Directeur bouw

Omgevingsdienst Rivierenland

Sluit op: 29 okt 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: 145
Aantal uur per week: 36
Provincies: Gelderland
Segmenten: Directie

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 30 november 2025
Eind datum: 30 januari 2026

Opdrachtgever
Bij ODR zet jij je samen met ruim 200 andere collega’s in voor een prettige, veilige en duurzame leefomgeving in regio Rivierenland. Dit doen we voor en samen met 8 gemeenten in de regio en de provincie. Dat doen we door vergunningverlening, toezicht en handhaving bij ondernemers, organisaties en inwoners. Maar we doen meer. We hebben veel kennis in huis en delen deze graag. Zo adviseren we de gemeenten en andere partijen o.a. over de leefomgeving, bouw, milieu, energie, archeologie, bodem, lucht en natuur. Ook houden we voor heel Gelderland toezicht op de afval- en grondstoffen ketens om milieucriminaliteit te voorkomen. We zijn een open en naar buitengerichte organisatie en zijn graag van meerwaarde.

De organisatie
Ons mooie en sfeervol ingerichte kantoor staat in Tiel, waar jij kunt parkeren voor de deur. Ook het treinstation is op loopafstand. Binnen het kantoor zijn er ruimten om te werken en te ontmoeten. Er is een goede, informele werksfeer en volop ruimte voor ontwikkeling en groei.

Opdracht
De Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) werkt aan een prettige, veilige en duurzame leefomgeving voor inwoners en ondernemers in de regio Riviereland. We zijn trots op wat we tot nu toe bereikt hebben. Onze omgeving verandert continu en daarmee veranderen de eisen die aan ODR worden gesteld, bijvoorbeeld op het vlak van dienstverlening. Ook is onze organisatie de afgelopen jaren sterk gegroeid. Op het gebied van wetgeving verandert er veel. Zo is begin 2024 de Omgevingswet ingevoerd samen met de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb). Er is landelijk onderzoek gedaan naar het functioneren van het VTH (vergunningen, toezicht en handhaving) stelsel en er zijn aanbevelingen gedaan om het te verbeteren. Recent is een tussenevaluatie uitgevoerd van een eerder ingezette organisatieverandering met aanbevelingen om de beoogde veranderingen te versterken. Kijkend naar onze missie, visie en strategische doelen en bovenstaande ontwikkelingen wordt duidelijk dat deze zaken niet volledig op elkaar aansluiten om de beweging te maken die noodzakelijk is. Daarom is ODR vanaf augustus een ontwikkeltraject ingegaan dat begeleid wordt door een externe partij. Daarop aansluitend staat het MT aan de vooravond van een MD traject.

Functieomschrijving
In afwachting van de implementatie van de nieuwe organisatiestructuur zijn we op zoek naar een directeur bouw voor een periode van 2 maanden met de mogelijkheid tot verlenging. Op dit moment wordt de positie ook ingevuld door een tijdelijk medewerker.

Directie
De directie (DT) - algemeen directeur en de directeuren Bouw en Milieu - werkt samen als één team en de directieleden zijn in staat om elkaar te vervangen. Als directeur bouw kun je qua functie rouleren met je collega directeur milieu en de algemeen directeur. De directie is gezamenlijk verantwoordelijk voor de ontwikkelingsopgave en de bedrijfsvoering van de organisatie. En staat samen aan de lat voor ODR als geheel om de ambities en uitdagingen aan te kunnen.

Werkzaamheden
De primaire taak als directie is het sturen op de integrale en ketengerichte samenwerking binnen de keten, tussen de ketens, de teams en de medewerkers. De directie stuurt op de strategische agenda en neemt besluiten. De algemeen directeur is hierbij eindverantwoordelijk.

Je stuurt één van de ketens – keten Bouw - aan en optimaliseert deze, waarbij de aandacht ligt op samenwerking en een sluitende BIG8. Je zorgt ervoor dat de teams optimaal samenwerken in de keten en dat er voldoende afstemming is tussen de teams. Meer specifiek:

  • Je bent verantwoordelijk voor de integrale afstemming tussen de ketens;
  • Je bent mede verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering;
  • Je bent mede verantwoordelijk voor effectiviteit van de organisatie en het realiseren van de gestelde bestuurlijke en ambtelijke doelen;
  • Je signaleert en adviseert over strategische vraagstukken op organisatorisch / inhoudelijk concern breed niveau;
  • Je bent mede verantwoordelijk voor de doorontwikkeling en innovatie van de organisatie en stuurt dit voor de eigen keten actief aan;
  • Je geeft integraal leiding aan de organisatieonderdelen met overwegend beheersmatige en/of cyclische taken;
  • Je bent verantwoordelijk voor de verbinding tussen ambtelijke en bestuurlijke processen. Je verbetert deze processen en stuurt hierop;
  • Je bent ondernemend en in staat binnen gestelde kaders tot creatieve oplossingen en ideeën te komen.

Competenties
Competenties die bij de functie horen:

  • Verbindend leidinggeven;
  • Verantwoordelijk;
  • Samenwerken;
  • (Bestuurlijke) sensitiviteit;
  • Inspirerend en innovatief;
  • Resultaatgericht en besluitvaardig;
  • Stevige persoonlijkheid en daadkrachtig;
  • Klantgericht, accuraat en proactief.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Nee

Uren
28-36 uur per week

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als directeur bij een overheidsorganisatie;
  • Aantoonbare werkervaring met organisatieontwikkeling en/of verandertrajecten én de dynamiek van een politiek-bestuurlijke omgeving;
  • 'Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren;

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring als directeur op het gebied van RO/bouw of dienstverlening (Licht dit duidelijk toe in het cv);
  • Aantoonbare werkervaring met organisatieontwikkeling en/of verandertrajecten in de regio Gelderland (Licht dit duidelijk toe in het cv);
  • Aantoonbare werkervaring bij een of meerdere gemeentes én omgevingsdiensten (Licht dit duidelijk toe in het cv);

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx