Communicatie adviseur omgevingswet

Gemeente Den Helder

Verlopen op: 25 apr 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: 90
Aantal uur per week: 8
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: Voorlichting en Communicatie

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 1 mei 2025
Eind datum: 31 december 2026

Opdrachtomschrijving
Sinds de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024 heeft Gemeente Den Helder grote stappen gezet. Er is actief gewerkt aan een overkoepelend omgevingsplan, waarin alle bestaande bestemmingsplannen zijn geïntegreerd (en waarin ook de nieuwe Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) is meegenomen).

De wet heeft als doel om regels te vereenvoudigen en procedures toegankelijker te maken. Dat betekent voor ondernemers dat hun vergunningen automatisch blijven gelden, tenzij ze wijzigingen willen doorvoeren. In dat geval kunnen ze terecht bij het Omgevingsloket. In Den Helder is alles hiervoor inmiddels ingericht en in werking.

De invoering van de Omgevingswet staat, maar de praktijk levert knelpunten op. Met het Omgevingsplan in de ene hand en de bestaande vergunningen in de andere, is niet altijd duidelijk of bepaalde bestaande vergunningen in de toekomst kunnen blijven gelden. In sommige gevallen botsen ze met de belangen en wensen van inwoners, ondernemers en andere gebruikers van de omgeving, zoals vastgelegd in het Omgevingsplan.

Voordat we overgaan tot het formuleren van maatregelen, willen we – samen met ondernemers – op zoek naar praktische en haalbare oplossingen die er in de toekomst voor kunnen zorgen dat zij hun bedrijfsvoering kunnen voortzetten, binnen de nieuwe regels.

Om dit bewerkstelligen moet er een duidelijk plan van aanpak komen gericht op de doelgroep. Eén op één sessies zijn hiervoor te tijdrovend en de bedoeling is om dit in kleine groepen vorm te geven middels participatiebijeenkomsten.

Voor deze opdracht willen een communicatieadviseur die ons tijdens het gehele traject kan ondersteunen.

De communicatieadviseur is verantwoordelijk voor:
- inventarisatie en opdrachtanalyse
- communicatieplan en strategie
- Organiseren en uitvoering participatiebijeenkomsten
- Evaluatie en bijsturing

Na gunning dient de gegunde partij een VOG van de kandidaat te overleggen.

Toelichting op rooster
Hybride werken is in overleg mogelijk

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Werkervaring: Kandidaat heeft minimaal vijf jaar werkervaring als communicatieadviseur bij een gemeente. Geef dit duidelijk aan in het C.V.
  • Ervaring: Kandidaat heeft minimaal twee jaar werkervaring als communicatieadviseur op het gebied van de omgevingswet bij een gemeente. Geef dit duidelijk aan in het C.V.

Wensen

  • Opleiding: Kandidaat beschikt over een afgeronde hbo bachelor opleiding op het gebied van communicatie. Geef dit duidelijk aan in het C.V.
  • Werkervaring: Kandidaat heeft minimaal tien jaar ervaring als communicatieadviseur. Geef dit duidelijk aan in het C.V.
  • Ervaring: Kandidaat heeft in de afgelopen vijf jaar ervaring opgedaan met het organiseren en uitvoeren van participatiebijeenkomsten bij een gemeente.
  • Beschikbaarheid: Kandidaat is uiterlijk per 12 mei beschikbaar voor het gevraagde aantal uur.
  • Interview: Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de volgende criteria:
    - Kennis
    - Ervaring
    - Klik met het team
    - Competenties: analytisch vermogen en creativiteit
Deze opdracht is verlopen.