Opdrachtomschrijving
De directie Maatschappelijke Voorzieningen is voor het informele team Jeugd, Zorg en Basisvoorzieningen (JZB) op zoek naar een ervaren haalbaarheidsadviseur (minimaal 12 maanden, 32-36 uur per week, indicatief uurtarief 120/130). Het team is verantwoordelijk voor de realisatie van maatschappelijk vastgoed voor JZB-voorzieningen.
Je werkt voornamelijk in de initiatief- en definitiefase van projecten en brengt concrete voorzieningen voor mensen in de stad een stap dichterbij. Het is jouw rol om een haalbaar scenario te ontwikkelen waarbinnen de gewenste voorzieningen van beleidsdirecties en stadsdelen worden gerealiseerd. Vragen die jij gaat beantwoorden zijn:
- Welke scenario’s zijn mogelijk?
- Welke sluit het beste aan op de inhoudelijke vraag?
- Wat is de meest geschikte ontwikkelstrategie?
- Zijn er juridische obstakels?
- Hoe past het binnen de gemeentelijke kaders (fysieke randvoorwaarden, ambities duurzaamheid etc)
- Is er voldoende financiële dekking?
- Hoe zit het met draagvlak in de buurt?
- Wat betekent het voor het beheer en de exploitatie?
Dit resulteert in een haalbaarheidsstudie en een business case. Je zorgt daarbij voor de juiste besluitvorming binnen de gemeente. Met dit besluit worden de kaders en de uitgangspunten van het project vastgesteld zodat de projectmanagers van het projectmanagementbureau van de gemeente aan de slag kunnen.
Je werkt nauw samen met gebiedsadviseurs uit het team Stad & Gebied, collega’s van de beleidsafdelingen jeugd en zorg, de stadsdelen en collega’s van Gemeentelijk Vastgoed. Na jouw gedegen voorwerk kunnen de ambtelijk opdrachtgever en projectmanagers van het gemeentelijk Projectmanagementbureau aan de slag met de realisatie van de voorziening.
Team Opdracht & Realisatie is een klein en relatief nieuw team binnen een jonge directie. We zijn hard aan het werk om meer structuur aan te brengen in onze werkwijze en samenwerking binnen onze afdeling en andere gemeentelijke directies. Daarom zijn we op zoek naar een ervaren, nieuwsgierige collega die het geduld heeft om goede vragen te stellen en in staat is verbinding te leggen tussen verschillende mensen en disciplines. Maar ook die collega’s kan helpen zich verder te ontwikkelen door hen te begeleiden/coachen. De wereld van maatschappelijke voorzieningen is dynamisch en we zoeken iemand die overzicht houdt en bij kan dragen aan het projectmatige werken en denken binnen de organisatie. Kennis en ervaring met het voorbereidingsproces van (maatschappelijke) vastgoedprojecten en ervaring binnen een gemeentelijke context is een must.
Het betreft een tijdelijke functie voor de periode van 1 jaar omdat het team in opbouw is en extra versterking kan gebruiken van een ervaren collega.
Werkzaamheden
In aanvulling op de opdrachtformulering bestaan de klussen op hoofdlijnen uit:
- Je bent verantwoordelijk voor de projectontwikkeling van maatschappelijke voorzieningen, zowel in de gebiedsontwikkeling als in de bestaande stad.
- Mede door jouw inzet worden maatschappelijk voorzieningen voor de inwoners van Amsterdam gerealiseerd en/of gerenoveerd.
- Vanuit je kennis en ervaring begeleid/coach je minder ervaren collega’s in een relatief nieuw team, dat met elkaar werkt om meer structuur aan te brengen in onze werkwijze en samenwerking binnen onze afdeling en andere gemeentelijke directies.
Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.
Opdrachtgever(s)
Over Maatschappelijke voorzieningen: We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collega’s zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collega’s, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie én onze stad. We streven daarbij naar een personeelsbestand dat een afspiegeling is van de beroepsbevolking van Amsterdam. Dus wie jij ook bent: bij ons ben je van harte welkom!
Je gaat aan de slag bij de afdeling Opdrachten en Realisatie, onderdeel van directie Maatschappelijke Voorzieningen. In het hart van de stad werk je samen met bevlogen collega’s van directie Maatschappelijke Voorzieningen, Gemeentelijk Vastgoed en het Project Managementbureau.
Eisen
- Draaideurconstructie: Kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij gemeente Amsterdam (KO).
- Opleiding: Kandidaat is in bezit van een erkend hbo diploma; aantoonbaar via cv en fysiek bij interview aanwezig.
- Toevoegen motivatie: Maximaal 1 A4 met motivatie waarom kandidaat geschikt is. Wordt besproken tijdens interview.
- Training: Kandidaat heeft training gevolgd op gebied van projectmanagement, aantoonbaar via cv.
- Aanwezigheid: Minimaal 2,5 dag fysiek op kantoor, dinsdag op Weesperplein 8, andere dagen (waaronder donderdag) op Amstel 1; aantoonbaar via motivatie.
- Werkervaring: Minimaal 8 jaar (in de afgelopen 10 jaar) ervaring als projectmanager, aantoonbaar via cv.
- Werkervaring: Minimaal 2 jaar (in de afgelopen 5 jaar) ervaring met maatschappelijk vastgoed voor jeugd, zorg en basisvoorzieningen, aantoonbaar via cv.
- Verificatie kennis van de kandidaat.
- Verificatie ervaring van de kandidaat.
- Referentie: Minimaal 1 relevante referentie met organisatie, naam en telefoonnummer contactpersoon.
- CV toevoegen: Nederlandstalig, max. 5 A4, enkel ter verificatie van antwoorden; inconsistenties kunnen leiden tot afwijzing.
- Beschikbaarheid en tarief: Kandidaat moet beschikbaar zijn voor interview en direct inzetbaar; uurtarief binnen range inclusief alle kosten.
- Werkervaring: Minimaal 5 jaar (in de afgelopen 10 jaar) ervaring met complexe vastgoedprojecten in de initiatief- en definitiefase, inclusief haalbaarheidsonderzoek en business case.
Wensen
- Competentie: Omgevingsbewustzijn – inspelen op belangen en vertalen van maatschappelijke/politieke ontwikkelingen naar voorstellen.
- Competentie: Initiatief – gericht met oplossingen komen, anderen in beweging krijgen en omgaan met complexe situaties.
- Competentie: Resultaatgerichtheid – strategische doelen stellen en realiseren, inclusief bijsturing bij tegenkrachten.
- Competentie: Samenwerken – samenwerking zoeken met relevante belanghebbenden en deskundigen.
- Werkervaring met begeleiding/coaching collega’s:
- Meer dan 8 jaar
- Tussen 5 en 8 jaar
- Tussen 3 en 5 jaar
- Tussen 1 en 3 jaar
- Minder dan 1 jaar - Werkervaring: Minimaal 4 jaar (in de afgelopen 5 jaar) ervaring bij een G4-gemeente, aantoonbaar via cv.
- Werkervaring: Aantoonbare ervaring met omgevingsmanagement bij maatschappelijk/politiek gevoelige ruimtelijke projecten:
- Meer dan 8 jaar
- Tussen 5 en 8 jaar
- Tussen 3 en 5 jaar
- Tussen 1 en 3 jaar
- Minder dan 1 jaar - Informatie kandidaat: Volledige naam, telefoonnummer en privé e-mailadres van kandidaat (zoals vermeld in paspoort/ID); correcte invoer verplicht.