in ontwikkeling en groeit. De opgaven die daarbij horen (groene verstedelijking, energietransitie, economische vernieuwing en de transitie van het landelijk gebied) vragen om stevig ambtelijk leiderschap en regie om deze opgaven daadkrachtig en in samenhang met elkaar en onze partners op te pakken. Mede in dat licht is afgelopen jaar een reorganisatie doorgevoerd en is het fysiek domein ingedeeld in 4 sectoren onder aansturing van een directeur, elke sector wordt aangestuurd door een sectormanager.Vanwege de tijdelijke uitval van één van onze sectormanagers zijn we (per direct) op zoek naar een plaatsvervangend sectormanager Ruimtelijk en economische ontwikkeling (REO) en kwartiermaker clusterteam regie & innovatie. De sector REO bestaat uit circa 80 FTE verdeeld over 4 teams (allen geleid door een teammanager), en een cluster (10 FTE) dat direct onder aansturing van de sectormanager valt:

  • Cluster Regie & Innovatie
  • Team Mobiliteit & Wonen
  • Team Economie
  • Team Groen, Water, Bodem
  • Programmateam Energietransitie
De werkzaamheden bestaan uit drie onderdelen:
  • Plaatsvervangend sectormanager REO: Voor deze sector ben jij de schakel tussen directie, bestuur, je mede-sectormanagers en de teammanagers. Je begeleidt de (onlangs gestarte) teammanagers in de doorontwikkeling van hun rol, geeft sturing aan de processen die nodig zijn om deze sector optimaal te laten functioneren en zorgt voor een effectief functionerend MT REO waar strategische en operationele zaken tweewekelijks samenkomen.
  • Kwartiermaker cluster Regie & Innovatie: Je focust je op de doorontwikkeling van dit (nieuwe) cluster (en de mensen daarbinnen). Je creëert met dit cluster de randvoorwaarden voor een goed functionerende strategische unit die team- en sectoroverstijgend werkt, in lijn met de recentelijk vastgestelde Ruimtelijk Economische Koers van de gemeente. Een cluster waarin enerzijds gewerkt wordt aan de inhoudelijke totstandkoming van de ruimtelijke kaders/instrumenten, waaronder het ruimtelijk ontwikkelperspectief en de diverse thematische en gebiedsgerichte programma’s onder de Omgevingswet. En anderzijds het ruimtelijk programmeren en prioriteren van onze projecten verbreed en doorontwikkeld dient te worden.
  • Plaatsvervangend ambtelijk opdrachtgever: Voor een aantal grotere programma’s. We denken (afhankelijk van ervaring en achtergrond van de externe kandidaat) in eerste instantie aan het (concernbrede) warmteprogramma en ons warmtebedrijf i.o. (wat in de opstartfase gekoppeld is aan de gebiedsontwikkeling van het Havenfront en de Zeeheldenbuurt).

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 14.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Is hybride werken mogelijk: ja

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen voor opdracht Plaatsvervangend sectormanager en kwartiermaker ruimtelijke regie & innovatie

  • Bring your own device’ is van toepassing. Bij uitvoering van opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring kwartiermaker binnen ruimtelijke domein binnen een 80.000+ gemeente
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als sectormanager/teamleider binnen Ruimtelijk Economisch Domein
  • Minimaal een aantoonbaar afgeronde wo bachelor opleiding
  • Beschikbaar om te starten in januari 2026 voor gemiddeld 32 tot 36 uur

Wensen voor opdracht Plaatsvervangend sectormanager en kwartiermaker ruimtelijke regie & innovatie

  • Aantoonbare werkervaring bij tenminste 3 gemeentes als manager waarbij teamvorming en inrichting van organisatieonderdelen (inrichten en bouwen en collega’s daarin meenemen) een onderdeel zijn, motiveer dit duidelijk in het cv
  • Aantoonbare werkervaring als opdrachtgever voor complexere opdrachten binnen fysiek domein, daarover een korte beschrijving van jouw aanpak en punten waarin je bent gegroeid als opdrachtgever
  • De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf
  • Aantoonbare ervaring als kwartiermaker op inhoudelijke ruimtelijk economische kaders alsook programmeren en prioriteren van projecten op domeinniveau

Geïnteresseerd in deze opdracht?

Zo gaan wij te werk

1. Reageer op de opdracht Plaatsvervangend sectormanager en kwartiermaker ruimtelijke regie & innovatie

Wanneer je op deze opdracht reageert, starten wij direct met het beoordelen van een mogelijke match.

  • We bekijken of jouw ervaring en cv aansluiten bij de opdracht
  • We leggen jouw profiel langs de lat van de eisen van de opdrachtgever
  • We checken je tarief en zetten dit af tegen de actuele markt om je positie te bepalen

Met deze werkwijze vergroot je jouw kansen op succesvolle bemiddeling. Je hoort op werkdagen binnen 24 uur van ons of er sprake is van een match en of we samen het offertetraject kunnen beginnen.

2. Introductie bij Gemeente Alphen aan den Rijn

Past jouw profiel bij de eisen van Gemeente Alphen aan den Rijn? Dan volgen de volgende stappen:

  • Wij stellen jou voor aan Gemeente Alphen aan den Rijn
  • Indien er aanvullende stukken nodig zijn, zoals een motivatie, diploma's, referenties of een VOG, zorgen wij voor het verzamelen hiervan
  • We stellen gezamenlijk een overtuigende offerte op waarin jouw toegevoegde waarde helder naar voren komt
  • Je krijgt van ons een tariefadvies op basis van de marktsituatie, maar jij beslist uiteindelijk zelf over het uiteindelijke tarief

Ontvangen we een positieve reactie van Gemeente Alphen aan den Rijn, dan plannen we doorgaans een kennismakings- of intakegesprek met je in.

3. Aftrap van de opdracht!

Bij ons kun je rekenen op openheid en transparantie. Doordat we direct schakelen met zelfstandigen, houden we de inhuurketen overzichtelijk en kun jij altijd precies zien hoe het traject verloopt.

  • Gemiddelde marges: we rekenen 13% marge over je uurtarief; dit daalt na het eerste jaar naar 11%.
  • Supersnelle betaling: zodra de opdrachtgever heeft overgemaakt, staat jouw brutoloon op werkdagen altijd binnen 24 uur op je rekening.
  • Altijd je eigen keuzes: bij ons heb je geen concurrentie- of relatiebeding. Wanneer je goed werk levert en de opdrachtgever biedt meer werk aan, mag je dit direct aannemen, volledig vrij dus.

Zo bieden we jou heldere afspraken en behoud je de zelfstandigheid die past bij ondernemen op jouw manier.

Reageer nu binnen 24 uur reactie

Even voorstellen

Wij zijn LibLab

Wat fijn dat je je weg hebt gevonden naar LibLab! Dit platform is speciaal ontwikkeld voor jou als zelfstandig professional en sluit naadloos aan op de wensen en inzichten uit de dagelijkse praktijk. Met inmiddels ruim 18 jaar eigen ervaring als zelfstandig professionals weten wij precies welke uitdagingen je kunt tegenkomen, bijvoorbeeld bij het binnenhalen van nieuwe opdrachten of het samenwerken met tussenpersonen. Omdat we zelf iedere dag met deze situaties te maken hebben gehad, merken we dat de traditionele methodes niet langer toereikend zijn en echt toe zijn aan vernieuwing. Dát is precies waar wij ons voor inzetten.

De meerwaarde van LibLab voor jouw opdrachten

  • Snel duidelijkheid: zodra je je aanmeldt voor een opdracht ontvang je binnen één werkdag bericht of we een goede match zien
  • Eerlijke marges: je betaalt 13% marge en vanaf het tweede jaar wordt dit percentage automatisch verlaagd naar 11%
  • Supersnelle uitbetaling: nadat de klant het bedrag heeft voldaan staat je factuur of brutoloon binnen 24 uur op je rekening
  • Volledige vrijheid: wij werken zonder relatiebeding of concurrentiebeding je kunt dus altijd elke vervolgopdracht zelf bepalen

Meer over ons

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx