Business intelligence medewerker

Gemeente Amsterdam

Sluit op: 3 jun 2025 om 08:00
Max. Uurtarief: 115
Aantal uur per week: 36
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: ICT Informatievoorziening

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 3 juni 2025
Eind datum: 31 december 2025

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Opdrachtomschrijving
De directie Stadswerken zoekt een BI specialist die informatieanalyses uitvoert en zelfstandig actuele informatieproducten, waaronder dashboards in Tableau, ontwikkelt en onderhoudt. Je bent verantwoordelijk voor het uitvoeren van analyses ter formulering en ondersteuning van strategische, tactische en operationele beslissingen en sturingsvraagstukken. Je analyseert interessante trends in de data en levert een bijdrage aan innovatie van (data) producten en -toepassingen. Je werkt als BI specialist in een enthousiast team. Hierbij werk je graag samen met collega’s uit de uitvoering, snap jij hun wereld en kunnen ze bij jou terecht voor betrouwbare analyses. Je legt verbanden waaruit je kansen voor verbetering direct opmerkt. Deze kansen zet je om naar bruikbare oplossingen die uitmonden in concrete resultaten. Je neemt initiatief om samen met andere afdelingen steeds te blijven innoveren en slim gebruik te maken van data.

Werkzaamheden

  • Je vertaalt de informatiebehoefte van het management, strategische adviseurs en politiek naar concrete informatieproducten;
  • Je voert analyses uit op de huidige resultaten buiten en stelt adviezen op waar het beter kan;
  • Je haalt feedback op bij gebruikers van de dashboards en vertaalt deze naar concrete mogelijke vervolgstappen;
  • Je presenteert complexe data aan een een publiek dat geen expert is.
  • Je vertaalt de informatiebehoefte van het management, strategische adviseurs en politiek naar concrete informatieproducten;
  • Je voert analyses uit op de huidige resultaten buiten en stelt adviezen op waar het beter kan;
  • Je haalt feedback op bij gebruikers van de dashboards en vertaalt deze naar concrete mogelijke vervolgstappen;
  • Je presenteert complexe data aan een een publiek dat geen expert is.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever
Medewerkers van de directie Stadwerken werken voor de prachtige stad Amsterdam. Zij beheren de openbare ruimte, maken het schoon, houden het veilig, verzorgen het groen, onderhouden de bruggen, repareren de straten en beheren de markten. Dat doen ze elke dag met ruim 1300 collega’s op een dienstverlenende en innovatieve manier. Vakmensen, die er ieder voor zich aan meewerken om van Stadswerken een moderne beheer organisatie te maken. De meeste collega’s werken buiten op de pleinen, in de parken en in de straten van Amsterdam. Om het werk op straat goed te kunnen doen, werken andere collega’s achter de schermen aan ondersteuning, planning, samenwerking, materiaal en systemen.

Afdeling Strategie, Advies en Informatie
De afdeling Strategie, Advies en Informatie bestaat uit experts in verschillende disciplines. Zij stellen bestuur en management in staat te sturen op resultaten. De afdeling coördineert de adviezen voor bestuurders, levert de bijdrage van Stadswerken aan de stadsbrede P&C producten, ondersteunt het management door coördinatie van de interne organisatieontwikkeling en overlegstructuur en adviseert Directie en Management vanuit een strategisch perspectief.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Draaideurconstructie Is de aangeboden kandidaat in de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij gemeente Amsterdam? Let op antwoordmogelijkheden: Nee, kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij gemeente Amsterdam. Ja, kandidaat is in de afgelopen 2 jaar wel in loondienst geweest bij gemeente Amsterdam. (KO)
  • CV toevoegen U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
  • Werk- en denkniveau De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een HBO werk- en denkniveau. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Toevoegen motivatie Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft minimaal vijf jaar ervaring in de afgelopen tien jaar met het ontwikkelen van dashboards in dashboard / rapportage tools zoals Tableau Desktop, Power BI. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft ervaring met database talen (SQL), datawarehouse concepten, datamodellering en datamanagement en ervaring met GIS toepassingen (bijvoorbeeld QGis). Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Verificatie kennis Verificatie van de kennis van de kandidaat.
  • Verificatie Ervaring Verificatie van de ervaring van de kandidaat.
  • Beheersing competenties Beheerst de kandidaat de competenties op de bijbehorende niveaus zoals hieronder genoemd.
  • Referentie U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: organisatie naam contactpersoon telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn.
  • Beschikbaarheid en tarief kandidaat Een interview maakt deel uit van het selectieproces en de aangeboden kandidaat kan in de evaluatiefase van de offerteaanbiedingen uitgenodigd worden voor een gesprek. Hij of zij dient daarom beschikbaar te zijn voor het interview; Bij gunning is de aangeboden kandidaat direct inzetbaar zoals vermeld in de opdrachtomschrijving van deze tender; Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. Indien het opgegeven tarief de aangegeven range of het maximumtarief overschrijdt wordt uw offerte terzijde gelegd (knock out).
  • Referentie U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: organisatie naam contactpersoon telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn.

Wensen

  • Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het presenteren van analyses en rapportages. Hiervoor is het van belang dat je in staat bent om dit vooral helder te doen, zonder veel vakjargon, en gericht op de doelgroep. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Informatie Kandidaat Wij willen de onderstaande gegevens van de door u aangeboden kandidaat ontvangen. De gegevens worden onder andere gebruikt voor het uitnodigen van de kandidaat voor een interview en het aanvragen van de VOG indien hij/zij de functie krijgt. Let op! Het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige informatie leidt tot vertraging. Gebruik de volledige naam van de kandidaat zoals deze in het paspoort of op de identiteitskaart staat vermeld. Middels de tab 'Offerte' dient u de naam van de inschrijving te wijzigen, die bovenin wordt weergegeven. Wijzig deze naar: Naam organisatie + naam kandidaat, zodat duidelijk is welke kandidaat het betreft. Dit kan worden gewijzigd aan de hand van het potlood icoon. Indienen extra inschrijvingen Gemeente Amsterdam stelt u voor deze aanvraag in staat om maximaal 1 kandidaat aan te bieden. Attentie: u dient iedere inschrijving apart in te dienen. Indienen doet u door middel van de button 'Indienen'. Ter controle vraagt het systeem om uw wachtwoord. Heeft u hier vragen over dan kunt u contact opnemen met de Servicedesk van Mercell. Klik op 'Invullen' en vul aan: Naam kandidaat: Telefoonnummer kandidaat: (privé) e-mailadres van de kandidaat:

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx