Functioneel beheerder/ projectondersteuner burgerzaken

Gemeente Alphen aan den Rijn

Sluit op: 30 dec 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 36
Provincies: Zuid-Holland
Segmenten: ICT Informatievoorziening

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 30 december 2025
Eind datum: 30 juni 2026

Organisatie
Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40. In de groen-blauwe stad midden in het Groene Hart vind je een unieke combinatie van stedelijke projecten en ruimtelijke vraagstukken in een landelijk gebied. 132,5 km², waarvan 6 km² water en 8 kernen, midden in het Groene Hart: dat is Alphen aan den Rijn.

Organisatiestructuur
De gemeentelijke organisatie heeft een platte structuur. De organisatie wordt aangestuurd door een concerndirectie (met ieder hun eigen portefeuille) met direct daaronder teammanagers en opgavemanagers. Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Opdracht
In het team Functioneel Beheer werken we vanuit 5 inhoudelijke domeinen. Dit zijn zelforganiserende teams die zoveel mogelijk zelfstandig werken binnen hun eigen domein, onder coördinatie van een senior. Op dit moment zijn wij op zoek naar een Functioneel Beheerder burgerzaken die inzetbaar is in het Domein Publieksdienstverlening. Het Domein Publieksdienstverlening beheert de applicaties Key2Burgerzaken, portaal burgerzaken, Centric leefomgeving, Key2begraven, Key2betalen en JCC.

Binnen dit domein zijn we op zoek naar een ervaren Functioneel Beheerder die tijdelijk extra ondersteuning kan geven bij het project eDiensten burgerzaken. Dit zal je uitvoeren voor twee gemeenten namelijk Gemeente Alphen aan den Rijn en Gemeente Kaag en Braassem. Je zal onderdeel uitmaken van de projectgroep waarbij je adviseert over configuratie, inrichting, procesoptimalisatie(s) en livegang van de eDiensten. Je bent reeds bekend met de eDiensten en de inrichting en configuratie voer je grotendeels zelfstandig uit met behulp van de leverancier Centric. Daarnaast schakel je intern met verschillende disciplines zoals onder andere het webteam, burgerzaken en onze ketenpartner Solvinity en Axians. Voor de functioneel beheerders intern ben jij een vraagbaak en draag je kennis over van de eDiensten burgerzaken. Je hebt onze kerncompetenties (resultaatgerichtheid, samenwerken en klantgerichtheid) hoog in het vaandel staan en bent bereid om soms net een stapje harder te lopen dan verwacht wordt.

Deliverables
De opdracht bestaat uit:

  • Een volledig en onderhouden inrichtings- en configuratiedocument voor de eDiensten burgerzaken voor beide gemeenten, met daarin o.a. inrichting, configuratiekeuzes, parameters, koppelingen en afhankelijkheden.
  • Een kennisoverdrachtsdocument en overdrachtsmoment aan intern functioneel beheer met beheerbeschrijvingen, werkinstructies en beheersscenario's.
  • Een scenario-uitwerking en plan van aanpak voor de eDiensten burgerzaken, inclusief planning, betrokken disciplines, risicoanalyse, fallbackscenario's en communicatieplan.

Resultaat
Uiterlijk op 30 juni 2026 is er een compleet en onderbouwd opleverdossier voor het domein Dienstverlening. Dit omvat minimaal:

  • De definitieve inrichting en bijhorende configuratiekeuzes van de eDiensten burgerzaken voor beide gemeenten.
  • Procesoptimalisatie-adviezen.
  • Het livegangplan inclusief risicoanalyse en fallbackscenario.
  • Overdrachtsdocumentatie voor het interne team functioneel beheer.

Randvoorwaarden

  • De functioneel beheerder burgerzaken werkt zelfstandig en levert het eindproduct op zonder hiërarchische aansturing.
  • Vrijheid in werkvorm, locatie en planning, mits het resultaat conform en tijdig wordt opgeleverd.
  • De functioneel beheerder vervangt geen medewerker en is niet ingebed in de lijnorganisatie.
  • De opdrachtnemer organiseert zelfstandig inzet, middelen en planning.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen voor de opdracht Functioneel beheerder/ projectondersteuner burgerzaken

  • Bring your own device is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.
  • Minimaal een aantoonbaar afgeronde IT/ICT opleiding MBO niveau 4 niveau
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als functioneel beheerder binnen een gemeentelijke organisatie
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als functioneel beheerder met het beheer van applicaties Key2Burgerzaken, Portaal burgerzaken en eDiensten burgerzaken
  • In bezit van een rijbewijs en auto om te kunnen reizen tussen beide gemeenten, benoem dit in het cv
  • Uiterlijk per januari 2026 beschikbaar voor 36 uur per week

Wensen voor de opdracht Functioneel beheerder/ projectondersteuner burgerzaken

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als functioneel beheerder op het gebied burgerzaken van binnen een gemeentelijke organisatie
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het adviseren over configuratie, inrichting, procesoptimalisatie(s) en livegang van het programma eDiensten
  • Aantoonbare werkervaring met samenwerkingsprocessen waarbij de belangen van diverse stakeholders in acht worden genomen, benoem hiervan een voorbeeld in het cv
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het implementeren van applicaties in de rol van functioneel beheerder

Geïnteresseerd in deze opdracht?

Zo gaan wij te werk

1. Reageer op de opdracht Functioneel beheerder/ projectondersteuner burgerzaken

Wanneer je op deze opdracht reageert, starten wij direct met het beoordelen van een mogelijke match.

  • We bekijken of jouw ervaring en cv aansluiten bij de opdracht
  • We leggen jouw profiel langs de lat van de eisen van de opdrachtgever
  • We checken je tarief en zetten dit af tegen de actuele markt om je positie te bepalen

Met deze werkwijze vergroot je jouw kansen op succesvolle bemiddeling. Je hoort op werkdagen binnen 24 uur van ons of er sprake is van een match en of we samen het offertetraject kunnen beginnen.

2. Introductie bij Gemeente Alphen aan den Rijn

Past jouw profiel bij de eisen van Gemeente Alphen aan den Rijn? Dan volgen de volgende stappen:

  • Wij stellen jou voor aan Gemeente Alphen aan den Rijn
  • Indien er aanvullende stukken nodig zijn, zoals een motivatie, diploma's, referenties of een VOG, zorgen wij voor het verzamelen hiervan
  • We stellen gezamenlijk een overtuigende offerte op waarin jouw toegevoegde waarde helder naar voren komt
  • Je krijgt van ons een tariefadvies op basis van de marktsituatie, maar jij beslist uiteindelijk zelf over het uiteindelijke tarief

Ontvangen we een positieve reactie van Gemeente Alphen aan den Rijn, dan plannen we doorgaans een kennismakings- of intakegesprek met je in.

3. Aftrap van de opdracht!

Bij ons kun je rekenen op openheid en transparantie. Doordat we direct schakelen met zelfstandigen, houden we de inhuurketen overzichtelijk en kun jij altijd precies zien hoe het traject verloopt.

  • Gemiddelde marges: we rekenen 13% marge over je uurtarief; dit daalt na het eerste jaar naar 11%.
  • Supersnelle betaling: zodra de opdrachtgever heeft overgemaakt, staat jouw brutoloon op werkdagen altijd binnen 24 uur op je rekening.
  • Altijd je eigen keuzes: bij ons heb je geen concurrentie- of relatiebeding. Wanneer je goed werk levert en de opdrachtgever biedt meer werk aan, mag je dit direct aannemen, volledig vrij dus.

Zo bieden we jou heldere afspraken en behoud je de zelfstandigheid die past bij ondernemen op jouw manier.

Reageer nu binnen 24 uur reactie

Even voorstellen

Wij zijn LibLab

Wat fijn dat je je weg hebt gevonden naar LibLab! Dit platform is speciaal ontwikkeld voor jou als zelfstandig professional en sluit naadloos aan op de wensen en inzichten uit de dagelijkse praktijk. Met inmiddels ruim 18 jaar eigen ervaring als zelfstandig professionals weten wij precies welke uitdagingen je kunt tegenkomen, bijvoorbeeld bij het binnenhalen van nieuwe opdrachten of het samenwerken met tussenpersonen. Omdat we zelf iedere dag met deze situaties te maken hebben gehad, merken we dat de traditionele methodes niet langer toereikend zijn en echt toe zijn aan vernieuwing. Dát is precies waar wij ons voor inzetten.

De meerwaarde van LibLab voor jouw opdrachten

  • Snel duidelijkheid: zodra je je aanmeldt voor een opdracht ontvang je binnen één werkdag bericht of we een goede match zien
  • Eerlijke marges: je betaalt 13% marge en vanaf het tweede jaar wordt dit percentage automatisch verlaagd naar 11%
  • Supersnelle uitbetaling: nadat de klant het bedrag heeft voldaan staat je factuur of brutoloon binnen 24 uur op je rekening
  • Volledige vrijheid: wij werken zonder relatiebeding of concurrentiebeding je kunt dus altijd elke vervolgopdracht zelf bepalen

Meer over ons

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx