Begeleider transitie naar ontwikkelend beheren

Gemeente Alphen aan den Rijn

Sluit op: 2 jan 2026 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 24
Provincies: Zuid-Holland
Segmenten: Verkeer vervoer nautisch

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 2 januari 2026
Eind datum: 2 januari 2027

Organisatie
Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan G40. In groen-blauwe stad midden in Groene Hart vind je een unieke combinatie van stedelijke projecten en ruimtelijke vraagstukken in landelijk gebied. 132,5 km², waarvan 6 km² water en 8 kernen, midden in Groene Hart: dat is Alphen aan den Rijn.

Gemeentelijke organisatie heeft een platte structuur. Organisatie wordt aangestuurd door een concerndirectie (met ieder hun eigen portefeuille) met direct daaronder teammanagers en opgavemanagers.
Proberen, experimenteren en in praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met ontwikkelingen in maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor beste resultaat voor onze inwoners.

Vraagstelling/opdracht
Begeleiding van transitieplan ontwikkelend beheren bij Team Beheer Openbare Ruimte, meer specifiek het helpen uitvoeren van plannen van aanpak die hiervoor zijn opgesteld. Uitvoering gebeurt in samenwerking met Team Beheer Openbare Ruimte (BOR).

Aanleiding
Met vaststellen van Beheervisie Openbare Ruimte 2025-2035 ‘Ontwikkelend Beheren’ is er een nieuw werkkader voor Team Beheer Openbare Ruimte. Dit betekent dat team in komende jaren een flinke ontwikkeling doormaakt. In transitieplan ‘implementatie Ontwikkelend Beheren’ is hiervoor een aanpak beschreven. Uitdagende factor is om teamleden hier actief bij te betrekken, terwijl sommige leden terughoudend zijn om nieuwe manieren van (samen)werken te omarmen. Per onderdeel zijn plannen van aanpak uitgewerkt, met verschillende kartrekkers. In 2025 is al gestart met uitvoering van sommige plannen van aanpak, waaronder opstellen van Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR).

Wat we zoeken
Wij zoeken een begeleider voor verder implementeren van concept Ontwikkelend Beheren binnen Team Beheer Openbare Ruimte. Je doet dit in nauwe afstemming met Teammanager Beheer Openbare Ruimte. Te realiseren onderdelen zijn:

  • Uitvoeren van transitieplan ‘ontwikkelend beheren’, met als doel dat Team Beheer uiteindelijk zelfstandig concept Ontwikkelend Beheren kan uitvoeren
  • Realiseren van professioneel assetmanagement volgens transitie-aanpak uit Beheervisie Openbare Ruimte ‘Ontwikkelend Beheren’
  • Begeleiden van assetbeheerders voor hun eigen asset volgens werkwijze zoals beschreven in IBOR-plan
  • Leiding nemen bij opbouwen van beheerprocessen in Groenbeheer, in directe samenwerking met groenbeheerders en overige belanghebbenden, inclusief aanscherpen van samenwerkingsafspraken met buitendienst (Langeroode)
  • Opvolgen van conclusies en adviezen uit Benchmark, waaronder samen met betrokkenen opstellen en verduidelijken van werkafspraken, rollen en functieprofielen binnen Team Beheer
  • Coachen van (junior) integraal assetbeheerder, waaronder doorontwikkeling van Beheertafel en deelproject Assetdata op orde
  • Verder inrichten van financiële sturing, waaronder budgettering, voortgangsbewaking, verantwoording in rapportages en bijdragen aan P&C-producten
  • Advisering van teammanager Beheer Openbare Ruimte

Beoogd resultaat bestaat uit afgeronde producten die aansluiten op Beheervisie Openbare Ruimte. Je werkt zelfstandig en zorgt zelf voor afstemming met alle betrokkenen. Opdrachtgever en opdrachtnemer hebben periodiek overleg over voortgang en bijsturing. Opdrachtnemer maakt gebruik van eigen middelen (laptop en telefoon). Werkzaamheden worden zelfstandig uitgevoerd, met eigen werktijden en zelf te bepalen werklocatie. Regelmatige aanwezigheid op kantoor is gewenst voor overleggen, werksessies en afstemming.

Competenties
Je hebt eerder eindverantwoordelijkheid gedragen in verbeterprocessen in een gemeentelijk organisatieonderdeel gericht op beheer van openbare ruimte. Je bent in staat om zelfstandig (beheer)plannen op te stellen, hele team te betrekken en dit effectief af te stemmen met interne en externe stakeholders, waaronder gemeentebestuur. Lef en doelgerichtheid zijn zichtbaar in je handelen, met steeds strategisch doel voor ogen in relatie tot gemeentelijke en maatschappelijke belangen. Je bent tactisch en strategisch sterk en beschikt over bestuurlijke sensitiviteit. Je betrekt collega’s actief in veranderprocessen en zorgt voor draagvlak.

  • Strategisch
  • Omgevingsbewust
  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit
  • Besluitvaardig
  • Resultaatgericht
  • Verbinder
  • Communicatief sterk

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Opdracht wordt vervuld op volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Hybride werken mogelijk: ja

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen voor de opdracht Begeleider transitie naar ontwikkelend beheren

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met systematiek van assetmanagement in openbare ruimte, duidelijk gemotiveerd in werkervaring
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als programmamanager of adviseur in een gemeentelijk organisatieonderdeel gericht op beheer van openbare ruimte
  • Aantoonbare werkervaring bij tenminste 1 gemeentelijke organisatie als adviseur met zelfstandig begeleiden van verandertrajecten
  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor in richting van civiele techniek
  • Uiterlijk beschikbaar per 5 januari 2026 voor 24 uur per week

Wensen voor de opdracht Begeleider transitie naar ontwikkelend beheren

  • Aantoonbare werkervaring bij tenminste 3 gemeentelijke organisaties als adviseur met zelfstandig begeleiden van verandertrajecten
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als programmamanager of adviseur in een gemeentelijk organisatieonderdeel gericht op beheer van openbare ruimte
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met systematiek van assetmanagement in openbare ruimte, duidelijk omschreven in CV
  • Afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor in richting van civiele techniek
  • Door kandidaat zelf geschreven motivatie, toegeschreven op functie

Geïnteresseerd in deze opdracht?

Zo gaan wij te werk

1. Reageer op de opdracht Begeleider transitie naar ontwikkelend beheren

Wanneer je op deze opdracht reageert, starten wij direct met beoordelen van mogelijke match.

  • We bekijken of jouw ervaring en cv aansluiten bij opdracht
  • We leggen jouw profiel langs lat van eisen van opdrachtgever
  • We checken je tarief en zetten dit af tegen actuele markt om je positie te bepalen

Met deze werkwijze vergroot je jouw kansen op succesvolle bemiddeling. Je hoort op werkdagen binnen 24 uur van ons of er sprake is van een match en of we samen offertetraject kunnen beginnen.

2. Introductie bij Gemeente Alphen aan den Rijn

Past jouw profiel bij eisen van Gemeente Alphen aan den Rijn? Dan volgen volgende stappen:

  • Wij stellen jou voor aan Gemeente Alphen aan den Rijn
  • Indien aanvullende stukken nodig zijn, zoals motivatie, diploma's, referenties of VOG, zorgen wij voor verzamelen hiervan
  • We stellen gezamenlijk een overtuigende offerte op waarin jouw toegevoegde waarde helder naar voren komt
  • Je krijgt van ons een tariefadvies op basis van marktsituatie, maar jij beslist uiteindelijk zelf over uiteindelijke tarief

Ontvangen we een positieve reactie van Gemeente Alphen aan den Rijn, dan plannen we doorgaans een kennismakings- of intakegesprek met je in.

3. Aftrap van de opdracht!

Bij ons kun je rekenen op openheid en transparantie. Doordat we direct schakelen met zelfstandigen, houden we inhuurketen overzichtelijk en kun jij altijd precies zien hoe traject verloopt.

  • Gemiddelde marges: we rekenen 13% marge over je uurtarief; dit daalt na eerste jaar naar 11%
  • Supersnelle betaling: zodra opdrachtgever heeft overgemaakt, staat jouw brutoloon op werkdagen altijd binnen 24 uur op je rekening
  • Altijd je eigen keuzes: bij ons heb je geen concurrentie- of relatiebeding. Wanneer je goed werk levert en opdrachtgever biedt meer werk aan, mag je dit direct aannemen, volledig vrij dus

Zo bieden we jou heldere afspraken en behoud je zelfstandigheid die past bij ondernemen op jouw manier.

Reageer nu binnen 24 uur reactie

Even voorstellen

Wij zijn LibLab

Wat fijn dat je je weg hebt gevonden naar LibLab! Dit platform is speciaal ontwikkeld voor jou als zelfstandig professional en sluit naadloos aan op wensen en inzichten uit dagelijkse praktijk. Met inmiddels ruim 18 jaar eigen ervaring als zelfstandig professionals weten wij precies welke uitdagingen je kunt tegenkomen, bijvoorbeeld bij binnenhalen van nieuwe opdrachten of samenwerken met tussenpersonen. Omdat we zelf iedere dag met deze situaties te maken hebben gehad, merken we dat traditionele methodes niet langer toereikend zijn en toe zijn aan vernieuwing. Dát is precies waar wij ons voor inzetten.

Meerwaarde van LibLab voor jouw opdrachten

  • Snel duidelijkheid: zodra je je aanmeldt voor opdracht ontvang je binnen één werkdag bericht of we een goede match zien
  • Eerlijke marges: je betaalt 13% marge en vanaf tweede jaar wordt dit percentage automatisch verlaagd naar 11%
  • Supersnelle uitbetaling: nadat klant bedrag heeft voldaan staat je factuur of brutoloon binnen 24 uur op je rekening
  • Volledige vrijheid: wij werken zonder relatiebeding of concurrentiebeding, je kunt dus altijd elke vervolgopdracht zelf bepalen

Meer over ons

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx