Opdrachtomschrijving
Als medewerker gebiedsteam met specialisme jeugd maak jij in kleine en grote crisissituaties rondom opvoeding en ontwikkeling het verschil voor kinderen en ouders. Je voert gesprekken met kinderen en ouders en biedt een luisterend oor, vraagt goed door en bepaalt op basis daarvan welke ondersteuning geboden kan worden. Samen zoek je naar passende oplossingen. Het is jouw rol om te signaleren, informeren, adviseren, consulteren en ouders, kinderen en het netwerk bij te staan. Niet altijd eenvoudig, want soms schuilt er achter de hulpvraag een meervoudige problematiek en is een doorverwijzing of multidisciplinaire aanpak nodig. In dat geval coördineer en organiseer jij de hulpverlening en zorg je voor de verbinding en doorverwijzing naar andere jeugdhulpaanbieders of instanties als Veilig Thuis en de Raad voor de Kinderbescherming.
Verantwoordelijkheden
Als gebiedsteammedewerker met expertise jeugd:
- Pak je meldingen op van de werkvoorraad en ga je op huisbezoek om de vraag van de inwoner te onderzoeken. Je neemt hierbij de benodigde tijd om te onderzoeken en beoordelen wat de inwoner nodig heeft. Daarbij kijk je naar alle leefgebieden in samenhang.
- Ondersteun je de inwoner en betrokkenen bij het opstellen van het plan met helder te behalen resultaten en geeft daarbij duidelijk de ruimte en de kaders aan.
- Zie je de inwoner als expert van zijn eigen situatie en als eigenaar en regiehouder. Indien nodig regel je de toegang tot een maatschappelijke voorziening en voer je (proces)regie op de uitvoering van het plan wanneer een inwoner dat zelf (tijdelijk) niet kan.
- Motiveer je de directe omgeving van de inwoner / het gezin bij het realiseren van een passende oplossing en benut je hun kwaliteit en kunde.
- Toets je samen met de inwoner of de gewenste zorg en kwaliteit worden geleverd. Als dat niet zo is, ga je in overleg met de aanbieder(s) om te bepalen of er actie nodig is.
- Ben je in staat te interveniëren bij een crisissituatie.
- Ben je gericht op preventie en het terugdringen van specialistische hulp. Je bent gewend te werken met het voorliggend veld.
- Draag je zorg voor tijdige, juiste en leesbare rapportages en gegevensverwerking.
Eisen
- Kandidaat kan en is bereid na gunning een geldig VOG, risicogebieden 1, 4 en 8 (8 alleen bij functies in Sociaal Domein), te overleggen. VOG dient voor aanvang van werkzaamheden te zijn overlegd aan opdrachtgever (kandidaat kan pas starten als VOG is ingeleverd).
- Kandidaat is inzetbaar vanaf 1-7-2022 t/m 31-10-2022 voor 32 uur per week. Inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. Startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat startdatum van opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan vermelde startdatum in Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
- CV van maximaal 5 pagina's A4 toevoegen.
- Afgeronde HBO opleiding Social Work of vergelijkbare relevante opleiding.
- Kennis van Jeugdwet.
- Kandidaat heeft ervaring met toewijzen van voorzieningen en met regievoering jeugd. Termen zoals OTS, meldcode en gesloten plaatsingen zijn bekend.
- Beschikt over de volgende competenties: Coachen, aanpassingsvermogen, samenwerken, creativiteit en durf, resultaatgerichtheid.
- In bezit van SKJ-registratie.
Wensen
- Pré als kandidaat minimaal 1 jaar ervaring heeft in een vergelijkbaar team; kandidaat heeft ervaring met toewijzen van voorzieningen en met regievoering jeugd. Termen zoals OTS, meldcode en gesloten plaatsingen zijn bekend.
- Ervaring met Gidso.