Coördinator jaarrekening

Gemeente Zoetermeer

Sluit op: 14 nov 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 36
Provincies: Zuid-Holland
Segmenten: Participatie en Werk

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 1 december 2025
Eind datum: 1 juni 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst. We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de missie waar wij voor gaan!

Afdeling
Binnen de afdeling F&C werken wij in drie teams aan een gezonde financiële huishouding. Dit zijn de teams Administratie, Expertise, en Advies. Naast de financiën houdt F&C zich steeds meer bezig met het gebruik van data. Zo zijn we medeverantwoordelijk voor de implementatie van datagedreven werken. De coördinatie van het gemeentebrede BI-team is bij F&C ondergebracht en de businessadviseurs adviseren op basis van data. Als coördinator Jaarrekening maak je deel uit van het team Expertise. Dit is een klein, hecht team waarin veel ruimte is voor innovatie en persoonlijke ontwikkeling.

Opdracht
Als coördinator Jaarrekening ben je verantwoordelijk voor het coördineren, opstellen en bewaken van onderdelen van de jaarrekening van de gemeente. Je adviseert het directieteam en afdelingshoofden over financiële beslissingen. Daarnaast ben je het aanspreekpunt voor de accountant tijdens de controle van de jaarrekening en zorg je ervoor dat deze controles soepel en efficiënt verlopen. Hierbij werk je ook nauw samen met de business controllers van team Advies en de collega’s van team Administratie.

Verantwoordelijkheden
- Coördineren en opstellen van de jaarstukken en overige periodieke rapportages.
- Bewaken van de planning- en controlcyclus van de gemeente.
- Fungeren als aanspreekpunt voor de accountant en zorgen voor een efficiënte controle van de jaarrekening.
- Verzamelen en coördineren van input voor rapportages en begrotingen.
- Waarborgen van de kwaliteit en betrouwbaarheid van financiële cijfers.
- Bijdragen aan het project ‘Vernieuwing P&C’ en verbeteren van processen en documenten.
- Opstellen van financiële beleidskaders zoals de financiële verordening en nota overhead.

Competenties
- Financieel inzicht;
- Analytisch vermogen;
- Politieke sensitiviteit;
- Coördinatievermogen;
- Kennis van financiële wet- en regelgeving t.a.v. gemeenten;
- Communicatieve vaardigheden;
- Nauwkeurigheid;
- Verantwoordelijkheid;
- Samenwerken.

Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 12 (nieuwe structuur).

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als coördinator jaarrekening binnen een gemeente of provincie;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met gemeentelijke financiën;

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met gemeente financiën in de afgelopen 4 jaar, duidelijk benoemd in CV;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met wet- en regelgeving op het vlak van planning & control binnen gemeenten, duidelijk benoemd in CV;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met bestuurlijke advisering en het opstellen en coördineren van P&C-documenten binnen een gemeentelijke organisatie met complexe besluitvormingsprocessen, duidelijk benoemd in CV;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met softwaretools op het gebied van P&C zoals Pepperflow of Lias;
  • Per 1 december 2025 beschikbaar voor 36 uur per week;

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx