Beleidsadviseur markt- en standplaatsverordening apv

BEL Combinatie

Sluit op: 22 jul 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 24
Provincies: Utrecht
Segmenten: Openbare orde en veiligheid

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 22 juli 2025
Eind datum: 22 oktober 2025

Organisatie
BEL Combinatie is een uniek samenwerkingsverband tussen de gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren. In deze constructie zijn de drie gemeenten zelfstandig en maken ze alle drie gebruik van één grote, professionele en flexibele ambtelijke organisatie, de BEL Combinatie. Er wordt gewerkt vanuit vier kerncompetenties: Professionaliteit, Openheid, Samenwerken en Publiek Ondernemerschap.

Opdracht
BEL Combinatie zoekt een ervaren beleidsadviseur op het gebied van APV, markten en standplaatsen, die in samenwerking met de huidige beleidsadviseur APV het volledige traject begeleidt voor het actualiseren en harmoniseren van de markt- en standplaatsverordeningen en beleidsstukken binnen de drie gemeenten. Doel is om het markt- en standplaatsenbeleid juridisch en beleidsmatig te actualiseren, bestuurlijk goed te keuren en te implementeren binnen de organisatie.

De opdracht omvat onder meer:
• Juridische toetsing en actualisatie van bestaande verordeningen.
• Technisch-juridisch advies over uitvoering en handhaafbaarheid.
• Beleidsinhoudelijke advisering.
• Oplevering van verordeningen en beleid inclusief toelichting.

Te realiseren documenten:
• 2x marktverordening
• 2x marktgeldverordening
• 2x marktreglement
• 3x standplaatsbeleid

Samenwerking met interne afdelingen:
• Ruimtelijk Ordening – opname in omgevingsplan
• Juridische Zaken – actualisatie volgens wetgeving, vooral schaarse vergunningen
• Openbare Ruimte/Buitendienst – kostendekkendheid leges/marktgelden/stroomkosten
• Financiën – kostendekkendheid
• Vastgoed – huurovereenkomsten
• Apv/Vergunningen – actualisatie vergunningverleningsproces

Werkzaamheden:
• Juridische analyse van verordeningen en beleidsstukken
• Inventarisatie van bestuurlijke wensen en eisen
• Input verzamelen van externe (brandweer, marktmeester) en interne partijen
• Informeren huidige marktkooplieden/standplaatshouders over proces en gevolgen
• Financiële gevolgen voor begroting nagaan
• Participatietraject uitvoeren
• Juridische en beleidsinhoudelijke advisering
• Uniformering/samenvoeging van stukken onderzoeken
• Verordeningen en beleid opstellen met toelichting
• Adviseren over besluitvorming en implementatie
• Bestuurlijke stukken voorbereiden en toelichten in college en raad
• Begeleiden van inspraakprocedures en behandeling in raad/commissies
• Nota van zienswijzen opstellen (indien nodig)
• Communicatie richting inwoners, ondernemers en andere stakeholders

Competenties:
• Projectmatig werken: ervaring met projectmanagement en ruimtelijke juridische projecten
• Juridische en bestuurlijke kennis: relevante wet- en regelgeving (Omgevingsplan, Awb, schaarse rechten)
• Analytisch vermogen: complexe vraagstukken analyseren en beleidsopties afwegen
• Communicatieve vaardigheden: effectief communiceren met stakeholders
• Samenwerking en netwerken: relaties opbouwen en onderhouden met interne/externe partijen
• Omgevingsgerichtheid: signalen uit de omgeving vertalen naar beleid
• Besluitvaardigheid en politieke sensitiviteit: opereren in politieke omgeving, beleid verantwoorden

Functieschaal
Functie is ingedeeld in schaal 85 conform geldende cao voor inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, met minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Hybride werken is mogelijk. Voorkeur voor werkdagen: maandag, dinsdag en donderdag (in overleg).

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van markt- en/of standplaatsverordeningen in de afgelopen 5 jaar
  • Kandidaat is beschikbaar voor gemiddeld 24 uur per week vanaf 18 augustus 2025
  • Kandidaat is 2 dagen per week beschikbaar op kantoor of in de 3 gemeenten
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsadviseur in het fysieke domein bij een gemeente in de afgelopen 10 jaar
  • Aantoonbare kennis van relevante wet- en regelgeving: Omgevingswet, Verordening Fysieke Leefomgeving, AWB, wetgeving m.b.t. schaars recht (Benoem dit duidelijk in het cv)
  • Aantoonbare werkervaring op het gebied van projectmanagement en het aansturen van complexe projecten op het gebied van ruimtelijke juridische vraagstukken

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsmedewerker of beleidsadviseur op het gebied van APV of ruimtelijke ontwikkeling of vergunningen in de afgelopen 10 jaar binnen een gemeentelijke instelling
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het opstellen van marktverordeningen en/of standplaatsbeleid in de afgelopen 6 jaar
  • Aantoonbare werkervaring met participatie met inwoners en/of ondernemers bij een gemeentelijke instelling (beschrijf dit duidelijk met een voorbeeld in het cv)
  • Aantoonbare werkervaring in een bestuurlijke omgeving met politieke invloeden en het geven van toelichting aan college en/of gemeenteraad (beschrijf dit duidelijk met een voorbeeld in het cv)

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx