Organisatie
Gemeente Purmerend is volop in beweging. De laatste jaren zijn we succesvol veranderd naar een energieke organisatie met volop mogelijkheden. Wij werken volgens de “Purmerendse manier”, onze inwoners staan centraal. Dat betekent dat we bij alles wat we doen onszelf de vraag stellen; wat is hiervan de bijdrage aan de inwoners of bedrijven van Purmerend? Het betekent ook dat we denken in kansen en mogelijkheden. Creativiteit, een informele aanpak en in verbinding staan met de omgeving vinden we belangrijk.
Opdracht
Het huidige reglement Burgerlijke Stand van de gemeente Purmerend heeft een update nodig. Het bestaande document bestaat uit verschillende stukken (reglement, een toelichting op het reglement en beleidsregels). De verschillende onderdelen worden samengevoegd tot één duidelijk en werkbaar document, dat beleid en uitvoering op een logische en toegankelijke manier combineert.
De volgende stappen worden daarbij doorlopen
1. Inventarisatie en afstemming:
- In gesprek met medewerkers van team Burgerzaken om wensen en knelpunten te verzamelen;
- Input ophalen bij huidige trouwambtenaren en andere relevante vakteams;
- Bestaand reglement analyseren en toetsen op juridische en praktische toepasbaarheid;
- Stakeholders (laten) betrekken.
- Opstellen van een conceptreglement, met een combinatie van beleidsregels en uitvoering;
- Richtlijnen en juridische kaders uitwerken;
- Juridische toetsing verzorgen.
- Onderzoek naar formele besluitvormingsorgaan;
- Advies opstellen over het besluitvormingsproces;
- Zorgen voor goedkeuring van het vernieuwde reglement.
- Opstellen van een handleiding voor team Burgerzaken;
- Betrokkenen informeren over de praktische wijzigingen;
- Afstemming over communicatie van de wijzigingen naar de betrokken partijen.
Doel
Het doel is om het vernieuwde reglement en de handleiding binnen 2 tot 2,5 maand gereed te hebben, inclusief afstemming met alle betrokken partijen, juridische toetsing en een uitgewerkt advies over de bestuurlijke besluitvorming.
Competenties
- Communicatief;
- Proactief;
- Zelfstandig;
- Gestructureerd;
- Goede schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht kan worden vervuld op de volgende werkdagen: Bij voorkeur Di – Wo – Do, Ma eventueel thuis. We werken waar nodig voor het resultaat voor de stad. Dit kan op locatie zijn en betekent ook dat thuiswerken mogelijk is wanneer het werk dit toelaat.
Eisen
- Aantoonbare kennis van wet- en regelgeving op het gebied van Burgerlijke Stand (benoem dit duidelijk in het cv);
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar binnen de afdeling burgerzaken.
Wensen
- Een aantoonbare afgeronde opleiding op hbo bachelor;
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met wet- en regelgeving van Burgerlijke Stand;
- Minimaal 1 jaar werkervaring in de afgelopen 5 jaar als vakspecialist/beleidsadviseur binnen een (semi) overheidsorganisatie;
- Minimaal 1 jaar ervaring met het begeleiden van veranderprocessen in afgelopen 5 jaar;
- Een door de kandidaat zelf geschreven korte motivatie waarom deze opdracht hem/haar aanspreekt en hij/of zij de geschikte kandidaat is. De motivatie dient expliciet te zijn geschreven door de kandidaat zelf (benoem dit duidelijk in het cv).