Inbedden security in grote projecten

Het Kadaster

Verlopen op: 20 mrt 2025 om 23:59
Max. Uurtarief: 130
Aantal uur per week: 40
Provincies: Gelderland
Segmenten: ICT Informatievoorziening

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 7 april 2025
Eind datum: 31 december 2025

Algemeen
Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart.De uitvoering van de interne bedrijfsprocessen van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door geautomatiseerde informatiesystemen en gegevensbestanden. Ook de dienstverlening aan de klanten van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door systemen die digitale producten en diensten leveren. Goed ingerichte toegangscontrole speelt hierbij een grote rol; ‘wie mag gebruik maken van welke informatiesystemen, diensten en gegevens en om welke reden’ en ‘hoe wordt dit goed beheerd’ zijn belangrijke thema’s die mede bepalen in welke mate de belangen van het Kadaster en de klant worden geborgd en op basis waarvan voldaan kan worden aan wettelijke eisen.

Omschrijving project
Het Kadaster is midden in de overstap van haar huidige IT-leverancier richting een multi-vendor constructie (project KITA). Ook is de vervanging van ERP in 2025 een groot project. Dit levert voor het Kadaster ook op de terreinen van IB nieuwe uitdagingen op die deels tijdelijk en deels structureel van aard zijn. Denk aan de advisering bij de migratie over de beveiliging van dataverbindingen, de opslag van gegevens, de inrichting van security incidentprocedures en het inrichten van overlegstructuren. Na de migratie, die vooral de focus heeft op een zo snel mogelijke transitie, zal de tweede fase moeten resulteren in verdere verhoging van de beveiliging.Hierin moet afgestemd worden met (security) architecten, interne ISO’s, de CISO, diverse projectleiders, procesdeskundigen, etc. Op korte termijn zullen de acceptatiecriteria voor security verder aangescherpt moeten worden.

Opdrachtomschrijving
De kandidaat dient zorg te dragen dat de beveiliging goed wordt ingebed in de migratietrajecten. Deels door opstellen van risico’s, criteria en maatregelen en door de implementatie daarvan volgen. Dit vergt het kunnen bewegen tussen strategisch, tactisch en operationeel niveau en daarbij evenwicht aanbrengen tussen business belang en beveiliging.Inhoudelijk rapporteert de kandidaat aan de CISO.

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • Risicomanagement (flexibel kunnen toepassen van verschillende werkwijzen)
  • BIO, ISO 27001, NIS2 (kennis van wet- en regelgeving, kunnen uitleggen en interpreteren)
  • IT security (inhoudelijk begrip, niet hoeven te kunnen implementeren van techniek)
  • Audittechnieken (als gesprekspartner)

Verantwoordelijkheden
De belangrijkste verantwoordelijkheden zijn:

  • Verantwoordelijk voor het correct inbrengen en laten implementeren van security maatregelen in de grote projecten van het Kadaster, met name de IT en ERP vervanging. Dit op basis van geïdentificeerde (business risico’s).
  • Verantwoordelijk voor het afstemmen van de risico’s en eisen met de CISO alvorens deze in de projecten in te brengen. Daarbij zorgdragend dat de voorstellen in lijn zijn met de strategische kaders.
  • Verantwoordelijk voor kennisoverdracht aan de organisatie, met name richting de ISO’s.

De op te leveren resultaten

  • Duidelijke security vereisten aan diverse (technische) componenten en processen, inclusief de besluitvorming over de implementatie daarvan. Binnen één maand na start opdracht.
  • Monitoringsmechanisme om vast te stellen of en waar voldaan wordt aan de vereisten. Binnen twee maanden na start opdracht.
  • Minimaal 2 ISO’s zijn na afronding van de werkzaamheden in staat deze over te nemen en voort te zetten. Gereed december 2025.
  • Afwegingsmechanisme over identificatie en volgorde van realisatie van maatregelen op basis van risico’s voor de business. Gereed juli 2025.
  • Beschrijving van gerealiseerde niveau en nog te bereiken niveau om geïdentificeerde business risico’s af te dekken. Gereed augustus 2025.
  • Beschrijving van geprioriteerde business risico’s. Gereed juli 2025 (eerste versie) en december 2025 (tweede versie).
  • Acceptatiecriteria security. Gereed juli 2025.
  • Duidelijk traceerbare documentatie voor overdracht en ten behoeve van aantoonbaarheid voor onder andere (ISO 27001) audits. Gereed september 2025.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • WO werk- en denkniveau, aan te tonen door minimaal afgeronde relevante Hbo-opleiding of hoger, aangevuld met minimaal 8 jaar werkervaring in het vakgebied IB.
  • Minimaal 10 jaar werkervaring in informatievoorziening en/of IT in rollen als adviseur, informatieanalist, procesmodelleur, security specialist, etc.
  • Minimaal 8 jaar werkervaring in riskmanagement en/of security specialist.
  • Minimaal 4 jaar ervaring met overheidsorganisaties die wettelijke taken uitvoert en werkt met een breed stakeholderveld.
  • Minimaal ervaring met 2 IT-migratietrajecten met een financiële omvang van 10 miljoen euro of hoger.
  • Ervaring met procesontwerp en ontwikkeling, aan te tonen door 3 relevante trajecten.
  • Ervaring met risico-management:
    • Minimaal 4 jaar als onderdeel van andere werkzaamheden of
    • Minimaal 2 jaar specifiek als risicomanager.
  • Technische kennis van IT over security en architectuur, minimaal 4 jaar werkervaring.
  • Ervaring met use-case management vanuit een SOC context: minimaal 2 jaar.
  • Competenties:
    • Resultaatgericht
    • Besluitvaardig en vasthoudend
    • Omgevingssensitief
    • Communicatief sterk
    • Proactief en initiatiefrijk
    • Analytisch vermogen
  • Beschikbaar vanaf 7 april 2025 tot en met 31 december 2025 voor minimaal 32 uur per week.
  • CV maximaal 4 pagina’s in PDF-formaat.

Wensen

  • Kennisoverdracht aan personeel, aanpak beschrijven (max 200 woorden).
  • Business belangen en security eisen afwegen, motivatie geven (max 100 woorden).
  • Afwijken van gebaande paden en nieuwe werkwijzen ontwikkelen, motivatie geven (max 200 woorden).
  • Aanpak voor werkzaamheden beschrijven (max 400 woorden).
  • Security in heldere taal uitleggen (MBO-niveau), motivatie geven.
  • Stakeholders en besluitvorming beïnvloeden, aanpak beschrijven (max 200 woorden).
  • Flexibiliteit in standaarden, beschrijving geven (max 400 woorden).
Deze opdracht is verlopen.