Ervaren beleidsmedewerker ondermijning

Gemeente Meppel

Verlopen op: 21 jul 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 36
Provincies: Drenthe
Segmenten: Beleid- en adviesdiensten

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 21 juli 2025
Eind datum: 21 januari 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Organisatie
Meppel, een stad met een open karakter die voor iedereen wat te bieden heeft. Mooie woonwijken, een gezellige historische binnenstad, leuke evenementen, bedrijvigheid en een prachtige natuurlijke regio op fiets- en wandelafstand.

Bij zo’n prachtige stad wil gemeente Meppel graag als aantrekkelijke werkgever aansluiten; een werkgever waar je als medewerker trots op bent, die uniek is en bekend staat als ondernemend en ambitieus.

Gemeente Meppel is een resultaatgerichte organisatie met ambitie. We richten ons op een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en werken daarbij opgavegericht. Hoe? Door anders te denken, anders te organiseren en anders te doen, vanuit vertrouwen, verantwoordelijkheid geven en steun bieden.

Samen met ruim 400 collega’s werk je dagelijks voor de inwoners van gemeente Meppel aan maatschappelijke vraagstukken die betekenis hebben voor de samenleving. De organisatie bestaat uit verschillende afdelingen. Deze zorgen ervoor dat er op het gebied van werk en inkomen, zorg en welzijn en duurzaamheid, prettig gewoond en geleefd kan worden in de ‘fairtrade gemeente’ Meppel.

Wij bieden een vernieuwende flexibele werkomgeving met de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken op basis van individueel leiderschap. Ook kan gebruik gemaakt worden van verschillende faciliteiten om je talenten te laten spreken.

Wil jij een sleutelrol spelen in de aanpak van ondermijnende criminaliteit? Ben jij strategisch sterk, verbindend en daadkrachtig? Wil je werken in een dynamische team leefbaarheid en wijkregie. Ben je bereid minimaal 3 dagen in de week op het stadhuis in Meppel aanwezig te zijn? Dan zoeken we jou!

Opdracht
Ontwikkelen, actualiseren en implementeren van het gemeentelijk beleid op het gebied van ondermijning.
Signaleren van trends, risico’s en dreigingen op het gebied van georganiseerde criminaliteit.
Coördineren van integrale controles en handhavingsacties samen met o.a. politie, OM, RIEC en Belastingdienst.
Leiden van projectgroepen en werkgroepen binnen het veiligheidsdomein.
Opstellen van bestuurlijke adviezen en besluitvormingsstukken voor college en raad.
Toepassen en coördineren van de Wet Bibob in samenwerking met juridische en vergunningverlenende collega’s.
Ontwikkelen van preventieve maatregelen en bewustwordingscampagnes voor inwoners en ondernemers.
Fungeren als aanspreekpunt voor complexe casuïstiek en het begeleiden van bestuurlijke interventies.
Vertegenwoordigen van de gemeente in regionale en landelijke netwerken en overleggen.
Monitoren en evalueren van de effectiviteit van beleid en interventies.

Competenties
Politiek-bestuurlijke sensitiviteit en uitstekende communicatieve vaardigheden.
Je bent analytisch, resultaatgericht en weet mensen te verbinden.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in een beleidsfunctie binnen het veiligheidsdomein
  • Aantoonbare werkervaring met ondermijning, bestuurlijke aanpak, Bibob én integrale samenwerking (benoem dit expliciet in het cv)

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met projectmatig werken en het aansturen van multidisciplinaire teams
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau richting bestuurskunde, criminologie, rechten of veiligheidskunde
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar in een beleidsfunctie binnen het veiligheidsdomein
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring binnen het veiligheidsdomein bij een gemeente
Deze opdracht is verlopen.