Opdrachtomschrijving
Binnen Gemeente Heerenveen is het Team Financiën verantwoordelijk voor het opstellen van financieel beleid en strategisch adviseren als ook het ondersteunen van de organisatie op het gebied van financiën en de P&C-cyclus waarbij de focus ligt op financieel gezond, de basis op orde, service en continuïteit. Als Team hebben we tijdelijk extra ondersteuning nodig om het bestaande personeel vrij te spelen voor een project.
Als Adviseur Financiën voer je de volgende taken uit:
- Aanmaken van investeringskredieten, grootboekmutaties en mutaties op reserves en voorzieningen.
- Financiële verantwoording verzorgen voor SISA of (Europese) subsidies.
- Toelichting geven op adviezen, zowel mondeling als schriftelijk, bijvoorbeeld tijdens raadsvergaderingen.
- Intensief contact onderhouden met strategisch adviseurs, teammanagers, collega’s binnen en buiten het team, externe partners, adviesbureaus en andere gemeenten.
- Tijdig signaleren van knelpunten in het financieel beheer.
- Inbrengen van concrete verbetervoorstellen tijdens gesprekken met teammanagers, beleidsadviseurs of verbonden partijen om het financieel beheer te optimaliseren.
Als Adviseur Financiën ben je verantwoordelijk voor:
- Opstellen en analyseren van documenten binnen de planning- en controlcyclus, zoals de perspectiefnota, begroting, financiële rapportages en jaarrekening.
- Inhoudelijke bijdrage leveren aan bestuurlijke besluitvorming door beleidsdoelen te vertalen naar financiële effecten.
- Financieel inzicht verschaffen in jaarstukken en budgetten van interne teams en verbonden partijen, inclusief beoordeling van financiële kengetallen en de financiële gezondheid.
- Zorgdragen voor heldere en actuele informatievoorziening aan het bestuur om weloverwogen besluiten mogelijk te maken.
- Betrouwbare gesprekspartner zijn voor bestuur, directie en management op financieel gebied.
- Actief en transparant bewaken van de kwaliteit van budgetten voor thema’s, projecten, verbonden partijen en subsidies.
De kandidaat is inzetbaar vanaf 17 november 2025 tot en met 28 februari 2026 voor 32-36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 1x3 maanden. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. De gesprekken vinden plaats op 5 november. Wij vragen je daar rekening mee te houden.
Eisen
- De kandidaat is inzetbaar vanaf 17 november 2025 tot en met 28 februari 2026 voor 32-36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 1x3 maanden. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. De gesprekken vinden plaats op 5 november. Wij vragen je daar rekening mee te houden.
- U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe.
- De kandidaat heeft recente relevante kennis van de BBV. Aantoonbaar via CV.
- De kandidaat heeft minimaal 3 jaar recente ervaring met de P&C cyclus bij een gemeente. Aantoonbaar via CV.
- De kandidaat heeft minimaal 3 jaar recente ervaring met het financiële advisering van (onderdelen) van het sociaal domein bij een gemeente. Aantoonbaar via CV.
- De kandidaat heeft minimaal 3 jaar recente ervaring met het beoordelen van P&C documenten van verbonden partijen bij een gemeente. Aantoonbaar via CV.
Wensen
- Toon aan dat je specifieke ervaring hebt binnen het sociaal domein op het gebied van SISA of subsidie verantwoording.
- De kandidaat heeft meerjarige recente aantoonbare werkervaring (meer dan 2 jaar) als financieel adviseur voor het sociaal domein bij een gemeente. Aantoonbare via CV.
- De kandidaat is vanaf de startdatum 36 uur per week beschikbaar.
