Opdrachtomschrijving
Jongerenparticipatie zorgt ervoor dat zo veel mogelijk jongeren mee kunnen doen in de stad. Van mee doen tot zelf organiseren, de verschillende jongerenparticipatie projecten faciliteren verschillende manieren om dit te doen. Cultuur is een belangrijk onderdeel binnen de projecten. Zo worden er jaarlijks tientallen culturele evenementen georganiseerd door jongeren met hulp van Cityboost, brengen we cultuur naar de scholen met Citytrainer@school en vergroten we hier het begeleidend vermogen van culturele evenementen.
Om dit in goede banen te leiden zijn we op zoek naar een cultuur begeleider bij jongerenparticipatie voor 12 uur in de week. Deze tijdelijke opdracht richt zich op de projecten Cityboost en Citytrainer@school.
Cityboost – Begeleiding cultuuraanvragen
Jouw idee werkelijkheid maken, dat is het doel van Cityboost. Jongeren aan het roer zetten van hun idee. Via Cityboost kunnen zij geld en begeleiding krijgen om deze ideeën waar te maken. De begeleiding van een aanvraag kost de nodige tijd: jongeren hebben ondersteuning nodig bij het opstellen van een begroting, het bouwen van een netwerk, het vormgeven van hun idee, enzovoorts. Hier zal jij een rol spelen in het begeleiden van de lopende en nieuwe aanvragen. Daarnaast is aanwezigheid bij Boostdagen en teammeetings van belang om goed aangehaakt te blijven bij alles wat we doen.
Concrete taken:
- Begeleiden: Het begeleiden van culturele aanvragen bij Cityboost.
- Teammeetings: Het integreren van culturele kennis binnen het team eens in de twee weken.
- Evalueren en afronden: Jongeren helpen hun event te evalueren en af te ronden.
Citytrainer – Opstart en begeleiding cultuurklassen
Binnen het Citytrainer-project willen we in het nieuw schooljaar graag de verbinding tussen jongeren en cultuur vasthouden. We starten met het zo snel mogelijk organiseren van een inspirerende introductiedag, afhankelijk van wat het beste past binnen de schoolplanning. Deze dag vormt de aftrap van een traject waarin jongeren op een laagdrempelige en actieve manier kennismaken met cultuur en sport.
Een belangrijk onderdeel van het programma is het opstarten van cultuurklassen op het Van Maerlant en de ISK. Samen met de betrokken docenten en leerlingen geven we deze cultuurklassen inhoud en vorm, zodat ze goed aansluiten bij de belevingswereld en interesses van de jongeren en het culturele veld. Daarnaast verzorgen we op de deelnemende vmbo-scholen minimaal één culturele gastles per school. In deze lessen maken leerlingen op een interactieve manier kennis met verschillende aspecten van kunst en cultuur. We willen hen prikkelen, inspireren en laten ontdekken wat cultuur voor hen persoonlijk kan betekenen.
Om deze kennismaking te verdiepen, organiseren we bezoeken aan culturele instellingen, workshops, en nodigen we gastsprekers uit het veld uit om hun verhaal te delen. Zo krijgen leerlingen niet alleen les over cultuur, maar ervaren ze het ook van dichtbij. Gedurende het traject worden de jongeren actief begeleid bij het ontdekken en ontwikkelen van hun eigen culturele interesses. We ondersteunen hen in het maken van keuzes, het verkennen van mogelijkheden en het zetten van de eerste stappen binnen het culturele veld.
Concrete taken:
- Introdag organiseren: Opstart van het nieuwe seizoen.
- Gastlessen ontwikkelen en geven: Over diverse culturele onderwerpen, afgestemd op de doelgroep.
- Excursies organiseren: Bezoeken aan musea, theaters en culturele instellingen.
- Aansluiten teammeeting eens in de twee weken
- Jongeren eventueel op grotere culturele events mee laten helpen begeleiden.
Kandidaatomschrijving
Voor deze functie is het van belang dat je ervaring hebt binnen of met de cultuursector en met het werken met jongeren. Je kunt zelfstandig werken, maar weet op welke momenten het van belang is om verbinding te maken met je directe collega’s. Uit het werken met jongeren haal je veel plezier. En je kunt je goed verplaatsen in de leefwereld van jongeren. Je weet wat er nodig is om hun ideeën te helpen realiseren en om jongeren (nog) meer te laten interesseren voor cultuur. Je hebt verder een echte hands on mentaliteit en bent flexibel waar het gaat om de precieze indeling van de werkuren, afhankelijk van wanneer wat nodig is.
Toelichting op rooster
12 uur per week, waarvan 4 uur Cityboost en 8 uur Citytrainer (tot introductiedag, daarna wordt de tijd gelijk verdeeld over beide projecten).
Eisen
- Vereist opleidingsniveau: MBO diploma.
- Vereiste werkervaring:
- Minimaal één jaar aantoonbare ervaring met het werken met en/of het begeleiden van jongeren in de gemeente ’s-Hertogenbosch.
- Aantoonbare werkervaring met/binnen de cultuursector in de gemeente ’s-Hertogenbosch.
Wensen
- Gewenste werkervaring: Het is een pré wanneer je aantoonbare ervaring hebt met de programma’s Cityboost en/of Citytrainer van de gemeente ’s-Hertogenbosch.
- Competenties:
- Kennis en/of passie voor cultuur.
- Het hebben van een goed netwerk in het culturele veld van ’s-Hertogenbosch.
- Projectmatig kunnen werken.
- Affiniteit met jongeren van 12 tot 27 jaar.
- Vermogen om jongeren te enthousiasmeren en te inspireren.
- Organisatorische vaardigheden.
- Affiniteit met praktische leerlagen (vmbo, ISK).
- Motivatiebrief: Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief wordt beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Gevraagde competenties dienen onderbouwd te worden in de motivatiebrief met ervaringen uit de praktijk.
- Gewenst opleidingsniveau: HBO diploma Kunst en Cultuur opleiding, Sociaal Werk of soortgelijk.