Consultant informatiebeheer

Gemeente Alphen aan den Rijn

Sluit op: 21 nov 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: 90
Aantal uur per week: 36
Provincies: Zuid-Holland
Segmenten: ICT Informatievoorziening

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 21 november 2025
Eind datum: 21 mei 2026

Organisatie
Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan G40. In de groen-blauwe stad midden in het Groene Hart vind je een unieke combinatie van stedelijke projecten en ruimtelijke vraagstukken in een landelijk gebied. 132,5 km², waarvan 6 km² water en 8 kernen, midden in het Groene Hart: dat is Alphen aan den Rijn. De gemeentelijke organisatie heeft een platte structuur. De organisatie wordt aangestuurd door een concerndirectie (met ieder hun eigen portefeuille) met direct daaronder teammanagers en opgavemanagers.

Opdracht
De gemeente Alphen aan den Rijn staat voor een belangrijke opgave op het gebied van informatiebeheer en archivering. Uit het Rekenkameronderzoek Archivering (2025) blijkt dat de formele kaders op orde zijn, maar dat de uitvoering, digitale archivering en eigenaarschap binnen de organisatie versterking behoeven. Om invulling te geven aan de bevindingen en aanbevelingen uit dit onderzoek wordt een Consultant Informatiebeheer gezocht die verantwoordelijk wordt voor het opstellen, implementeren en coördineren van een herzien verbeterplan informatiebeheer.

De consultant zorgt voor:

  • vertaling van de bevindingen van het rekenkameronderzoek naar concrete verbeteracties;
  • het opstellen van een verbeterplan Informatiebeheer met prioritering, planning, doelen en verantwoordelijken;
  • het bewust maken van eigenaarschap binnen de vakteams (proceseigenaren ondersteunen);
  • de voorbereiding van de digitale toekomst, waaronder de invoering van een e-depot, metadatering en verbetering van het zaaksysteem;
  • afstemming met de CIO, team Informatiebeheer, directieteam en provinciaal toezicht;
  • het borgen van voortgang, rapportages en communicatie naar het college en de gemeenteraad.

Uitdaging
De opdracht vraagt om een stevige adviseur en coördinator met visie op informatiebeheer, archivering en digitalisering. Het is een veranderopgave met impact op beleid, processen, techniek en cultuur. De consultant fungeert als verbinder tussen bestuur, management en uitvoering, kan koers bepalen én resultaat boeken.

Gezocht profiel
We zoeken een Consultant Informatiebeheer met ervaring in het versterken van informatiehuishoudingen binnen gemeenten of andere (semi-)overheidsorganisaties. De kandidaat heeft kennis van de Archiefwet, informatiebeheer, digitaliseringstrajecten en verandermanagement.

De kandidaat:

  • weet complexe bestuurlijke aanbevelingen te vertalen naar uitvoerbare stappen;
  • beschikt over ervaring met projectmatig werken binnen gemeentelijke context;
  • kan medewerkers meenemen in verandering en eigenaarschap bevorderen;
  • combineert strategisch inzicht met pragmatische uitvoeringskracht.

Competenties

  • Resultaatgericht en pragmatisch
  • Verbindend bij belangentegenstellingen
  • Klantgericht en communicatief sterk
  • Oplossingsgericht en analytisch
  • Organisatiesensitief en bestuurlijk bewust
  • Communicatief vaardig, proactief en zelfstandig

Benodigd aantal professionals
1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen en implementeren van verbeterplannen op het gebied van informatiebeheer of archivering binnen een gemeentelijke of (semi-)overheidsorganisatie;
  • Kennis van de Archiefwet 1995 en aanstaande nieuwe Archiefwet (2026), motiveer dit in een aparte alinea in het cv;
  • Uurtarief maximaal € 90,- (schaal 10) excl btw en inclusief Fee Flextender en reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten;
  • Minimaal 3 jaar ervaring met projectleiding of coördinatie van organisatiebrede verbetertrajecten;
  • Beschikbaar per november 2025 voor gemiddeld 36 uur per week;

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met het implementeren van digitale archiveringsoplossingen (zoals e-depot, zaaksysteem, metadatering)
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met verandermanagement en het vergroten van eigenaarschap binnen teams, benoem een voorbeeld in het cv
  • Minimaal 5 jaar ervaring met projectleiding of coördinatie van organisatiebrede verbetertrajecten
  • Aantoonbare werkervaring met het herinrichten van informatiebeheerprocessen binnen gemeenten

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx