Opdracht omschrijving
Binnen het team Werk en Inkomen van de gemeente Tytsjerksteradiel zijn wij op zoek naar een enthousiaste en toegankelijke Consulent Inkomen & Huisvesting Statushouders die goed kan samenwerken. De Consulent Inkomen & Huisvesting Statushouders die wij zoeken handelt zelfstandig meldingen en aanvragen in het kader van het Sociaal Domein, (Participatie) IOAW, gemeentelijke minimaregelingen. Daarnaast adviseert, informeert en onderhoudt de Consulent Inkomen & Huisvesting Statushouders contacten met klanten, leveranciers en andere externe partners.
Verantwoordelijkheden
De Consulent Inkomen & Huisvesting Statushouders draagt zorg voor de eigen caseload en de regie daarop. De functie vraagt om een proactieve en samenwerkingsgerichte houding, besluitvaardigheid en de zelfstandige uitvoering van de taken. De Consulent Inkomen & Huisvesting Statushouders is verantwoordelijk voor de volgende taken:
- (Participatie) IOAW, gemeentelijke minimaregelingen;
- Toetst zelfstandig rapporten en beschikkingen aan de wet- en regelgeving;
- Stelt het recht op de aangevraagde verstrekking en/of voorziening vast;
- Stelt zelfstandig brieven, rapportages en beschikkingen op;
- Voert zelfstandig rechtmatig en doelmatigheid (her)onderzoeken uit in samenwerking met handhaving;
- Voert de wet bestuurlijke boete uit;
- Stelt zelfstandig (her-)indicaties op;
- Voert rekenkundige werkzaamheden uit;
- Voert beëindigingsonderzoeken uit en eventuele invorderingsonderzoeken;
- Verricht de poortwachter taak/handhaving ter voorkoming van oneigenlijk/misbruik van verstrekkingen en/of voorzieningen;
- Voert procedures, richtlijnen en regelingen uit op een complex en breed terrein van de participatiewet;
- Adviseert, informeert en onderhoudt contacten met inwoners en externe partners;
- Verstrekt voorlichting (doorverwijzing) aan klanten, interne en externe partners over bijstandverlening, voorliggende en hulpverlenende instanties;
- Draagt bij aan het behalen van de taakstelling huisvesting statushouders; toewijzen van beschikbare woningen aan statushouders en coördineren van de procedure met woningcorporaties en Vluchtelingenwerk;
- Verricht alle administratieve werkzaamheden die voortvloeien uit de bovenstaande taken.
Eisen
- De kandidaat is inzetbaar vanaf 7 april 2025 tot en met 1 oktober 2025 voor 32-36 uur per week.
- De opdracht is voor 32-36 uur per week.
- De kandidaat heeft een afgeronde HBO opleiding.
- De kandidaat heeft minimaal 8 jaar relevante en recente (<15 jaar) werkervaring als Inkomen Consulent en als consulent Huisvesting en Inkomen statushouders bij de gemeente.
- De kandidaat heeft werkervaring met het programma Civsam I-Samenleving.
- De kandidaat is in het bezit van een geldige VOG (maximaal 3 maanden oud en relevant voor de functie) ofwel bereid deze aan te vragen.
Wensen
- De mate van werkervaring als inkomen consulent binnen een gemeentelijke organisatie (blijkt uit cv of motivatie).
- De kandidaat is zelfstandig.
- De kandidaat is proactief.
- De kandidaat is besluitvaardig.
- De kandidaat werkt graag binnen teamverband.