Financieel adviseur / coördinator jaarrekening

Gemeente Montferland

Sluit op: 7 nov 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: 115
Aantal uur per week: 32
Provincies: Gelderland
Segmenten: Financieel Economisch

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 1 januari 2026
Eind datum: 1 juli 2026

Organisatie
Montferland is een gemeente in het oosten van de provincie Gelderland. Met een oppervlakte van ca. 110 km² en ruim 36.000 inwoners heeft Montferland een schakelfunctie tussen de regio Achterhoek en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen. De gemeente bestaat uit 12 kernen: Azewijn, Beek, Braamt, Didam, 's-Heerenberg, Kilder, Lengel, Loerbeek, Loil, Nieuw-Dijk, Stokkum en Zeddam.

Het gemeentebestuur is gevestigd in Didam.

Team Bedrijfsvoering / Cluster financien

Opdracht
Het betreft de rol van de coördinator Jaarrekening 2025. Cluster financiën heeft afgelopen periode een transformatie ondergaan. Een aantal medewerkers zijn met pensioen gegaan en vers bloed is binnengekomen. Fijne collega’s maar met nog beperkte inhoudelijke kennis. De coördinator Jaarrekening die dit de afgelopen 15 jaren gedaan heeft is nog steeds werkzaam maar door generatiepact minder gaan werken. Hierdoor hebben we nu behoefte aan een coördinator die zowel de jaarrekening als programmaonderdelen af kan ronden.

Naast bovenstaande uitdaging speelt de overgang van het financieel pakket UBW (Unit4) naar iFinancien (PinkRoccade). Deze implementatie vergt, naast de reguliere werkzaamheden, tijd en energie van het cluster. Het is essentieel dat de kandidaat diepe langjarige kennis heeft van UBW (Unit4) en de vertaalslag kan maken naar iFinancien (PinkRoccade).

Wat is concreet de opdracht:

  • Zorgdragen voor een juiste en tijdige afronding van de jaarrekening 2025, volgens de geldende wet- en regelgeving, BBV en gemeentelijke afspraken.
  • Coachen, aansturen en ondersteunen van medewerkers in het jaarrekeningproces, zodat zij hun rol effectief kunnen uitvoeren.
  • Het coördineren en opstellen van de jaarrekening inclusief toelichting, balans, programmaverantwoording en alle verplichte paragrafen.
  • Het organiseren van heldere afstemming en communicatie met het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad over de voortgang, inhoud en aandachtspunten uit de jaarrekening bredere financiële sturing.

Competenties

  • Analytisch vermogen: in staat zijn complexe (financiële) vraagstukken te doorgronden en verbanden te leggen.
  • Organisatorisch sterk: goed kunnen plannen, coördineren, prioriteiten stellen en voortgang bewaken in het jaarrekeningproces.
  • Communicatief vaardig: helder, overtuigend en verbindend communiceren met team, directie, college, raad en externe accountant.
  • Proactief en verandergericht: knelpunten signaleren en met verbetervoorstellen komen voor proces en teamontwikkeling waar teamplayer en verbinder echte voorkeur heeft.
  • Accuraat en kwaliteitsgericht: oog voor detail, zorgvuldig werken en controleren van stukken.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma, Di, Wo, Do
Is hybride werken mogelijk: Ja

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het coördineren van jaarrekeningen bij een gemeente
  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met UBW
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met iFinanciën

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als sparringpartner voor directie, bestuur en/of management
  • Aantoonbare werkervaring met BBV
  • Aantoonbare werkervaring met het coachen en begeleiden van nieuwe financieel adviseurs

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx