Beleidsadviseur participatie

Gemeente Stichtse Vecht

Sluit op: 4 jul 2025 om 12:00
Max. Uurtarief: 100
Aantal uur per week: 36
Provincies: Utrecht
Segmenten: Beleid- en adviesdiensten

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 14 juli 2025
Eind datum: 31 december 2025

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Senior beleidsadviseur Participatie
Wil jij je binnen het sociaal domein inzetten voor mensen met een laag inkomen? Wil je bijdragen aan de vraag hoe wij als gemeente kwetsbare inwoners kunnen helpen om volwaardig mee te doen? Ben jij een sterke verbinder op het gebied van participatie, minimabeleid, laaggeletterdheid en inburgering? Heb je frisse ideeën én de drive om die ideeën zelf uit te voeren, samen met collega’s? Dan zoeken wij jou.

Wat ga je doen?
Je bent (mede)verantwoordelijk voor de (door)ontwikkeling van tactisch beleid op het gebied van inkomen, armoede- en minimabeleid, volwasseneneducatie en inburgering.
Je zorgt voor implementatie en evaluatie van dit beleid binnen de uitvoering, in nauwe samenwerking met het management, kwaliteitsmedewerkers en uitvoerend beleidsmedewerkers.
Je bent bestuurlijk aanspreekpunt voor college en raad en begeleidt de bestuurlijke besluitvorming.
Je vertegenwoordigt de gemeente in externe overleggen en bereidt bestuurlijke overleggen binnen de regio voor.
Maatschappelijke partners zien in jou een kundig en betrokken adviseur die proactief verbindingen legt én onderhoudt.
Je bent verantwoordelijk voor de budgetten binnen jouw portefeuille en adviseert over, of initieert, inkooptrajecten en aanbestedingen binnen de regio.
Je pakt de herontwikkeling van de handhavingsverordening op.
Dit jaar nog ontwikkel je – in samenwerking met de inburgeringsconsulenten – een passende en duurzame invulling voor de maatschappelijke begeleiding van statushouders.
Je neemt de rol van projectleider op je voor thema’s die vragen om een projectmatige aanpak.
Je levert een bijdrage aan datagedreven werken, onder andere via de realisatie van dashboards (werk en inkomen, minimabeleid, schuldhulpverlening).
Je levert input voor de planning-en-controlcyclus, zoals de SISA-verantwoording, begroting en jaarrekening.
Je werkt actief mee aan de uitwerking en uitvoering van de beleidsagenda Sociaal Domein.
Je werkt integraal samen met collega’s van andere afdelingen en beleidsadviseurs op terreinen als Wmo, Jeugdwet, Participatiewet, gezondheid, welzijn/preventie, sport, cultuur en veiligheid.

Wie ben jij?
Je bent een aanpakker die initiatief toont.
Je werkt nauwgezet, denkt graag mee in processen en houdt overzicht op budgetten en verantwoording.
Je werkt goed samen, maar pakt ook zelfstandig je verantwoordelijkheid.
Je bent omgevingsgericht en in staat om in gesprek te gaan met initiatiefnemers en belangen af te wegen.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Je vertegenwoordigt gemeente in externe overleggen en bereidt bestuurlijke overleggen binnen de regio voor.
  • Je bent (mede)verantwoordelijk voor (door)ontwikkeling van tactisch beleid op het gebied van inkomen, armoede- en minimabeleid, volwasseneneducatie en inburgering.
  • Je zorgt voor implementatie en evaluatie van dit beleid binnen uitvoering, in nauwe samenwerking met management, kwaliteitsmedewerkers en uitvoerend beleidsmedewerkers.
  • Je bent verantwoordelijk voor budgetten binnen jouw portefeuille en adviseert over, of initieert, inkooptrajecten en aanbestedingen binnen regio.
  • Je bent bestuurlijk aanspreekpunt voor college en raad en begeleidt bestuurlijke besluitvorming.
  • Dit jaar nog ontwikkel je – in samenwerking met inburgeringsconsulenten – een passende en duurzame invulling voor maatschappelijke begeleiding van statushouders.
  • Je werkt integraal samen met collega’s van andere afdelingen en beleidsadviseurs op terreinen als Wmo, Jeugdwet, Participatiewet, gezondheid, welzijn/preventie, sport, cultuur en veiligheid.
  • Je neemt de rol van projectleider op je voor thema’s die vragen om een projectmatige aanpak.
  • Je levert een bijdrage aan datagedreven werken, onder andere via realisatie van dashboards (werk en inkomen, minimabeleid, schuldhulpverlening).
  • Je levert input voor planning-en-controlcyclus, zoals SISA-verantwoording, begroting en jaarrekening.
  • Je werkt actief mee aan uitwerking en uitvoering van beleidsagenda Sociaal Domein.
  • Je pakt herontwikkeling van handhavingsverordening op.
  • Maatschappelijke partners zien in jou een kundig en betrokken adviseur die proactief verbindingen legt én onderhoudt.

Wensen

  • Je bent een aanpakker die initiatief toont.
  • Je werkt nauwgezet, denkt graag mee in processen en houdt overzicht op budgetten en verantwoording.
  • Je werkt goed samen, maar pakt ook zelfstandig je verantwoordelijkheid.
  • Je bent omgevingsgericht en in staat om in gesprek te gaan met initiatiefnemers en belangen af te wegen.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx