Fiscaal adviseur

Gemeente Amsterdam

Sluit op: 9 sep 2025 om 08:00
Max. Uurtarief: 170
Aantal uur per week: 16
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: Personeel en Organisatie

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 1 oktober 2025
Eind datum: 31 maart 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Opdrachtomschrijving
De gemeente wil zo goed mogelijk voldoen aan de fiscale verplichtingen op het gebied van rijksbelastingen. Naar de letter en geest van de wet. De door het college vastgestelde fiscale strategie houdt in dat de gemeente tijdig betrouwbare belastingaangiften indient, over een juist en volledig risicoprofiel beschikt, de fiscale beheersing effectief opzet en de risico's en ontwikkelingen rondom rijksbelastingen tijdig met de Rijksbelastingdienst bespreekt. Deze doelstellingen worden in de praktijk gebracht met een optimale fiscale organisatie, inrichting van de fiscale control functie en een open en transparante houding naar de Rijksbelastingdienst. Je hebt een belangrijke rol in fiscale advisering, administratieve en facilitaire ondersteuning op het terrein van rijksbelastingzaken.

Werkzaamheden

  • Als onderdeel van het Team FAC adviseer je de gemeentelijke organisaties op fiscaal gebied in de brede zin en in het bijzonder op het gebied van de loonbelasting en zorgt ervoor dat de organisatieonderdelen jouw advies overnemen en implementeren;
  • Je signaleert ontwikkelingen op fiscaal gebied en vertaalt deze naar de gemeentelijke praktijk;
  • Je signaleert fiscale risico’s en biedt de expertise voor oplossingen;
  • Indien nodig stel je bezwaar- en/of beroepschriften op.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

Opdrachtgever
Belastingen levert samen met de Amsterdammers, Weespers en ondernemers een belangrijke financiële bijdrage aan de stad Amsterdam. De teams die bij Belastingen werken dragen bij en zorgen voor de heffing en inning van de verschillende gemeentelijke belastingen. Een belangrijke taak die grote zorgvuldigheid vraagt. Met het belastinggeld zorgen we voor het dagelijks gebruik van gemeentelijke voorzieningen. Denk aan de straat, het riool, de openbare verlichting of afvalinzameling. Of investeringen in projecten op het gebied van onderwijs, speeltuinen, cultuur of sport. Zo zorgen we er samen voor dat gemeente Amsterdam een fijne plek is om te wonen, recreëren en werken.

Organisatie in beweging
Belastingen is volop in beweging. We zetten in op begrijpelijke, toegankelijke en betrouwbare communicatie. We werken steeds meer datagedreven en hebben oog voor sociaal incasseren. Zo ontwikkelen we ons steeds meer naar een buitengerichte en innovatieve organisatie. Een prachtige organisatie met volop kansen en mogelijkheden voor mensen die hun nek durven uit te steken!

Afdeling Centrale Processen en Advies (CP&A) en FAC
CP&A levert de organisatie een ´hands on’ betrouwbare en wendbare ondersteuning en is de motor voor innovatie, ontwikkeling en externe oriëntatie. Zowel bij het dagelijkse presteren als bij de vindtocht naar innovatieve werkwijzen. Dat doet zij samen met partners in de stad, bijdragend aan een Belastingdienst die voor Amsterdammers past in het tijdsbeeld van nu.

Team Fiscaal Advies & Control
Team Fiscaal Advies & Control behartigt de fiscale belangen van de gemeente Amsterdam bij de Rijksbelastingdienst. Als geen ander weten wij wat er binnen Amsterdam allemaal speelt op fiscaal gebied. En er speelt veel in onze grote stad met zijn verscheidenheid aan activiteiten. Denk daarbij niet alleen aan btw, BCF en loonheffingen, maar bijvoorbeeld ook aan vennootschapsbelasting. Voor de ‘Amsterdamse rijksbelastingzaken’ zijn wij dan ook het centrale kennis-, aanspreek- en coördinatiepunt voor zowel de Rijksbelastingdienst als voor de gemeentelijke organisaties.

Rol FAC
Fiscaal Advies & Control (FAC) levert hoogwaardige, specialistische kennis op het gebied van rijksbelastingen. FAC ondersteunt hiermee het concern en het lijnmanagement in haar verantwoordelijkheden op fiscaal gebied. Daarnaast stelt FAC namens de concerncontroller kaders voor het concern en houdt toezicht op naleving van deze kaders.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Minimaal 1 relevante referentie van de kandidaat, met organisatie, naam en telefoonnummer van de contactpersoon.
  • Draaideurconstructie: Kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij gemeente Amsterdam. (KO)
  • CV toevoegen: Nederlands, maximaal 5 A4, ter verificatie van de gegeven antwoorden.
  • Toevoegen motivatie: Maximaal 1 A4 waarom de kandidaat geschikt is. Wordt besproken tijdens interview.
  • Kennis: Kandidaat is op de hoogte van recente ontwikkelingen op fiscaal gebied. Moet blijken uit het cv.
  • Werkervaring: Minimaal 10 jaar aantoonbare ervaring als (bedrijfs)fiscalist op het gebied van loonheffingen. Moet blijken uit cv.
  • Werkervaring: In het afgelopen jaar ervaring als inhouse fiscalist bij een G4 gemeente. Moet blijken uit cv.
  • Verificatie kennis van de kandidaat.
  • Verificatie ervaring van de kandidaat.
  • Beschikbaarheid: Beschikbaar voor gevraagde uren en minimaal 1 dag per week op locatie. Moet blijken uit motivatiebrief.
  • Opleiding: In bezit van erkende universitaire opleiding Fiscaal recht of Fiscale economie. Moet blijken uit cv en fysiek document meenemen naar interview.
  • Beschikbaarheid en tarief: Interview maakt deel uit van selectieproces; kandidaat is direct inzetbaar; tarief inclusief kosten en binnen maximumtarief.

Wensen

  • Ervaring: Kandidaat beschikt over tactische en strategische adviesvaardigheden. Moet blijken uit motivatiebrief.
  • Ervaring: Kandidaat kan complexe vraagstukken doorzien, fiscale risico’s signaleren en oplossingen aandragen. Moet blijken uit motivatiebrief.
  • Competentie - Politieke sensitiviteit: Expert. In staat om politieke haalbaarheid en belangen te onderkennen.
  • Competentie - Omgevingsbewustzijn: Expert. Goed geïnformeerd over ontwikkelingen en weet deze effectief te benutten.
  • Competentie - Analytisch vermogen: Expert. Kan hoofd- en bijzaken onderscheiden en verbanden leggen.
  • Competentie - Resultaatgerichtheid: Expert. Handelt doelgericht en houdt vast tot het doel is bereikt.
  • Competentie - Overtuigingskracht: Expert. Oefent invloed uit met persoonlijk overwicht en duidelijke communicatie.
  • Kennis: Ruime kennis en ervaring met internationale mobiliteit voor overheidsorganisatie. Moet blijken uit motivatiebrief.
  • Maximumtarief: Maximaal € 170,- per uur, inclusief bijkomende kosten, conform WNT-normen. Score op tarief wordt procentueel beoordeeld t.o.v. laagste tarief.
  • Competentie - Schriftelijke vaardigheid: Expert. Kan ideeën helder en begrijpelijk schriftelijk overbrengen.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx