Coördinator Grip op informatie

VNG

Sluit op: 9 mei 2025 om 12:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 32
Provincies: Zuid-Holland
Segmenten: Beleid- en adviesdiensten

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 1 juni 2025
Eind datum: 30 mei 2026

Functieomschrijving
Over VNG Realisatie
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren. VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten: – Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein. – Verbeteren van de dienstverlening. – Een efficiënte en wendbare organisatie. – Anticiperen op de toekomst.

Over Programma Grip op informatie
Het programma Grip op Informatie helpt gemeenten om kansen te benutten die de informatiesamenleving met zich meebrengt. Een stevige grip op informatie biedt kansen op het gebied van transparantie, efficiency, innovatie en dienstverlening. Maar ook op het gebied van datagedreven werken en in de contacten met inwoners en ondernemers. Het op orde hebben van de informatiehuishouding is voor gemeenten niet alleen een wettelijke verplichting, maar ook een voorwaarde voor openheid en transparantie. De juiste informatie op de juiste plaats draagt ook bij aan een goede en efficiënte taakuitvoering, aan informatieveiligheid en privacy, aan de kwaliteit van dienstverlening en de mogelijkheden voor innovatie en datagedreven werken. Een goed functionerend archief, ook voor digitale informatie, is van belang voor verantwoording aan gemeenteraad, toezichthouders, burgers, onderzoekers en journalisten. Het programma Grip op informatie richt zich op drie thema’s: – Informatiehuishouding op orde/duurzame toegankelijkheid – Archiefwet – Actief openbaar maken – Wet open overheid – Overheidsinformatie beschikbaar als open data – Wet hergebruik overheidsinformatie

Omschrijving van opdracht
De coördinator is verantwoordelijk voor: – Dagelijkse coördinatie van uitvoering van Programma Grip op Informatie. – Opleveren van het nieuwe meerjarenplan, om zowel Wet open overheid als Archiefwet te implementeren bij gemeentes en gemeenschappelijke regelingen. – Actief sturen op uitwisseling van ervaringen/best practices tussen gemeenten en gemeenschappelijke regelingen (in diverse vormen, zoals webinars, blogs, artikelen, podcast en deelname aan werkgroepen). – Actief samenwerken met ketenpartners, zoals ministerie van BZK, Ministerie van OCW, IPO, UvW, Nationaal Archief, KIA, Logius en ACOI. – Coördinatie/organisatie van weken van Grip op informatie. – Actief samenwerken om ‘openbaarheid en informatiehuishouding’ duurzaam binnen de VNG te borgen.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
De coördinator Grip op informatie is verantwoordelijk voor de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het programma Grip op informatie. Het betreft een complex en multidisciplinair programma, met diverse expertises en betrokkenheid van onder andere kenniscentra Markt en overheid en Architectuur. Het programma heeft een strategisch/tactisch karakter. De coördinator verwerft (in- en extern) draagvlak voor het programma, de resultaten en consequenties. Daarnaast ontwikkelt en onderhoudt de coördinator een netwerk en zet dit netwerk in op strategisch dan wel tactisch niveau. Concreet doet de coördinator het volgende: – Stuurt het meerjarige programma Grip op informatie aan, gericht op de thema’s Informatiehuishouding op orde/duurzame toegankelijkheid, Actief openbaar maken en Overheidsinformatie beschikbaar als open data. – Stuurt strategisch en tactisch op de te behalen doelen. – Verwerft draagvlak voor de resultaten en consequenties van dit programma bij alle stakeholders (extern en intern). – Ontwikkelt een netwerk en zet dit in op strategisch dan wel tactisch niveau.

Resultaat van opdracht
– Uitgevoerd Programma Grip op Informatie. – Opgeleverd van het nieuwe meerjarenplan, om zowel Wet open overheid als Archiefwet te implementeren bij gemeentes en gemeenschappelijke regelingen. – Uitwisseling van ervaringen/best practices tussen gemeenten en gemeenschappelijke regelingen (in diverse vormen, zoals webinars, blogs, artikelen, podcast en deelname aan werkgroepen) heeft aantoonbaar plaatsgevonden. – Samenwerking met ketenpartners, zoals ministerie van BZK, Ministerie van OCW, IPO, UvW, Nationaal Archief, KIA, Logius en ACOI heeft geleid tot draagvlak bij deze partijen voor het programma. – De weken van Grip op informatie hebben plaatsgevonden. – De thema’s ‘openbaarheid en informatiehuishouding’ zijn duurzaam binnen de VNG organisatie geborgd.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Inschrijver verklaart hierbij de offerteaanvraag in zijn geheel te hebben gelezen en hiermee akkoord te gaan.
  • Inschrijver gaat expliciet akkoord met de concept overeenkomst welke als bijlage bij de offerteaanvraag beschikbaar is gesteld.
  • De kandidaat is op de in de profieltekst genoemde datum en tijdstip beschikbaar voor een matchgesprek.
  • De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor de functie gedurende de periode en het aantal uur zoals beschreven in de offerteaanvraag.
  • Door de inschrijver is één CV en één motivatiebrief van de aangeboden kandidaat aangeleverd. Deze twee documenten zijn opgeslagen in de map ‘Extra documenten’.
  • De aangeboden kandidaat voldoet aan alle in hoofdstuk 2 van de offerteaanvraag genoemde eisen.
  • Indien van toepassing, heeft u de ZZP verklaring ingevuld en bijgevoegd bij de aanvraag? Het niet indienen van het ingevulde en ondertekende formulier leidt tot uitsluiting.
  • Academisch werk- en denkniveau, in de richting van informatiekunde/informatiemanagement.
  • Tenminste 10 jaar werkervaring op WO niveau.
  • Minimaal 5 jaar ervaring op managementniveau in de publieke sector.
  • Minimaal 5 jaar ervaring als verander-/programmamanager.
  • Aantoonbare kennis van de Archiefwet, Wet open overheid, Wet hergebruik overheidsinformatie.

Wensen

  • Kennis van gemeentelijke informatiehuishouding.
  • Aantoonbaar gemeentelijk netwerk en relevante branche verenigingen op topambtelijk niveau.
  • Ervaring met werken in een politiek/bestuurlijke omgeving in de publieke sector.
  • Ervaring met samenwerking met (ICT) leveranciers; Ervaring moet blijken uit het CV, aangevuld met referentieprojecten of opdrachtbeschrijvingen.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx