Over VNG
Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de
lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen.
Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342
gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de
dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende
organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.
Over het Platform Sociaal Domein
Rijk en gemeenten willen vraagstukken in het sociaal domein vanuit samenhang en
gezamenlijkheid benaderen, zowel op lokaal, als op regionaal en nationaal niveau. Dit
vraagt om een continue en ander type gesprek, dat gericht is op wat nodig is voor inwoners
(een sterkere uitvoeringspraktijk) en minder is opgezet vanuit het stelsel van wetten,
programma’s en dossiers.Vanaf 2021 zijn er regioadviseurs aangesteld die de verbinding leggen tussen de
verschillende partners, tussen Rijk, beleid en uitvoering. Zij ondersteunen op basis van de
vragen uit de praktijk van beleid en uitvoering op het gebied van het sociaal, zorg- en
veiligheidsdomein. Deze regioadviseurs zijn vaste aanspreekpunten voor de regio’s:
Noord-West, Noord, Midden, Oost, Zuid-West en Zuid.Het Platform Sociaal Domein heeft de volgende drie rollen:
- Kennis: fungeert als een waardevolle bron van kennis en expertise over hoe gemeente en partners beter kunnen samenwerken en organiseren op maatschappelijke vraagstukken.
- Advies: adviseert en ondersteunt (gemeentelijke) beleidsmakers, professionals en partners actief bij het vinden van oplossingen voor complexe inrichtings- en samenwerkingsvraagstukken.
- Inzicht: verschaft actief inzicht in de beschikbare ondersteuning voor gemeenten en partners die hun (gezamenlijke) uitvoeringspraktijk willen verbeteren en versterken.
Omschrijving van de opdracht
De afgelopen jaren is in diverse Kamerbrieven aandacht besteed aan de rol en toekomst
van sociaal ontwikkelbedrijven en beschut werk. Deze brieven bieden inzicht in het beleid
en de maatregelen die nodig zijn om deze infrastructuur toekomstbestendig te maken.Juli 2023
Kamerbrief Sociaal Ontwikkelbedrijven en Beschut Werk
- Erkenning van de belangrijke rol van sociaal ontwikkelbedrijven en beschut werk in de participatiewetgeving.
- Uiteenzetting van knelpunten, zoals financiële duurzaamheid en regionale verschillen in ondersteuning.
- Aankondiging van aanvullende maatregelen en onderzoek naar een toekomstgerichte aanpak.
Kamerbrief Infrastructuur Sociaal Ontwikkelbedrijven
- Focus op de noodzaak van een robuuste infrastructuur om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt langdurig te ondersteunen.
- Plannen voor een meer gestandaardiseerde samenwerking tussen gemeenten en sociaal ontwikkelbedrijven.
- Voorstellen voor structurele financiering en kennisdeling.
Voortgangsbrief Infrastructuur Sociaal Ontwikkelbedrijven en Beschut Werk
- Overzicht van de geboekte voortgang sinds de eerdere brieven.
- Resultaten van pilots en regionale samenwerkingen ter verbetering van de infrastructuur.
- Nieuwe beleidsaanpassingen om verdere verduurzaming van beschut werk en sociaal ontwikkelbedrijven te waarborgen.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Als coördinator bent u verantwoordelijk voor de dagelijkse operatie en uitvoering van het
programma. U vormt de schakel tussen het strategische en operationele niveau en zorgt
voor effectieve implementatie van de programmalijnen. U werkt nauw samen met de
projectleider, die eindverantwoordelijk is voor de strategische koers en externe
vertegenwoordiging.Uw hoofdverantwoordelijkheden:
- Werkwijze ontwikkeling en implementatie
- Ontwerpen en implementeren van effectieve werkprocessen
- Ontwikkelen van methodieken en tools
- Borgen van kwaliteit en consistentie
- Inrichten van kennisdelingsstructuren
- Programma-organisatie
- Coördineren van inhuur en inzet specialisten
- Beheren van programmabudget
- Inrichten van werkstructuren
- Bewaken van planning en voortgang
- Ambtelijke voorbereiding
- Opstellen van bestuurlijke stukken
- Voorbereiden van besluitvorming
- Verzorgen van verslaglegging
- Monitoren van resultaten
- Communicatie en zichtbaarheid
- Ontwikkelen van communicatieproducten
- Organiseren van kennisbijeenkomsten
- Verzorgen van rapportages
- Onderhouden van operationele contacten
Eisen
- Kandidaat is op de genoemde datum en tijd beschikbaar voor een matchgesprek.
- Kandidaat is beschikbaar gedurende de aangegeven periode en uren.
- Eén CV en één door kandidaat geschreven motivatiebrief zijn aangeleverd.
- Afgeronde WO-opleiding.
- Minimaal 5 jaar ervaring als projectmanager met zelfstandig aansturen van projecten.
- Minimaal 3 jaar ervaring in coördinerende/projectmanager rol in domeinoverstijgende samenwerking.
- Minimaal 2 jaar ervaring als coördinator/projectmanager in sociaal domein in afgelopen 5 jaar.
- Gebruik van eigen telefoon en laptop.
Wensen
- Afgeronde WO-opleiding in bestuurskunde of bedrijfskunde (moet blijken uit CV).
- Aantoonbare ervaring met sturings-/verantwoordingswerkzaamheden zoals evaluaties en managementrapportages.
- Ervaring met communicatieonderdelen zoals kennisbijeenkomsten, websiteontwikkeling, podcasts.
- Ervaring met werkwijze-ontwikkeling en implementatie: werkprocessen, methodieken, kwaliteitsbewaking, kennismanagement.