Belastingen – Senior Medewerker Incasso & Invordering

Gemeente Amsterdam

Verlopen op: 19 aug 2025 om 08:00
Max. Uurtarief: 75
Aantal uur per week: 36
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: ICT Informatievoorziening

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 1 september 2025
Eind datum: 31 augustus 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Opdrachtomschrijving
In de functie van Senior Medewerker Incasso & Invordering (I&I) zet je je in om op een sociaal maatschappelijke en verantwoorde wijze vorderingen van gemeente Amsterdam af te handelen bij burgers en ondernemers. De afdeling I&I is belast met de gehele uitvoering van de incasso en invordering functie en fungeert daarmee als incassobureau voor de gehele gemeentelijke organisatie. In deze functie zal je in eerste instantie beginnen op de afdeling Invordering en later eventueel ook flexibel inzetbaar zijn om te ondersteunen op andere afdelingen, zoals Incasso, Kwijtschelding en Betalingsverkeer.

Werkzaamheden
• Je beheert openstaande vorderingen, voert geplande acties correct en tijdig uit en behandelt complexere bezwaren, beroepen, correspondentie en klachten;
• Je treft betalingsregelingen, bewaakt de naleving ervan en belt proactief met debiteuren om regelingen te treffen of te herzien;
• Je zet (dwang)invorderingsmaatregelen in gang, waaronder loonbeslagen, en overlegt hierover met werkgevers en uitkeringsinstanties;
• Je fungeert als aanspreekpunt voor bewoners, ondernemers en collega’s (via CCA) bij complexe dossiers, klachten of procesvragen;
• Je beoordeelt en bewaakt de kwaliteit, stelt procesverbeteringen voor en genereert managementinformatie;
• Je bent flexibel inzetbaar op de verschillende afdelingen; betalingsverkeer, invordering, incasso en kwijtschelding.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever
We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collega’s zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collega’s, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie én onze stad. We streven daarbij naar een personeelsbestand dat een afspiegeling is van de beroepsbevolking van Amsterdam. Dus wie jij ook bent: bij ons ben je van harte welkom!

Belastingen
Belastingen levert samen met burgers en ondernemers een belangrijke financiële bijdrage aan de stad Amsterdam. Het heffen van belastingen en innen van vorderingen draagt bij aan het realiseren van maatschappelijke doelen en het leefbaar houden van de stad. Belastingen geeft op een professionele wijze uitvoering aan deze belangrijke opgave. Dit betekent dat de organisatie klantgericht en dienstverlenend is, maar ook dat de organisatie duidelijk zichtbaar is door toezicht, controle en handhaving. Het betalen van belastingen en andere vorderingen wordt zo makkelijk mogelijk gemaakt voor bewoners en ondernemers in Amsterdam. Wij zorgen er ook voor dat dit eerlijk gebeurt: iedereen die dat kan, levert zijn of haar deel.

Afdeling Incasso & Invordering (I&I)
De afdeling Incasso & Invordering (I&I) draagt zorg voor de inning en invordering van alle bestuursrechtelijke (fiscaal en niet-fiscaal) en privaatrechtelijke vorderingen van gemeente Amsterdam. Als deskundig en betrouwbaar ketenpartner zorgt I&I ervoor dat vorderingen op bewust beheerste wijze zo snel mogelijk worden afgedaan met maximale opbrengsten, minimale kosten en een hoge kwaliteit van dienstverlening aan zowel de ketenpartners (crediteuren) als burgers en bedrijven (debiteuren). In het kader van armoedebeleid worden kwijtscheldingsverzoeken afgehandeld. De afdeling I&I bestaat uit vier teams: Incasso, Invordering (2x) en Kwijtschelding.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Beschikbaarheid en tarief kandidaat: Kandidaat is beschikbaar voor interview en bij gunning direct inzetbaar. Uurtarief is inclusief alle kosten en binnen tariefgrenzen.
  • Draaideurconstructie: Kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij gemeente Amsterdam. (KO)
  • Opleiding: Kandidaat is in bezit van een erkend HBO-diploma. Document moet worden getoond bij interview.
  • Toevoegen motivatie: Maximaal 1 A4 met motivatie waarom kandidaat geschikt is.
  • Certificaat: Kandidaat is in bezit van het IVA-diploma (Invorderingsambtenaar). Document moet worden getoond bij interview.
  • Werkervaring: Minimaal 3 jaar ervaring met debiteurenbeheer, invordering en geautomatiseerde gegevensverwerking, aantoonbaar in het cv.
  • Verificatie kennis: Verificatie van kennis van de kandidaat.
  • Verificatie ervaring: Verificatie van ervaring van de kandidaat.
  • CV toevoegen: Cv in het Nederlands, maximaal 5 A4. Alleen de eerste 5 A4 worden beoordeeld. Cv dient enkel ter verificatie.
  • Referentie: Minimaal 1 relevante referentie met organisatie, contactpersoon en telefoonnummer. Referent moet op de hoogte zijn. Zelfreferentie is niet toegestaan.

Wensen

  • Kennis: Kandidaat heeft kennis van de systemen Key2Belastingen en Vyzyr, aantoonbaar in het cv.
  • Toetsing competentie - Oordeelsvorming: Expert – Komt tot een weloverwogen en realistisch oordeel op basis van informatie en analyse.
  • Toetsing competentie - Verantwoordelijkheid: Expert – Is aanspreekbaar op eigen handelen en neemt consequenties.
  • Toetsing competentie - Samenwerken: Expert – Levert constructieve bijdrage aan sfeer en resultaat binnen team.
  • Toetsing competentie - Resultaatgerichtheid: Expert – Houdt vast aan concrete doelen tot ze bereikt zijn.
  • Toetsing competentie - Initiatief: Expert – Onderneemt zelfstandig actie en zet kansen om in verbeteringen.
  • Toetsing competentie - Overtuigingskracht: Expert – Oefent invloed uit en communiceert duidelijk en overtuigend.
  • Informatie kandidaat: Naam, telefoonnummer en (privé) e-mailadres van kandidaat moeten worden aangeleverd. Gebruik officiële naam zoals in paspoort. Wijzig naam van inschrijving naar: Naam organisatie + naam kandidaat.
Deze opdracht is verlopen.