Gebiedsontwikkelaar / kwartiermaker herperduin keent

Gemeente Oss

Sluit op: 15 okt 2025 om 17:00
Max. Uurtarief: 140
Aantal uur per week: 20
Provincies: Utrecht
Segmenten: Facilitaire dienstverlening

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 15 november 2025
Eind datum: 15 mei 2026

Opdrachtomschrijving
Gemeente Oss wil een stevige impuls geven aan landschapsontwikkeling in het gebied Herperduin–Keent, als onderdeel van bredere ambitie op het gebied van klimaat, natuur en landschap. De opdracht richt zich op het realiseren van concrete resultaten in de startfase van deze gebiedsontwikkeling. De opdrachtnemer is verantwoordelijk voor:

  • Het opstellen van een projectbrief en een projectplan volgens de PMC-methode.
  • Het organiseren van een projectteam en bestuurlijke stuurgroep.
  • Het begeleiden van participatie en communicatie met bewoners en stakeholders.
  • Het uitwerken van een concept-inrichtingsplan en het realiseren van quick wins.
  • Het afstemmen met externe partners zoals provincie, waterschap en natuurorganisaties.
  • Het opzetten van een financieringsstrategie en bijdragen aan subsidieaanvragen.
  • Het ontwikkelen van een grondstrategie en juridische borging.
  • Het vertegenwoordigen van gemeente Oss in het gebied en bij externe partijen.
  • Het rapporteren en bijdragen aan gerelateerde programma’s en projecten waar het project deel van uitmaakt (bijvoorbeeld Regiodeal van RNOB).
  • Het inwerken van en samenwerken met de (vaste) opvolger.
Bij deze opdracht horen het eindrapport en aanvullende documenten van Klaas van der Laan over de gebieden Maashorst en Maas Verbonden, evenals over Herperduin en Keent Verbonden. Deze vormen een belangrijke basis voor de uitvoering en onderbouwing van de opdracht. Deze documenten worden op verzoek toegezonden; verzoeken kunnen worden gericht aan solliciteren@oss.nlDe opdracht is tijdelijk van aard (duur: 6 maanden, 16-20 uur per week) met mogelijkheid tot verlenging omdat het gaat om het vormgeven van de initiatief- en planvormingsfase van een gebiedsontwikkeling. Na deze fase wordt de uitvoering overgedragen aan een projectorganisatie of reguliere lijnorganisatie.Voor een goede uitvoering van de opdracht is fysieke aanwezigheid in Oss op het gemeentehuis, bij projectpartners en in het plangebied zelf noodzakelijk. Eventueel kan een deel van de werkzaamheden in overleg op afstand worden uitgevoerd.

Toelichting op rooster
Gemiddeld 16 tot 20 uur per week

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Hbo werk- en denkniveau. Kandidaat beschikt over minimaal hbo werk- en denkniveau. Dit blijkt uit het cv.
  • Multidisciplinaire aanpak en conflicterende belangen. Kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring in de afgelopen 5 jaar met werken in multidisciplinaire projecten waarin conflicterende belangen speelden. De mate van ervaring is zichtbaar in de vermelde functies en bijbehorende taken in het cv.
  • Ervaring met gebiedsontwikkeling in het buitengebied. Kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring in de afgelopen 5 jaar als gebiedsontwikkelaar of kwartiermaker in het buitengebied, met thema’s als natuur, landschap, cultuurhistorie, duurzame landbouw en water. Dit blijkt uit het cv en projectomschrijvingen benoemd op het cv.
  • Ervaring vergelijkbare rol incl. participatieprocessen. Kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring in de afgelopen 5 jaar in een vergelijkbare rol, waarbij aantoonbare resultaten zijn behaald. Dit omvat in ieder geval het begeleiden van participatieprocessen. De ervaring blijkt uit de omschreven functies, verantwoordelijkheden en behaalde resultaten in het cv.
  • Beschikbaarheid. Kandidaat is beschikbaar om te starten in 2025 doch uiterlijk 1 januari 2026 en beschikbaar voor een interview op de gepubliceerde datum. Dit blijkt uit de offerte en/of het cv.
  • Werkervaring projectvoorbereiding. Kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring in de afgelopen 5 jaar met het opstellen van projectplannen. Dit blijkt uit het cv en relevante werkervaring.
  • Financiering en juridische borging. Kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring in de afgelopen 5 jaar met het opzetten van financieringsstrategieën, subsidieaanvragen en juridische borging binnen gebiedsontwikkeling. Dit blijkt uit het cv en projectreferenties.

Wensen

  • Senioriteit in gebiedsontwikkeling buitengebied. Kandidaat heeft ruime ervaring met gebiedsontwikkeling in het buitengebied, waarbij meerdere inhoudelijke thema’s zijn benoemd zoals natuur, water, landbouw, landschap of cultuurhistorie. Cv moet duidelijk maken dat kandidaat een leidende of inhoudelijk verantwoordelijke rol heeft gehad in dergelijke projecten.
  • Ervaring met lokale overheden en waterschappen. Uit aangeleverde documenten blijkt dat kandidaat aantoonbare ervaring heeft met werken in opdracht van of in samenwerking met gemeenten, waterschappen of andere lokale overheden. Cv moet vermelden welke overheidsorganisaties betrokken waren en wat de rol van de kandidaat was.
  • Aantoonbare resultaten participatieprocessen. Kandidaat heeft concrete resultaten behaald, zoals het begeleiden van participatieprocessen en de doorwerking daarvan in planvorming of bestuurlijke besluitvorming. Dit blijkt uit het cv, waarin deze resultaten duidelijk gekoppeld zijn aan specifieke projecten en de rol die kandidaat daarin heeft vervuld.
  • Bekendheid met het Brabantse netwerk. Is in het cv aantoonbare werkervaring opgenomen in (Noordoost-)Brabant, waarbij kandidaat heeft samengewerkt met regionale partijen of projecten heeft uitgevoerd in deze regio. Deze regionale kennis is essentieel vanwege de korte doorlooptijd van de opdracht, het regionale karakter en bestuurlijke belangen.
  • Interview. Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Tijdens het interview worden twee kwalitatieve aspecten beoordeeld: communicatieve vaardigheden en leiderschap/inspiratie. Samen vormen deze criteria 25% van de totale score.
    • Communicatieve vaardigheden (max. 10%) – Beoordeling op helder, gestructureerd en overtuigend communiceren. Er wordt gekeken naar: begrijpelijkheid en structuur van antwoorden, luistervaardigheid en interactie, vermogen om te schakelen tussen verschillende belangen en niveaus.
      • 0% = onvoldoende communicatie, onsamenhangend of niet passend bij opdracht
      • 5% = voldoende communicatie, maar beperkt in diepgang of flexibiliteit
      • 10% = uitstekende communicatie, overtuigend en goed afgestemd op context
    • Leiderschap, rolopvatting en aanpak (max. 15%) – Beoordeling op realistische visie op eigen rol en aanpak, met aandacht voor: duidelijke visie op gebiedsontwikkeling en samenwerking, aansluiting op organisatievisie en bestuurlijke context, vermogen om anderen mee te nemen in complexe processen.
      • 0% = geen duidelijke visie of aansluiting op opdracht
      • 7,5% = voldoende visie en aanpak, beperkt inspirerend of overtuigend
      • 15% = sterke visie, inspirerend verhaal en duidelijke aansluiting op opdracht

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx