Omschrijving Opdrachtgever provincie Gelderland
Gelderland, mooiste provincie van Nederland! Elke dag werken we in grootste provincie van Nederland samen met 1.500 medewerkers om Gelderland mooi, schoon, welvarend en veilig te houden van en voor ons allemaal. We doen dit met veel inzet, motivatie, kennis en kunde en uiteraard samen met allerlei organisaties en partijen. Samen zoeken we telkens naar nieuwe passende oplossingen voor complexe maatschappelijke opgaven zoals bijvoorbeeld energietransitie, woningbouw, mobiliteit, natuur of milieu. Dit maakt ons werk uitdagend, interessant en zinvol.
Opdracht
We staan in Nederland en ook in Gelderland voor uitdaging om grote en urgente maatschappelijke vraagstukken rondom wonen, werken, bereikbaarheid, natuur en landbouw aan te pakken. Beperkte ruimte die er in Gelderland is en noodzaak om Gelderse ruimte met kwaliteit in te richten, dwingt ons tot het afwegen van belangen en het maken van keuzes. Team Ruimte draagt vanuit haar brede blik op en expertise van inrichting en kwaliteit van Gelderse leefomgeving, actief bij aan het maken van deze integrale afwegingen. In de deelteams Team Integrale Planvorming (TIP) en Ruimtelijk Advies en Plannen (RAP team) werken we samen aan een Gelderland met ruimtelijke kwaliteit. Door personele wisselingen, ziekte en drukte zijn we binnen RAP team op zoek naar jong talent. Ben jij een frisse kracht die tijdelijk als algemeen regisseur Ruimte kan bijspringen als algemeen regisseur en soms als planadviseur? Regisseurs zorgen voor integrale, ruimtelijke afwegingen in regio, gebieden en gemeenten. Planadviseurs zorgen voor heldere advisering op gemeentelijke ruimtelijke plannen.
Deze opdracht kenmerkt zich als volgt:
- Je houdt overzicht over verschillende gebiedsprocessen in regio’s in verschillende fasen van gebiedsontwikkeling (m.n. oriëntatie- en (pre)verkenningsfase) en kunt bijspringen dan wel inbreng in gebiedsprocessen van betreffende regisseur voor die regio overnemen.
- Als ‘vliegende keep’ ben je via regisseurs en planadviseurs in regio’s goed op de hoogte van gemeentelijke en regionale activiteiten en ontwikkelingen en kun je bijspringen, adviseren of casuïstiek van betreffende regisseur of planadviseur overnemen.
- Regisseurs en planadviseurs kunnen bij jou terecht met allerlei vragen op gebied van planadvisering. Je bent verantwoordelijk voor verzamelen, rubriceren en eventueel uitzetten van deze vragen, zorgt voor beantwoording en archivering en staat samen met andere algemeen regisseur aan de lat voor centrale kennisborging van RAP team.
De taken en verantwoordelijkheden bestaan met name uit:
Wanneer je bijspringt in gebiedsprocessen in regio’s:
- Zit je in ambtelijke begeleidingsgroepen voor ruimtelijke projecten en gebiedsprocessen waarvan regie niet in handen is van provincie,
- Lever je inbreng aan gebiedsprocessen in oriëntatie- en (pre)verkenningsfase in samenspraak met regioteam,
- Vorm je een complementair koppel met programmamanager in regioteam, waarbij programmanager verantwoordelijk is voor bestuurlijke afstemming en jij schakelt op ambtelijk niveau.
- Voer je gesprekken met en adviseer je gemeenten over ruimtelijke plannen, vraagstukken en beleid,
- Voer je gesprekken met regiomanager en adviseer je hem/haar over ruimtelijke ontwikkelingen in betreffende regio en daarin te nemen stappen,
- Neem je deel aan integraal planoverleg met interne adviespartners,
- Neem je deel aan omgevingstafels en ben je verantwoordelijk voor provinciale ruimtelijke inbreng,
- Beoordeel je ruimtelijke plannen en vragen en ben je verantwoordelijk voor totstandkoming van ruimtelijke, integrale adviezen en beslissingen richting gemeenten.
Interviewfase
Interviews vinden plaats op donderdag 4 december 2025 en op vrijdag 5 december 2025. Kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 1 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na gesprekken bericht over voortgang van deze inhuuropdracht. Als kandidaat niet beschikbaar is op aangegeven datum/data, dient kandidaat dat in kader van Nota van Inlichtingen of bij indienen van zijn offerte expliciet aan te geven. Indien kandidaat conform hiervoor gestelde heeft aangegeven niet aanwezig te kunnen zijn op datum/data waarop interview zal plaatsvinden, zal in onderling overleg bepaald worden, wanneer interview met deze kandidaat wel zal kunnen plaatsvinden. In ieder geval dient interview op een zodanige datum plaats te vinden, dat datum waarop werkzaamheden moeten starten niet moet worden uitgesteld. Interviews worden uitgevoerd door minimaal 2 medewerkers van provincie Gelderland. Deze personen beoordelen elke kandidaat op gelijke wijze op basis van genoemde competenties. Beoordeling van interview leidt tot ranking die bepaalt welke leverancier in aanmerking komt voor voorlopige gunning van opdracht.
Wijze van beoordeling interview en gunningsbeslissing
Score uit schriftelijke beoordeling maakt geen onderdeel uit van score die leidt tot voornemen tot gunning. Iedere bij interviewfase betrokken leverancier begint weer bij nul en heeft in interviewfase gelijke kansen. Uitzondering hierop is in geval meerdere kandidaten in interviewfase gelijk scoren, dan zal score op gunningscriteria kwaliteit doorslaggevend zijn voor gunningsbeslissing. Indien ook deze score gelijk is, zal prijs doorslaggevend zijn voor gunningsbeslissing. Provincie Gelderland behoudt zich recht voor om een kandidaat tijdens interview vragen te stellen over voldoen aan eisen en over antwoorden die leverancier/kandidaat heeft gegeven op verschillende gunningscriteria kwaliteit. Indien provincie Gelderland van mening is dat kandidaat op basis van antwoorden op voorgenoemde vragen een vertekend beeld heeft gegeven van zijn/haar ervaring/kwaliteiten en aldus feitelijk niet aan eisen voldoet, dan wel een zodanige lagere score op gunningcriteria kwaliteit had moeten krijgen, dat hij/zij niet had mogen worden uitgenodigd voor interviewfase, zal provincie Gelderland kandidaat uitsluiten van gunning van opdracht. Indien provincie Gelderland geen geschikte kandidaat overhoudt na afronding van interviewfase, behoudt provincie Gelderland zich recht voor om terug te vallen op ranking zoals die voortkwam uit schriftelijke beoordeling om zodoende andere kandidaten uit te nodigen voor interviewfase. In dat geval heeft provincie Gelderland recht maar niet verplichting om een of meerdere andere kandidaten uit te nodigen voor een interview, die na wijziging van ranking daarvoor in aanmerking zouden komen. Indien in opdracht een inhuurbehoefte van meer dan één persoon wordt gevraagd worden best scorende kandidaten uit interviewfase geselecteerd.
Eisen
- Kandidaat is inzetbaar vanaf 5 januari 2026 tot en met 30 juni 2026 voor 32 - 36 uur per week. Inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 1 maal een periode van 6 maanden. Startdatum is onder voorbehoud van tijdige afronding van offerteprocedure.
- Je voegt een CV van maximaal 5 pagina's A4 toe. Indien langer, worden overige pagina's buiten beoordeling gehouden. CV is in Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat. Vermeld functienaam, start- en einddatum (maand en jaar), en aantal gewerkte uren per week.
- Kandidaat beschikt aantoonbaar over minimaal een afgeronde bestuurskundige, bestuursrechtelijke of planologische opleiding op HBO of WO niveau. Benoem naam van opleidingsinstituut, plaats, afstudeerrichting en afstudeerjaar.
- Kandidaat beschikt aantoonbaar over minimaal een half jaar (6 maanden) ervaring (opgedaan in periode 2023 - heden) in functie van (beleids)medewerker ruimtelijke ordening, (beleids)medewerker gebiedsontwikkeling, als planadviseur of plantoetser en/of in een relevante ruimtelijke ordening stageperiode.
- Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring (opgedaan in periode 2023 - heden) in het zijn van coördinator voor burgers, andere overheden, interne collega’s, wethouders of gedeputeerden bij gemeentelijke of provinciale ruimtelijke plannen of procedures.
- Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring (opgedaan in periode 2023 - heden) met opstellen van of werken met gemeentelijke of provinciale ruimtelijke plannen of visies.
Wensen
- Kandidaat beschikt aantoonbaar over relevante ervaring (opgedaan in 2025) in functie van (beleids)medewerker ruimtelijke ordening, (beleids)medewerker gebiedsontwikkeling, als planadviseur of plantoetser en/of in een relevante ruimtelijke ordening stageperiode, aan te tonen met praktijkvoorbeelden. Minimaal 2 opdrachten/projecten (40 pt), 1 opdracht/project (20 pt), geen ervaring (0 pt).
- Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring (opgedaan in 2025) in het zijn van coördinator bij gemeentelijke of provinciale ruimtelijke plannen of procedures, aan te tonen met praktijkvoorbeelden. Minimaal 2 opdrachten/projecten (30 pt), 1 opdracht/project (15 pt), geen ervaring (0 pt).
- Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring (opgedaan in 2025) met opstellen van of werken met gemeentelijke of provinciale ruimtelijke plannen of visies. 2 opdrachten/projecten (30 pt), 1 opdracht/project (15 pt), geen ervaring (0 pt).
