Werklocatie
Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn. Welke dagen dit zijn gaat in overleg met de manager en het team.
Kadaster
Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. Er is veel data beschikbaar over alles onder, op en boven de grond en de organisatie wil maximale waarde halen uit deze data. Naast de wettelijke taak beheert Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo worden onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) beheerd: alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart.
Achtergrond/context opdracht
Applicatie FCC (Fortes Change Cloud) wordt al jaren binnen Kadaster gebruikt voor projectbeheer en project portfolio management. In de loop der jaren is het gebruik steeds verder toegenomen waarbij afdelingen binnen Kadaster de tool op verschillende manieren hebben ingericht en gebruiken.
Vooral op het gebied van project portfolio management is het gebruik sterk toegenomen. Hierbij moet je denken aan projectmanagers, CIO office, Dienst en Product Managers (DPM’s) en productowners (PO). Daarnaast is de inzagefunctie opengesteld voor de hele organisatie en maken voornamelijk managers van bovengenoemde rollen gebruik van FCC.
Voor de beheersing van het integrale portfolio is Kadaster steeds afhankelijker geworden van FCC. Het functionele beheer van FCC was tot op heden echter niet ingericht en werd door verschillende afdelingen binnen het eigen team opgevangen. Gezien het toegenomen belang van FCC voor de bedrijfsvoering wordt dit als een ongewenste situatie gezien en wil men het functioneel beheer centraal vormgeven.
Het vormgeven van het functionele beheer van FCC vindt plaats in een omgeving waarin de komende tijd veel veranderingen plaatsvinden. Het huidige systeem voor financiën, inkoop en HRM wordt vervangen, waardoor koppelingen met FCC aangepast moeten worden. Daarnaast loopt het contract met FCC af per eind 2026 en zal in 2026 een aanbesteding voor vervanging worden opgestart. Dit maakt het een dynamische periode waarin het functioneel beheer van FCC toch goed ingericht moet worden.
Organisatie en afdeling
Je wordt geplaatst bij afdeling DPI (data-, proces- en informatiemanagement) Bedrijfsvoering. Vanuit deze afdeling wordt geadviseerd over de (in-)richting van processen en systemen en wordt de realisatie, implementatie en het beheer geregisseerd. Dit betreft specifiek de bedrijfsvoering van Kadaster, zoals HRM-processen, financiële huishouding, facilitaire ondersteuning en inkoopprocessen.
Belangrijkste technieken, methoden en tools
BISL
FCC
Verantwoordelijkheden
Je draagt de verantwoordelijkheid voor het inrichten en uitvoeren van het functionele beheer van FCC. De nadruk ligt op project portfolio management. Op een later moment kan, indien daar ruimte voor is, gekeken worden naar andere onderdelen van FCC die in gebruik zijn.
Taken bestaan onder andere uit:
- Opstellen en vaststellen van afspraken rondom taakverdeling tussen key-users, technisch beheer en functioneel beheer
- Inregelen van processen voor gebruikersvragen, incidenten, problemen en wijzigingsverzoeken, aansluitend op standaard processen van Kadaster
- Inregelen van (operationeel) leveranciersmanagement voor FCC
- Vertalen van gebruikerswensen naar inrichting en configuratie van FCC
- Testen van nieuwe functionaliteiten en verzorgen van adoptie
- Beantwoorden van gebruikersvragen en oplossen van issues
- Verzorgen van instructies en/of opleidingen voor nieuwe gebruikers
- Actueel houden van werkinstructies, handleidingen en website
- Beheren van autorisaties binnen FCC
- Overdragen van functioneel beheer naar de staande organisatie
CV-eisen
CV mag maximaal 6 pagina’s A4 omvatten en dient in het Nederlands te zijn opgesteld. Motivaties op eisen en antwoorden op gunningscriteria dienen binnen dit aantal pagina’s te vallen.
Datum verificatiegesprekken
Gesprekken bij opdrachtgever vinden plaats op vrijdag 16 januari 2026. Deze datum staat vast. Kandidaten die worden uitgenodigd ontvangen uiterlijk woensdag 14 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang.
Eisen voor de opdracht Functioneel beheerder fcc
- Afgeronde (bachelor) Hbo-opleiding of hoger
- Minimaal 2 jaar bewezen ervaring met inrichten van functioneel beheer voor nieuwe systemen en processen zonder bestaand functioneel beheer
- Kennis van BISL
- Minimaal 2 jaar bewezen ervaring met project portfolio management tools (bij voorkeur FCC)
- Ervaring met project portfoliomanagement (tools) in minimaal 5 verschillende organisaties
- CV opgesteld in Nederlands en niet langer dan maximaal 6 pagina’s A4, inclusief motivaties en antwoorden op gunningscriteria
Wensen voor de opdracht Functioneel beheerder fcc
- Duidelijke toelichting op wijze waarop geleverde expertise en competenties bijdragen aan te behalen resultaten
- Beschrijving van visie op inrichting van functioneel beheer voor FCC en aanpak om dit succesvol te realiseren
Geïnteresseerd in deze opdracht?
Zo gaan wij te werk
1. Reageer op de opdracht Functioneel beheerder fcc
Wanneer je op deze opdracht reageert, starten wij direct met het beoordelen van een mogelijke match.
- We bekijken of jouw ervaring en cv aansluiten bij de opdracht
- We leggen jouw profiel langs de lat van de eisen van de opdrachtgever
- We checken je tarief en zetten dit af tegen de actuele markt om je positie te bepalen
Met deze werkwijze vergroot je jouw kansen op succesvolle bemiddeling. Je hoort op werkdagen binnen 24 uur van ons of er sprake is van een match en of we samen het offertetraject kunnen beginnen.
2. Introductie bij Het Kadaster
Past jouw profiel bij de eisen van Het Kadaster? Dan volgen de volgende stappen:
- Wij stellen jou voor aan Het Kadaster
- Indien aanvullende stukken nodig zijn, zoals motivatie, diploma's, referenties of VOG, zorgen wij voor het verzamelen hiervan
- We stellen gezamenlijk een overtuigende offerte op waarin jouw toegevoegde waarde helder naar voren komt
- Je krijgt een tariefadvies op basis van marktsituatie, uiteindelijke tarief bepaal je zelf
Ontvangen we een positieve reactie van Het Kadaster, dan plannen we doorgaans een kennismakings- of intakegesprek.
3. Aftrap van de opdracht!
Er wordt gewerkt met openheid en transparantie. Door direct te schakelen met zelfstandigen blijft de inhuurketen overzichtelijk en is het traject volledig inzichtelijk.
- Gemiddelde marges: 13% marge over uurtarief, na eerste jaar 11%
- Supersnelle betaling: binnen 24 uur na betaling door opdrachtgever
- Altijd eigen keuzes: geen concurrentie- of relatiebeding
Dit zorgt voor heldere afspraken en behoud van zelfstandigheid.
Reageer nu binnen 24 uur reactie
Even voorstellen
Wij zijn LibLab
LibLab is ontwikkeld voor zelfstandig professionals en sluit aan op de dagelijkse praktijk. Met ruim 18 jaar eigen ervaring als zelfstandig professional is er diep inzicht in uitdagingen rondom opdrachten en samenwerking met tussenpersonen. Traditionele methodes sluiten niet meer aan en vragen om vernieuwing, waar LibLab zich voor inzet.
Meerwaarde van LibLab voor jouw opdrachten
- Snel duidelijkheid: binnen één werkdag reactie op aanmelding
- Eerlijke marges: 13% mar
