Digitaal strateeg consistente communicatie

Nederlandse Spoorwegen

Sluit op: 14 mei 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: 100
Aantal uur per week: 36
Provincies: Utrecht
Segmenten: Voorlichting en Communicatie

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 2 juni 2025
Eind datum: 31 december 2025

Dit ga je doen
Je bent eigenaar van het strategisch initiatief (SI) Consistente Communicatie. Dit bestaat uit:

  • Strategie om verschillende NS-inhoud centraal te organiseren, beheren en onderhouden
  • Aanpak voor het implementeren van een gecentraliseerde contentmanagementcapaciteit (nieuw CMS en Omnichannel Content Platform (OCP))
  • Uitwerking van strategie voor migratie naar de doelsystemen, opzet en werkwijze
  • Werkwijze met de gecentraliseerde capaciteit en de organisatorische impact ervan
NS ontwikkelt zich naar een mobiliteitsaanbieder waarbij reizigers binnen en buiten Nederland duurzaam van deur tot deur kunnen reizen. De NS-app en NS Website spelen hierin een sleutelrol. Doel van dit initiatief is effectief beheer van product-, propositie- en service-inhoud over digitale kanalen. Het SI coördineert clusterinitiatieven om gezamenlijke werkwijze te ontwikkelen, ondersteunt bij contentmigratie naar het Omnichannel Content Platform, definieert middelen voor consistente verspreiding via kanalen en faciliteert migratie naar het nieuwe CMS van NS.nl.

Voor deze rol zoeken wij een strateeg die

  • De uitvoering van het initiatief overziet en aanstuurt
  • De strategie begrijpt, aanscherpt en stakeholders meeneemt
  • Belangen van stakeholders begrijpt en met hen oplossingen ontwikkelt
  • Input voorbereidt voor dilemma’s en zorgt voor besluitvorming
  • Stakeholder management beheerst en governance, roadmap, organisatie en ways of working opzet

Onderwerpen

  • Definiëren van nieuw ontwerp en structuur voor werken met content, met nadruk op organisatieverandering
  • Definiëren van aanpak voor migratie naar nieuwe structuur en werkwijze in samenwerking met contentstrateeg
  • Faciliteren van migratie van teams/bedrijfseenheden binnen scope naar doelconfiguratie
  • Informeren van gebruikersgroepen voor doelgerichte werkwijze i.s.m. technisch implementatieteam
  • Opzetten van team voor gecentraliseerd contentbeheer voor diverse kanalen zoals NS.nl en NS App

Hier ga je werken
Je werkt bij de afdeling ComIT op het hoofdkantoor in Utrecht, in multidisciplinaire teams van commerciële en IT-professionals. De werkwijze is Agile en Scrum, met een ondernemende en zelforganiserende cultuur. Binnen ComIT werk je in Resultatencluster Reizigers, gericht op de volledige (digitale) klantreis van de reiziger. Je maakt deel uit van het Voorbereidingsteam Reizigers en ondersteunt meer dan 20 teams bij het vertalen van strategische ambities naar onderscheidende klantbelevingen.

Op NS kun je rekenen
Werken bij NS betekent bijdragen aan duurzame mobiliteit en de bereikbaarheid van Nederland. Je krijgt veel vrijheid en variatie in je werk. De kernwaarden zijn openheid en betrouwbaarheid. NS is resultaatgericht en continu in ontwikkeling.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Uitstekende beheersing van de Nederlandse taal, mondeling en schriftelijk
  • Minimaal één vergelijkbare opdracht succesvol vervuld in organisatie met groot stakeholderveld
  • Ervaring in een agile development organisatie
  • Minimaal 5 jaar relevante werkervaring met CX/Tech/Digital
  • Afgeronde opleiding op minimaal HBO-niveau
  • Ervaring met begeleiding en leiding van grote (content)migratieprojecten, bij voorkeur CMS/OCP/DXP-implementaties, met inhoudelijke affiniteit en procesmanagement
  • Aantoonbare ervaring met strategisch advies op senior leadershipniveau en schakelen met (product)teams
  • Uurtarief voldoet aan alle gestelde voorwaarden inclusief maximale tarieven, fee-structuur en indexatie-afspraken

Wensen

  • Recente ervaring met begeleiden en leiden van migratie naar nieuw web CMS of Omnichannel Content Platform is een pre

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx