Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen. Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst. We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad bouwen we samen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de missie waar wij voor gaan!
Afdeling
Concern control in Zoetermeer is integrale business control; niet alleen het financiële deel van control, maar ook de bedrijfsvoerings- en beleidscontrol. De afdeling is rechtstreeks gepositioneerd onder de algemeen directeur/gemeentesecretaris. De doelen van de afdeling zijn:
– Een doeltreffende en doelmatige sturing en beheersing van de organisatie;
– Een optimale transparantie in de bedrijfsvoering en informatievoorziening naar alle niveaus in de organisatie: raad, college van B&W, ambtelijke organisatie (directie, afdelingshoofden).
De afdeling bestaat uit de clusters Ondersteuning Concerncontrol (inclusief CISO en functionaris gegevensbescherming (FG)), verbijzonderde interne controle (VIC), de administratieve organisatie (AO). In totaal 10 professionals.
Opdracht
Als concern controller heb je een toetsende en signalerende functie gericht op het versterken van het werken met checks & balances in de organisatie. De concerncontroller verricht het kritische tegenspel en vervult de onafhankelijke gewetensfunctie (integriteit). De functie heeft een zelfstandige verantwoordelijkheid en een directe ingang naar het bestuur. De rollen en verantwoordelijkheden omvatten onder andere:
- Adviseren en ondersteunen van het college van B&W, gemeentesecretaris en directie op het gebied van sturing, beheersing en verantwoording van de gemeentelijke organisatie;
- Ondersteunen van het college van B&W, de gemeentesecretaris en de directie bij het ontwikkelen en in stand houden van een passend systeem van control (inclusief financieel, beleids-, juridisch, HR en ICT control);
- Toetsing en advisering bij de totstandkoming van bestuurlijke planning & control-instrumenten zoals de voorjaarsnota, programmabegroting, jaarverslag en tussenrapportages;
- Op verzoek van het college van B&W of gemeentesecretaris onderzoeken naar doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van activiteiten in de gemeentelijke organisatie;
- Leiding geven aan de afdeling Concern control.
Eisen
- De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever.
- Aantoonbare werkervaring als controller in de afgelopen 5 jaar bij een overheidsorganisatie.
- Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding in een economische of financiële richting.
- Aantoonbare werkervaring als concern controller met advisering op directieniveau.
Wensen
- Minimaal een afgeronde wo-opleiding in een economische of financiële richting.
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als concern controller bij een gemeente of provincie.
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in een managementfunctie binnen een gemeente.
- Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met een succesvolle rechtmatigheidscontrole, jaarrekening, begroting en andere P&C-producten (maak dit aantoonbaar in het cv met 2 voorbeelden uit de afgelopen 5 jaar).
- Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als concern controller op het gebied van privacy (licht dit duidelijk toe in het cv).
Competenties
– Standvastig waar het moet, flexibel als het kan
– Verbindend
– Uitstekend gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen
– Analytisch en helicopterview
– Positief kritisch
– Goede adviesvaardigheden