Adviseur projectbeheersing

Waterschap Noorderzijlvest

Verlopen op: 31 mrt 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: 105
Aantal uur per week: 20
Provincies: Groningen
Segmenten: Beleid- en adviesdiensten

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 1 april 2025
Eind datum: 1 januari 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Waterschap Noorderzijlvest
Waterschap Noorderzijlvest zorgt in een groot deel van Groningen, Noord- en Midden-Drenthe en in een stukje Friesland voor veilig leven met water, schoon water, gezuiverd water en voldoende water in elk seizoen. Voor onze ruim 300 medewerkers gaat een gezonde en toekomstbestendige leef-, woon- en werkomgeving van de ongeveer 383.000 inwoners in ons gebied boven alles. Dit vraagt om gedreven professionals die uitblinken in hun eigen vakgebied en passie.

Functie: Adviseur projectbeheersing financieel management
Het team Strategie zoekt een tijdelijke Adviseur projectbeheersing financieel management (20-16 uur per week). Als adviseur projectbeheersing heb je een centrale rol in het team Strategie. Je zorgt ervoor dat er altijd een actueel en adequaat zicht is op de financiële status van de investeringsproducten van het team. Naast adviseur ben je ook sparringpartner voor de projectleiders, de teammanager Strategie en de interne opdrachtgevers. Je werkt voor het team Strategie (en daarmee verantwoording schuldig aan de teammanager van dat team), maar tegelijk ook voor de interne vakgroep voor projectbeheersing binnen ons team Plannen en Projecten. In deze werkgroep wordt de werkwijze en aanpak afgestemd om te borgen dat binnen de organisatie op een gelijkluidende en professionele manier uitvoering wordt gegeven aan projectbeheersing.

Werkzaamheden
Je geeft gevraagd en ongevraagd advies over de opzet en kwaliteit van de projectbeheersing en het naleven van de vastgelegde werkprocessen en -procedures. Daarnaast werk je aan en ondersteun je de projectleiders bij:

  • Opzoeken, uitzoeken en op orde brengen van de financiële projectadministratie.
  • Opzetten en actualiseren van de projectinrichting, ramingen en projectplanning.
  • Beheersen van de scope en beheren van wijzigingen.
  • Uitvoeren van financieel risicomanagement.
  • Opstellen van voortgangsrapportages.
  • Signaleren en bespreekbaar maken van afwijkingen.

Inzet en beschikbaarheid
De rol van adviseur projectbeheersing is nieuw binnen het team Strategie. De verwachting is dat in verband met het initieel op orde brengen van de financiële projectadministratie de inzet in de eerste 3-4 maanden 20 uur per week vraagt. Daarna is naar verwachting 16 uur per week voldoende. De beschikbaarheid wordt verwacht in blokken van minimaal 4 uur per dag over tenminste 3 dagen per week, in overleg te verdelen.

Kandidaatomschrijving
Als adviseur projectbeheersing ben je samenwerkingsgericht en een voorbeeld in het tonen van eigenaarschap. Je past flexibel de juiste aanpak toe in iedere situatie. Je bent kritisch op jezelf en staat open voor feedback. Je pakt kansen om nieuwe kennis en ervaring op te doen met beide handen aan. Daarnaast voel je de (in)formele regels, gevoeligheden en krachtenvelden binnen en buiten de organisatie goed aan. Met jouw ondernemende geest en proactieve houding schakel je snel tussen verschillende strategische en tactische vraagstukken.

Team Strategie
Je gaat werken voor het team Strategie, bestaande uit ongeveer 28 medewerkers die werken aan de strategische koers van het waterschap. Dit team bestaat uit strategen, beleidsadviseurs en -medewerkers. Samen met andere teams ontwikkelen we de strategische visievorming en het kaderstellend beleid en adviseren we over de programmering van inhoudelijke veranderopgaven. Daarnaast zijn we verantwoordelijk voor het strategisch omgevingsmanagement, het aanboren van fondsen en geven we vorm aan onze internationale samenwerking. Als team werken we steeds meer vanuit een interdisciplinaire invalshoek.

Vakgroep projectbeheersing binnen team Plannen en Projecten
Binnen het team Plannen en Projecten kennen we de vakgroep projectbeheersing. Deze is momenteel in opbouw en bestaat nu uit 6 medewerkers, waarvan 1 ingehuurd. Binnen de vakgroep vindt onderlinge afstemming plaats over werkwijzen en aanpak en is ontwikkeling georganiseerd. Jij pakt de financiële projectbeheersingstaken op ten behoeve van team Strategie.

Interviewplanning
Wanneer je op 2 april 2025 voor 12.00 uur nog geen uitnodiging hebt ontvangen via het DAS Groningenhuurtin.nl, behoor je niet tot de eerste selectie voor de gespreksronde. Contact over de opdracht en/of de procedure loopt uitsluitend via het DAS Groningenhuurtin.nl. Wij verzoeken je dan ook geen contact met het waterschap op te nemen.

Registratie en offertes
Heb je je nog niet geregistreerd als aanbieder op www.Groningenhuurtin.nl, dan adviseren wij je dit op korte termijn te doen. Zonder registratie kun je geen offertes indienen voor lopende opdrachten. Na goedkeuring van de registratie kun je via www.Groningenhuurtin.nl offertes indienen voor nieuwe opdrachten.

Toelichting op rooster
In overleg. Eerst 20 uur per week (3-4 maanden), daarna 16 uur per week.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • HBO-diploma in een financieel-economische richting.
  • Minimaal 2 jaar werkervaring in een vergelijkbare financiële rol, opgedaan in de afgelopen 5 jaar. Dit moet expliciet benoemd worden in het cv en duidelijk gemarkeerd (bijv. geel gearceerd).

Wensen

  • Aantoonbare kennis van de thematiek binnen waterschappen. Dit moet expliciet benoemd worden in het cv en duidelijk gemarkeerd (bijv. geel gearceerd).
  • Een motivatiebrief is vereist en weegt mee in de beoordeling. De brief dient door de kandidaat zelf geschreven te worden en moet gemotiveerd aangeven waarom hij/zij geschikt is voor deze opdracht en voldoet aan de competenties. De brief wordt beoordeeld op basis van de functietaken en competenties zoals beschreven in de kandidaat- en/of opdrachtomschrijving.
  • Interview: Kandidaten die worden uitgenodigd voor een interview worden beoordeeld op gevraagde kennis, ervaring en competenties. Daarnaast wordt gekeken of de kandidaat past binnen de organisatie. De uiteindelijke geselecteerde kandidaat scoort 25% op het interview. Afgewezen kandidaten scoren 0%.
  • Aantoonbaar met goed resultaat gevolgde erkende cursus met certificaat/diploma Excel voor gevorderden. Dit moet expliciet benoemd worden in het cv en duidelijk gemarkeerd (bijv. geel gearceerd).
  • Aantoonbare werkervaring bij of voor een overheidsorganisatie. Dit moet expliciet benoemd worden in het cv en duidelijk gemarkeerd (bijv. geel gearceerd).
Deze opdracht is verlopen.