Adviseur planningsmanagement-programma betonnen bruggen en viaducten

Rijkswaterstaat

Verlopen op: 2 mei 2025 om 08:00
Max. Uurtarief: 99
Aantal uur per week: 36
Provincies: Utrecht
Segmenten: Inkoop

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 2 mei 2025
Eind datum: 31 mei 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Opdrachtomschrijving
Het programma Vernieuwing betonnen bruggen en viaducten zoekt een adviseur plannings- en risicomanagement voor de vernieuwingsopgave. Het programma beoogt om een structureel vervangingsprogramma voor vaste betonnen kunstwerken in portfolio aanpak in de markt te zetten. Daarmee krijgt de vernieuwingsopgave, zoals beschreven in het Prognoserapport van Rijkswaterstaat vorm. De eerste objecten die vernieuwd worden, betreffen het versterken van voorgespannen kokerbruggen en het vernieuwen van plaatviaducten in of over de rijksweg.

Omschrijving taken
Als Adviseur planning- en risicomanagement ben je werkzaam voor het programma betonnen bruggen en viaducten. De adviseur planningsmanagement is verantwoordelijk voor het faciliteren van het planningsproces op tactisch en operationeel niveau. Als adviseur planningsmanagement ben je een belangrijke schakel in de beheersing van het project. Het streven is om door middel van het challengen van het projectteam de planning actueel te houden en daarmee de voorspelbaarheid van het project te vergroten. Je adviseert de Manager Projectbeheersing en de andere IPM-rolhouders over de opzet, kwaliteit en werking van de planning. Op basis van jouw adviezen worden beslissingen genomen. Ook zorg je dat de kaders, richtlijnen en handreikingen in het project voor je eigen vakgebied worden toegepast. De adviseur kansen- en risicomanagement is verantwoordelijk voor het faciliteren van het kansen en risicomanagementproces op operationeel en tactisch niveau. Als adviseur kansen- en risicomanagement ondersteun en inspireer je tot het risico gestuurd werken, dat de projectleden vanuit hun professionaliteit nastreven. Je ondersteunt de betrokken projectfunctionarissen bij het inventariseren, analyseren en vaststellen risico’s inclusief beheersmaatregelen. Daarnaast weet je mensen ertoe te bewegen om out of the box te denken en kansen inzichtelijk te maken. Je monitort, challenged en ondersteunt bij de bewaking van de naleving van de beheersmaatregelen. Tot slot structureer en bewaak je het risicomanagementproces en creëert een collectief bewustzijn ten aanzien van de risico’s.

Resultaat

  • Een opgestelde projectplanning
  • Een geactualiseerde en beheerste planning
  • Georganiseerde planning sessies
  • Probabilistische planning
  • Planningsrapportages
  • (Toelichtings)memo's

Eisen resultaat

  • Het Planningsdossier (Planningen, bronbestanden en Notities) dient ingericht en actueel gehouden te worden conform de door Rijkswaterstaat ter beschikking gestelde formats
  • Er dient gewerkt te worden conform de geldende kaderdocumenten van Planningsmanagement, zoals die in de Werkwijzer RWS zijn opgenomen
  • De geleverde documenten bij de bovenstaande geschreven activiteiten moeten aantoonbaar geaccepteerd zijn door de Manager Projectbeheersing
  • Het actueel Planningsdossier moet de stand van zaken op het gewenste niveau (levels) weergeven
  • De onderbouwing van wijzigingen in het dossier moeten in de vorm van notities worden toegelicht en vastgelegd
  • De actuele planning wordt periodiek vastgesteld door het IPM-team. De wijze waarop wordt in overleg met de Manager Projectbeheersing bepaald

Kansen- en risicomanagement

  • Een ingericht kansen- en risicomanagementproces in overleg met het IPM-team, vastgelegd in een kansen- en risicomanagementplan
  • Een opgezette en geactualiseerde kansen- en risicodatabase voor een volledig kansen- en risicodossier
  • Georganiseerde kansensessies, risicosessies en challenge gesprekken voor betrouwbare informatieverzameling
  • Rapportage kansen- en risicomanagement met analyse, early warnings en adviezen
  • Rapportage ‘Beheersstrategie toprisico’s’ in samenwerking met het IPM team
  • (Toelichtings)memo’s en een specifieke uitdraai van het kansen- en risicodossier

Leiding en toezicht
Ja.

Meest essentiële competenties

  • Overtuigingskracht
  • Organisatiesensitiviteit
  • Flexibiliteit
  • Netwerken
  • Analyseren
  • Plannen en organiseren
  • Initiatief

Bijzonderheden

  • Bij voortijdige beëindiging geldt een opzegtermijn van minimaal 1 maand
  • Vul alle kandidaat gegevens juist in: CV in PDF met voor- en achternaam, woonplaats invullen
  • AVG: Geen foto, geboortedatum, nationaliteit, telefoonnummer of LinkedIn vermelden
  • Mailadres vermelden in motivatie (verplicht voor aanbieding)

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over minimaal een afgeronde hbo-opleiding
  • Kandidaat heeft beschikking over een VCA-(VOL) certificaat
  • Kandidaat heeft aantoonbare kennis en ervaring met de systemen Primavera en Relatics
  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over minimaal 3 jaar ervaring op het gebied van projectbeheersing, planningsmanagement en risicomanagement

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring in projecten met een complexe governance met diverse deelprojecten in diverse fasen
  • Mate waarin de kandidaat beschikt over aantoonbare kennis van en ervaring met Vervanging & Renovatie besluitvormingstrajecten en fasen hierin
  • Mate waarin de kandidaat beschikt over aantoonbare kennis van en ervaring met planstudie voor infrastructurele bouwprojecten
  • Mate waarin de kandidaat beschikt over de genoemde competenties en vaardigheden (toetsbaar op basis van cv, motivatiebrief en/of mogelijk sollicitatiegesprek)
Deze opdracht is verlopen.