Directievoerder vernieuwbouw gemeentehuis leerdam

Gemeente Vijfheerenlanden

Sluit op: 13 feb 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: 125
Aantal uur per week: 16
Provincies: Zuid-Holland
Segmenten: Directie

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 1 mei 2025
Eind datum: 1 mei 2026

Organisatie onderdeel
Gemeente Vijfheerenlanden ligt in het midden van het land, in de provincie Utrecht tussen de rivieren Lek en Linge. Een prachtig gebied met polders, uiterwaarden, dijken, molens, boerderijen, steden en dorpen. Vijfheerenlanden ligt centraal bij de snelwegen A2, A15 en A27. In deze groene gemeente wonen ruim 60.000 inwoners. De 16 woonplaatsen hebben elk hun eigen identiteit.

Opdracht
In 2019 is gemeente Vijfheerenlanden (VHL) ontstaan uit een fusie tussen de voormalige gemeenten Leerdam, Vianen en Zederik. Op dit moment is de gemeentelijke organisatie en het bestuur gehuisvest in drie gemeentehuizen. Gemeente VHL heeft de ambitie om organisatie en bestuur in één gebouw te huisvesten. In 2019 heeft een scenariostudie plaatsgevonden waarin diverse huisvestingsscenario’s onderzocht zijn. Op basis van de scenariostudie is op 6 oktober 2021 door de gemeenteraad gekozen voor het scenario Renovatie en uitbreiding gemeentehuis Leerdam 210 (werkplekken) x 7 (m² per werkplek). De locatie van gemeentehuis VHL is aan het Dokter Reilinghplein 1, Leerdam. Begin 2023 heeft de raad besloten om ook de herhuisvesting van de bibliotheek Leerdam toe te voegen aan de scope van het project.

In 2022, 2023 en 2024 heeft het voorbereidings- en ontwerpproces voor de grootschalige renovatie en uitbreiding plaatsgevonden. Dit heeft in april 2024 geleid tot het vaststellen van het definitief ontwerp en de afgifte van het uitvoeringskrediet voor de bouw van het gemeentehuis. Daarna is het definitief ontwerp uitgewerkt tot een technisch ontwerp inclusief bestek en is de omgevingsvergunning aangevraagd.

Het plan omvat het tot casco/constructie slopen van het bestaande pand. Daarna zal het bestaande pand worden uitgebreid door het gebouw “op te dikken” (het aan beide langsgevels toevoegen van een uitbreiding). Aan de kop van het gebouw wordt een uitbreiding geplaatst voor de nieuwe raadzaal. Het nieuwe gemeentehuis Vijfheerenlanden wordt een duurzaam gebouw waarbij is gekozen voor een Energie Neutraal Gebouw (ENG). Daarnaast is in het ontwerpproces veel aandacht besteed aan het toepassen van biobased en duurzame materialen. Zo is de gevel opgebouwd uit HSB-elementen en worden deze geïsoleerd met schapenwol en droge kalkhennep.

Naast de duurzaamheidsambities wordt met het gebouw ook ingezet op het creëren van een fijne werkomgeving voor de gehele ambtelijke organisatie en bibliotheek. Het ontwerp sluit aan bij het gezonde kantoren PvE klasse B. Het werkplekconcept gaat uit van flexibiliteit, waarbij het stimuleren van ontmoeten en samenwerken centraal staat.

Het bestaande gebouw kent een bijzondere constructie waarbij de eerste, tweede en derde verdiepingsvloeren hangend zijn uitgevoerd en gedragen worden door een dakspant. De begane grond is daardoor kolomvrij. Zowel in het ontwerpproces als tijdens de realisatie is deze bestaande constructie een belangrijk aandachtspunt.

Medio juli 2024 is de omgevingsvergunningsaanvraag voor het project ingediend. Op dit moment loopt de behandeltermijn waarin de stukken beoordeeld worden door het bevoegd gezag. De verwachting is dat de omgevingsvergunning medio februari 2024 wordt afgegeven.

Voor de realisatie van het plan contracteert de gemeente via een niet-openbare Europese aanbesteding een aannemer, op basis van het uitgewerkte Technisch Ontwerp en bestek. De opdracht voor de aannemer bestaat uit de (circulaire) cascosloop, renovatie en nieuwbouw inclusief de installaties en de vaste inrichting. Er wordt aanbesteed in één perceel. Daarnaast zal de gemeente gedurende het traject enkele directieleveringen verzorgen met betrekking tot de grootkeuken, het interieur en de AV-middelen voor de raadzaal. De aanbesteding wordt naar verwachting medio maart 2025 afgerond. In de aanbesteding stellen de gegadigde aannemers (5 partijen) een open begroting op en wordt een plan van aanpak op het stimuleren van de lokale economie, bouwlogistiek en circulaire economie (met betrekking tot sloop) opgevraagd.

Gelijktijdig aan de aanbesteding wordt door het door de gemeente gecontracteerde ontwerpteam het uitvoeringsgereed ontwerp uitgewerkt. Het uitvoeringsgereed ontwerp voor de installatietechnische aspecten wordt door de nog te contracteren aannemer opgesteld.

Na ondertekening van de aannemingsovereenkomst start de daadwerkelijke uitvoering. De verwachting is dat de bouw in mei 2025 begint. De gemeente wenst de nieuwbouw op 1 januari 2027 in gebruik te nemen.

Voor dit werk zoekt de gemeente een directievoerder tijdens de voorbereiding op en gedurende de uitvoeringsfase van het project. De opdracht start per 1 maart 2025, zodat de directievoerder zich voor de start van de realisatie kan inlezen in het project en de procedures en governance tijdens de uitvoering kan voorbereiden. In de eerste maanden zal de ureninzet naar verwachting nog wat kleiner zijn. De definitieve startdatum voor de realisatie wordt bepaald op basis van de nog door de aannemer op te stellen detailplanning. Vanaf de start van de realisatie dient de directievoerder 12 tot 16 uur per week beschikbaar te zijn.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • BYOD (bring your own device): de kandidaat moet gebruik maken van een eigen laptop, telefoon en eventuele softwareoplossingen ter ondersteuning van het toezicht op de bouw.
  • Beschikbaar per 1 maart 2025 voor 12 tot 16 uur per week, gedurende de gehele opdracht.
  • Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring als zelfstandig directievoerder voor utilitaire projecten/gebouwen.
  • Aantoonbaar in bezit van een VCA-VOL certificaat.

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als zelfstandig directievoerder voor grootschalige renovatieprojecten (utiliteitsgebouw), voor een publieke opdrachtgever en gebouw met een (gedeeltelijke) publieksfunctie. (Duidelijke weergave door middel van een omschrijving van referentieprojecten op het CV.)
  • Grondige en actuele kennis van de bouwregelgeving (BBL), veiligheidsvoorschriften en de gehanteerde contractvoorwaarden (UAV2012) voor bouwprojecten. (Licht dit duidelijk toe in het CV.)
  • Aantoonbare affiniteit met de specifieke opdracht en motivatie om deze rol in te vullen. Kenbaar gemaakt in een persoonlijke motivatie, geschreven door de kandidaat zelf.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx