Business controller ruimte

Gemeente Utrecht

Sluit op: 29 sep 2025 om 08:59
Max. Uurtarief: 110
Aantal uur per week: 36
Provincies: Utrecht
Segmenten: Financieel Economisch

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 1 oktober 2025
Eind datum: 30 januari 2026

Utrecht heeft je nodig
Utrecht groeit en daarmee het aantal (gebiedsgerichte) opgaven in de stad; er zijn langlopende gebiedsontwikkelingen en tegelijkertijd starten er vele nieuwe. Al deze verschillende interessante (gebieds)opgaven vragen om advisering vanuit business control.

Rol en impact
Als Business controller bij de afdeling Ruimte werk jij aan maatschappelijke thema’s met grote impact: woningbouw, duurzame gebiedsontwikkeling, economie, mobiliteit, energie, erfgoed en een gezond leefklimaat. Jij zorgt dat de organisatie in control is én blijft bij het maken van strategische keuzes die bepalend zijn voor de toekomst van de stad. We zijn op zoek naar tijdelijke waarneming. Je krijgt een aantal klussen en/of afdelingen tot jouw aandachtsgebied.

Je taken zijn
Als business controller zorg je, samen met je collega’s, voor een goede uitoefening van de control-functie binnen het Ruimtelijk Domein. Je bent verantwoordelijk voor actuele, relevante financiële informatie over de opgaves waarbij je bent betrokken. In deze inhoudelijke rol ben je in staat financieel analytisch werk te vertalen in een helder advies, zodat de verantwoordelijke kan sturen. Je bent nauw betrokken bij concrete vraagstukken en kent alle ins en outs, en bent daardoor in staat om geld te verbinden aan inhoud, en (on)gevraagd te adviseren.

  • Beoordelen van en adviseren op voorstellen aan het college van B&W.
  • Beoordelen en meewerken aan producten in de begrotingscyclus (tweedelijnscontrole op P&C-documenten).
  • Zorgdragen voor actuele, betrouwbare en relevante informatie zodat er goed sturing kan worden gegeven aan de ruimtelijke opgaves van de stad.
  • Kritisch adviseren van de managers, onder meer bij het opstellen en monitoren van begrotingen.
  • Signaleren van risico’s en adviseren over beheersmaatregelen, risicobereidheid en verbetermogelijkheden.
  • Verbinding zoeken en samenwerken met andere organisatieonderdelen in het toetsen van business cases die betrekking hebben op investeringen en exploitatie.
  • Sparringpartner zijn voor teamleden die ook adviseren op de opgaves van de stad.
  • Meedenken over de ontwikkelingen en rolbewustzijn bij business control.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Heeft u bij vraag 2.1.3. 'ZZP Rechtstreeks' ingevuld en heeft u gedurende de afgelopen 12 maanden voor meer dan 70% van de tijd (25 uren per week of 8 maanden per jaar) gewerkt als rechtstreekse zzp’er (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau) bij de gemeente Utrecht?
  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Je beschikt over WO werk- en denkniveau, aantoonbaar via een afgeronde opleiding op financieel gebied.

Wensen

  • Je hebt minimaal 3 jaar ervaring bij de overheid.
  • Je beschikt over ruime kennis en ervaring met SAP en Excel.
  • Ruime werkervaring op financieel gebied met complexe projecten en de vertaling daarvan naar een deugdelijke administratie en (periodieke) rapportages.
  • Beschik je over kennis van het ruimtelijk domein, specifiek gebiedsontwikkeling en grondbeleid (o.a. de financiële regelgeving)?
  • Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
  • Schrijf een motivatie t.b.v. deze opdracht en ga in op het gestelde profiel. (max 1/2 a4). Graag ontvangen wij een door de kandidaat zelf geschreven motivatie.
  • Is de aangeboden kandidaat een zzp’er en wordt deze rechtstreeks voorgesteld (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau)? Indien 'JA' wordt ingevuld bij deze vraag, dan ga je akkoord met onderstaande 7 zzp-voorwaarden en ga je akkoord met periodieke controles hierop, die minimaal één keer per 6 maanden door gemeente zullen worden geïnitieerd.
    • De zzp’er werkt maximaal 70% van de gewerkte uren per jaar voor dezelfde klant of opdrachtgever (maximaal 25 uren per week of maximaal 8 maanden per jaar).
    • De zzp’er heeft minimaal 3 klanten of opdrachtgevers per jaar.
    • De zzp’er is zelfstandig wat betreft uitvoering van werk.
    • De zzp’er maakt gebruik van eigen materiaal (laptop, telefoon etc.).
    • De zzp’er is vervangbaar (bijv. in geval van uitval of ziekte).
    • De zzp’er factureert (en krijgt geen loonbetaling of anderszins een vergoeding).
    • De zzp’er krijgt niet doorbetaald voor niet-gewerkte uren (bijv. in geval van vakantie).

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx