Werkzaamheden
– Het vertalen van alle inzichten uit onderzoek in klantreizen en/of serviceblueprints, om de nieuwe gewenste situatie te verbeelden en bespreekbaar te maken;
– Samenwerken met een UX-designer die werkt aan het verbeteren van applicaties, zodat dit aansluit op behoeften van gebruikers in de bredere context van een klantreis waar de applicatie onderdeel van is;
– Het voeden van aanbestedingstrajecten voor nieuwe applicaties, zodat hierin de inzichten uit onderzoek en het gebruikersperspectief goed in wordt meegenomen;
– Het verder uitdragen van een nieuw narratief dat is geschreven voor deze opgave, waarin we de beweging van ‘proces centraal’ naar ‘mens centraal’ inzetten;
– Continue stakeholders inhoudelijk meenemen en het belang van het gebruikersperspectief vertegenwoordigen (bijv. door presentaties);
– Actief kansen signaleren binnen verschillende overleggen/teams (op verschillende niveaus, van management tot uitvoerende teams) om het gebruikersperspectief en de medewerkerservaring te verbeteren. Deze kansen vertalen naar concrete acties/ontwerpen/interventies, de juiste stakeholders betrekken en ze benutten;
– Eerste verkenning naar de ervaring van medewerkers op andere thema’s binnen deze opgave (prettig en productief werken, groei en ontwikkeling).
Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad.
De opdrachtgever(s)
De Vakgroep Ontwerp en UX is onderdeel van de Directie Digitalisering & Innovatie. Zij bestaat nu uit 38 ontwerpers met verschillende ontwerpachtergronden. Zij heeft de missie om ervoor te zorgen dat beleid, processen, producten en diensten, zo ontworpen worden dat ze aansluiten bij behoeftes en mogelijkheden van de betreffende doelgroep (zoals de bewoner, ondernemer, bezoeker, of de eigen medewerker). De vakgroep zet daarin niet alleen de standaard qua aanpak, ze deelt ook kennis en expertise zodat geleidelijk steeds meer collega’s (ook buiten de vakgroep) mens-centraal gaan denken en doen.
Eisen
- De aangeboden kandidaat dient beschikbaar te zijn voor een interview als onderdeel van het selectieproces.
- Bij gunning is de aangeboden kandidaat direct inzetbaar zoals vermeld in de opdrachtomschrijving van deze tender.
- U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
- De kandidaat van de voorlopig winnende Inschrijver moet op het moment van de start van de opdracht in loondienst zijn van de Inschrijver voor minimaal het aantal uren en de looptijd van de opdracht (incl. eventuele verlengingen).
- De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende hbo diploma.
- De aangeboden kandidaat heeft minimaal 6 jaar werkervaring als service designer.
- De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het zelfstandig opzetten van service design trajecten.
- De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het zelfstandig inzetten van verschillende service design tools, zoals kwalitatief onderzoek, klantreizen, contextmapping, en visualisaties om knelpunten en kansen inzichtelijk te maken.
- De aangeboden kandidaat heeft aantoonbaar ervaring met het samenwerken met een complex stakeholderveld.
Wensen
- De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met service design projecten rond ‘employee experience’, ofwel de ervaring van medewerkers bij diverse HR-processen zoals werving en onboarding.
- De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met projecten waarbij digitale oplossingen een belangrijke rol spelen.
Competenties
- Analytisch vermogen [Expert niveau] (5 punten)
- Organisatiesensitiviteit [Expert niveau] (5 punten)
- Creativiteit [Expert niveau] (5 punten)
- Overtuigingskracht [Expert niveau] (5 punten)
- Inlevingsvermogen [Expert niveau] (5 punten)
- Ondernemerschap [Expert niveau] (5 punten)