Adresonderzoeker

Gemeente Nieuwegein

Sluit op: 25 aug 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 36
Provincies: Utrecht
Segmenten: ICT Informatievoorziening

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 1 oktober 2025
Eind datum: 1 april 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Organisatie
Nieuwegein is een jonge, levendige stad met historische accenten. Een complete stad met veel ruimte en groen, uitstekende voorzieningen en moderne woningen. Nieuwegein ligt centraal gelegen en heeft eigen aansluitingen op de doorgaande autowegen A27, A2 en A12 en beschikt over efficiënt openbaar vervoer, waaronder een sneltramverbinding met de buurgemeenten IJsselstein en Utrecht. In deze complete stad ligt voor Gemeente Nieuwegein ook een taak in het verduurzamen van de stad.

Afdeling Burgerzaken
De afdeling burgerzaken valt binnen de afdeling Communicatie, Juridische zaken en dienstverlening (CJD).

Wat ga je doen?
Adresonderzoeker:Een belangrijke taak binnen burgerzaken is het zorgvuldig controleren en doorvoeren van mutaties in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit belang van betrouwbaarheid van gegevens is de laatste jaren enorm toegenomen. Het ontvangen van uitkeringen, toeslagen en vergoedingen is gekoppeld aan de registratie op het juiste adres in de BRP. Daarbij is de adreskwaliteit in de BRP van belang om goed met de inwoner te kunnen communiceren, maar ook om de inwoner in staat te stellen gebruik te maken van de (veelal financiële) faciliteiten van de overheid.Je voert als adresonderzoeker de volgende werkzaamheden uit:

  • Het opstarten, uitwerken en afronden van een adresonderzoek
  • Ervoor zorgen dat, en beoordelen of personen in aanmerking komen voor inschrijving op een briefadres
  • Aan de hand van gegevens contact leggen met andere instanties
  • Intakegesprekken voeren met aanvragers voor een briefadres
  • Gemotiveerde, goed onderbouwde en juridisch correcte besluiten schrijven
  • Onderzoek plegen naar leegstaande en overbewoonde adressen
  • Zorgen voor het beheer (actueel, wijzigen en opvoeren) van de in de BRP opgenomen pandaantekeningen (signaal op adres)
  • Alert zijn op en het herkennen van fraudesignalen (risicoadressen) en hierop actie ondernemen
  • Deelnemen aan en uitvoeren van diverse projecten binnen het vakgebied, zoals Landelijke aanpak adreskwaliteit (LAA)
Je bent voortdurend bezig met het verwerken van persoonsgegevens. Dit betekent dat je in staat bent zelfstandig af te wegen en te beslissen of je persoonsgegevens mag delen met derden. Dit doe je op grond van de beheerregeling BRP Nieuwegein en met toepassing van de geldende privacyregels (AVG).Binnen de functie ‘Medewerker Adresonderzoek’ werk je óók als consulent. Hoewel de nadruk op je werkzaamheden in het team adresonderzoek ligt, voer je soms balie- en backofficewerkzaamheden uit als consulent. Denk hierbij aan het aanvragen van een rijbewijs, reisdocument, verklaring omtrent gedrag en aangiften burgerlijke stand of bijvoorbeeld het doorvoeren van adreswijzigingen. Zo heb je ook hier een belangrijke rol in de verwerking en controle op de Basisregistratie Personen (BRP).Medewerkers bij burgerzaken hebben een hart voor dienstverlening. Je krijgt zowel energie van backoffice- als frontofficewerkzaamheden. Tussen deze taken kun je snel schakelen en je weet raad met een grote dynamiek. In de frontoffice taken is het belangrijk dat je communicatief vaardig bent en een daadkrachtige persoonlijkheid hebt. Voor de backoffice zijn sterke administratieve vaardigheden belangrijk, je werkt accuraat en weet van doorpakken. We werken als team veel zelfstandig, maar ook samenwerken en verbinden met elkaar vinden we belangrijk.

Competenties

  • Daadkrachtige persoonlijkheid
  • Communicatief vaardig
  • Nauwkeurig werken

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring binnen het domein burgerzaken
  • Beschikbaarheid op maandag en vrijdag (benoem duidelijk in cv)
  • Een aantoonbare afgeronde opleiding burgerzaken met speciale module verblijf en adres (diplomalijn NVVB Publieksacademie)
  • Beschikbaar per 1 oktober 2025 direct voor 36 uur per week (benoem duidelijk in cv)

Wensen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als adresonderzoeker bij een gemeente
  • Aantoonbare werkervaring met Wet BRP
  • Aantoonbare werkervaring met burgerzakenapplicatie: i-Burgerzaken

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx