Wat ga je doen
Je adviseert over de interne en externe communicatie, waarbij je inspeelt op de actualiteit en signalen uit de omgeving en de organisatie. Het Ruimtelijk Domein is jouw aandachtsgebied. Je adviseert en ondersteunt de collegeleden in hun perscontacten en bent woordvoerder vanuit de gemeente Urk richting de media, waaronder de landelijke pers. Je bent als adviseur betrokken bij projecten en je hebt een directe lijn met het managementteam. Je verbindt mensen en dossiers en je stimuleert integraliteit. Je werkt samen met de (senior)adviseurs aan de strategische ontwikkeling van communicatie. In de organisatie ben je goed zichtbaar en je legt makkelijk contacten. In een crisis weet je wat je te doen staat. Je draait één keer in de drie weken piketdienst. Daarnaast begeleid je een interne medewerker in haar persoonlijke ontwikkeling naar de functie van communicatieadviseur.
Kandidaatomschrijving
– Politieke- en organisatie sensitiviteit.
– Flexibel en stressbestendig.
– Verbinder/uitdrager/teamspeler.
– Plannen en organiseren.
– Analytisch.
– Kunnen schakelen op alle niveaus en vertaalslag kunnen maken van strategie naar beleid en uitvoering en andersom.
Interviewplanning
De interviews zijn gepland op 28 juli 2025. Wij verzoeken de kandidaten hiermee rekening te houden en beschikbaar zijn voor de interviews op deze datum.
Toelichting op rooster
Binnen het team worden afspraken gemaakt over de te werken dagen en ook de mogelijkheid om maximaal één dag per week thuis te werken.
Eisen
- In het bezit zijn van een afgeronde hbo-opleiding op het gebied van communicatie of journalistiek.
- Minimaal drie jaar recente aantoonbare ervaring binnen een gemeentelijke organisatie als communicatieadviseur.
- Minimaal één jaar aantoonbare ervaring met woordvoering en advisering wethouders.
- Geen ZZP’er; vanwege leiding en toezicht vanuit de gemeente is deze inhuuropdracht niet voor ZZP’ers geschikt, aangezien er sprake is van een gezagsverhouding die niet past binnen de voorwaarden voor zelfstandig ondernemerschap onder de Wet DBA.
Wensen
- Je hebt aantoonbare ervaring met vergelijkbare projecten of beleidsterreinen (bv. burgerparticipatie, energietransitie, interne communicatie, crisiscommunicatie).
- Op cv aantoonbare werkervaring binnen de (gemeentelijke) overheid:
- 3-5 jaar in de afgelopen 5 jaar
- Meer dan 5 jaar in de afgelopen 5 jaar
- Je bent vanaf de startdatum van de opdracht voor minimaal 32 uur per week inzetbaar.
- Ervaring in het ruimtelijk domein (onder andere wegen/wonen) is een pré.
- Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. De gesprekken worden beoordeeld volgens de aangegeven criteria: de gevraagde kennis, ervaring en competenties zoals beschreven in de opdracht en de kandidaat omschrijving. Daarnaast wordt beoordeeld of de kandidaat binnen de samenstelling van het team past als persoon.