Beleidsmedewerker inburgering

Gemeente Purmerend

Sluit op: 23 okt 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 20
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: Beleid- en adviesdiensten

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 1 november 2025
Eind datum: 1 mei 2026

Organisatie
Gemeente Purmerend is volop in beweging. De laatste jaren zijn we succesvol veranderd naar een energieke organisatie met volop mogelijkheden. Wij werken volgens de “Purmerendse manier”, onze inwoners staan centraal. Dat betekent dat we bij alles wat we doen onszelf de vraag stellen; wat is hiervan de bijdrage aan de inwoners of bedrijven van Purmerend? Het betekent ook dat we denken in kansen en mogelijkheden. Creativiteit, een informele aanpak en in verbinding staan met de omgeving vinden we belangrijk.

Opdracht
Het Maatschappelijk Domein van gemeente Purmerend staat midden in de samenleving. Wij zetten ons in voor inwoners op het gebied van zorg, welzijn, jeugd, werk en participatie. Binnen dit domein zoekt de gemeente een zelfstandig beleidsadviseur Inburgering voor tijdelijke ondersteuning bij beleidsontwikkeling en uitvoering van de Wet Inburgering 2021.

Doel van de opdracht

  • Het actualiseren en uitvoeren van het gemeentelijk beleid Inburgering 2021
  • Het versterken van de samenwerking met ketenpartners
  • Het inzichtelijk maken van de beleidsvoortgang richting bestuur (adviesnotitie / rapportage)
  • Inzicht in de bijbehorende financiën en aanbestedingsprocessen
  • Het opstellen van voorstellen voor verbetering van uitvoering en monitoring
  • Nauwe samenwerking met de kwaliteitsmedewerker inburgering en collega’s binnen o.a. Werk & Inkomen, Armoede & Schulddienstverlening

Werkzaamheden (zelfstandig uit te voeren)

  • Adviseert over beleidsvraagstukken rondom de Wet Inburgering 2021
  • Stemt zelfstandig af met interne en externe partners over voortgang en uitvoering
  • Organiseert overleggen met ketenpartners waar dit bijdraagt aan het resultaat
  • Levert een bestuurlijk advies op over de uitvoering en borging van het beleid
  • Signaleert knelpunten en doet verbetervoorstellen
  • Rapporteert de voortgang in een korte, resultaatgerichte eindevaluatie

Competenties

  • Je bent communicatief sterk, zowel naar inwoners, maatschappelijke partners en ondernemers als naar bestuurders of collega’s
  • Je kunt snel schakelen tussen verschillende dossiers (flexibiliteit)
  • Je kunt goed samenwerken en gaat voor het resultaat
  • Je kunt goed luisteren

Benodigd aantal professionals
1

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do - Vrij. We werken waar nodig voor het resultaat voor de stad. Dit kan op locatie zijn en betekent ook dat thuiswerken mogelijk is wanneer het werk dit toelaat.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met beleidsontwikkeling op het gebied van inburgering/statushouders
  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op hbo-niveau
  • Uiterlijk beschikbaar per 1 november 2025 voor 16-20 uur per week
  • Aantoonbare Politiek-bestuurlijke sensitiviteit werkervaring
  • Aantoonbare werkervaring met bestuurlijk adviseren in een gemeentelijke context

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring ervaring met implementatie van de Wet Inburgering 2021 in de afgelopen 2 jaar
  • Aantoonbare werkervaring en kennis van aanbestedings- en subsidietrajecten binnen het sociaal domein
  • Aantoonbare resultaten in samenwerking met (taal)scholen en maatschappelijke partners
  • Aantoonbare werkervaring en kennis van het maatschappelijk domein, specifiek werk & inkomen en participatie

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx