Adviseur verbijzonderde interne controle

Gemeente Hellendoorn

Verlopen op: 1 jul 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 12
Provincies: Overijssel
Segmenten: Beleid- en adviesdiensten

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 1 juli 2025
Eind datum: 31 mei 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Gemeente Hellendoorn
Werken voor gemeente Hellendoorn betekent werken voor een bruisende gemeente. Dagelijks zetten we ons met elkaar in voor 36.000 inwoners die wonen in één van onze buurtschappen of kernen. Onze gemeente ligt op een bijzonder plekje in het hart van Overijssel in het prachtige decor van het Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug en het Reggedal.

Organisatie
Om 36.000 inwoners van dienst te kunnen zijn is onze organisatie groot genoeg om alle disciplines in huis te hebben, maar klein genoeg om wendbaar te zijn. Dit merk je in je werk; als je iets wilt regelen is er vaak maar één telefoontje nodig om de juiste collega te spreken te krijgen.

Sfeer
Bij binnenkomst merk je al gauw dat er een informele sfeer heerst, collega’s maken makkelijk een praatje. Met elkaar werken we aan de toekomst van Hellendoorn.

Opdracht
De (Verbijzonderde) Interne Controle wordt op dit moment gecoördineerd door de concerncontroller. Om een professionaliseringsslag te kunnen maken zoeken we een adviseur die ons kan helpen in de coördinatie van het proces rondom interne controle, uitvoering van (V)IC en het opstellen van een structuur en werkprogramma’s waarbinnen de interne controle kan worden uitgevoerd.

Context
Binnen de teams zijn verschillende medewerkers verantwoordelijk voor de uitvoering van interne controle taken.

Werkzaamheden
We zoeken voor het (boek)jaar 2025 een adviseur die onder andere de volgende taken uitvoert:

  • Coördineren van de interne controle werkzaamheden.
  • Ondersteunt bij diverse audits en (financiële) controles en dossiervorming.
  • Opzetten van een framework voor de interne controle. Het beter inbedden van het (3)-lines model in de organisatie.
  • Het (door)ontwikkelen van werkprogramma’s en toetsingskaders voor de interne controle, waarbij in eerste instantie de nadruk ligt op financieel relevante processen.
  • Uitvoeren van de verbijzonderde interne controle voor de meer complexe processen en legt de uitkomsten vast.
  • Mogelijke ondersteuning bij de spendanalyse.
  • Afstemming interne controle werkzaamheden i.r.t. voorbereiding van de jaarrekening 2025.
  • Voorbereiden van de concept rechtmatigheidsverantwoording 2025.
  • Rapporteren aan concerncontroller omtrent voortgang, kwaliteit, bedreigingen en kansen.
  • Je signaleert risico’s, knelpunten en verbeterkansen en stelt (proces)verbeteringen voor.
  • In samenwerking met de concerncontroller een verbeterplan opstellen voor de interne controle en positionering in de organisatie.
Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur verbijzonderde interne controle bij een gemeente;
  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op universitair niveau op het gebied van accountancy;
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van financiële controle;

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van rapportage interne controle met aanbevelingen voor management;
  • Uiterlijk beschikbaar per 1 augustus 2025;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met uitvoering en coördinatie (verbijzonderde) interne controle;
  • Aantoonbare werkervaring op het gebied van gemeentefinanciën;
Deze opdracht is verlopen.