Inkomensconsulent inburgering

Gemeente Haarlemmermeer

Sluit op: 12 dec 2025 om 17:00
Max. Uurtarief: 83
Aantal uur per week: 36
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: Participatie en Werk

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 5 januari 2026
Eind datum: 1 juli 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Opdrachtomschrijving
Als Inkomensconsulent Inburgering bij Gemeente Haarlemmermeer heb je een zelfstandige rol in contact met inwoners als het gaat om financiële dienstverlening. Je werkt nauw samen met de Casemanager werk met als doel de inwoner zo snel mogelijk zelfvoorzienend te laten zijn.

Werkzaamheden
Als Inkomensconsulent Inburgering voer je onderstaande werkzaamheden uit: 

  • Caseloadbeheer, waaronder het afhandelen van beëindigingsonderzoeken en mutaties;
  • Regie voeren over inwonersaanvragen en mutaties die uitsluitend inkomen gerelateerd zijn;
  • Vervolggesprekken voeren op de werkintake over inkomen (indien van toepassing) op de leefgebieden financiën en wonen (huishouden);
  • Verstrekken van informatie, advies en inlichtingen aan inwoners over rechten en plichten op grond van de Participatiewet;
  • Beoordelen van aanvragen levensonderhoud in het kader van de Participatiewet op volledigheid en rechtmatigheid;
  • Rapporteren over onderzoeksbevindingen op basis van analyse van gegevens conform wet- en regelgeving, en opstellen van beschikkingen;
  • Verstrekken van voorschotten op basis van wet- en regelgeving en zorgdragen voor verrekening of terugvordering van uitkering;
  • Signaleren van verdachte situaties in het kader van rechtmatigheid, beslissen over aanvullend onderzoek, en samenwerken met Handhaving indien nodig;
  • Verstrekken van informatie over voorliggende voorzieningen;
  • Zorgdragen voor adequate doorverwijzing naar relevante (externe) partijen of instanties;
  • Regelmatig contact onderhouden met Vluchtelingenwerk Nederland;
  • Beoordelen van aanvragen bijzondere bijstand en minimaregeling op volledigheid en rechtmatigheid;
  • Zelfstandig vullen van het uitkeringsdossier in Civision en archiveren in Djuma.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Geen ZZP: Detacherings-/payrollbureau, intermediair of ZZP zijn uitgesloten i.v.m. risico op arbeidsovereenkomst volgens Wet DBA. Inschrijving alleen mogelijk via dienstverband bij detacherings-/payrollbedrijf.
  • Werkervaring als consulent Levensonderhoud: Minimaal 5 jaar werkervaring bij een gemeentelijke Sociale Dienst in de functie van inkomensconsulent, opgedaan in de laatste 7 jaar. Allround ervaring vereist, inclusief actuele kennis en werkervaring met Civision Samenlevingszaken en Djuma.
  • Minimaal 1 jaar werkervaring in werken met Civision Samenlevingszaken in de afgelopen 2 jaar. Zelfstandig vullen en muteren van uitkeringsdossiers. Bekend met werken in Djuma en de koppeling met Civision.
  • Ervaring in gesprekken en coaching: Ervaring met intakegesprekken voor levensonderhoud, beëindigingen, mutaties, bijzondere bijstand en minima. Ervaring in coaching en ondersteuning van junior medewerkers rondom vraagstukken vanuit de Participatiewet.

Wensen

  • Ervaring in werken met Civision SAM: Zelfstandig kunnen werken in SAM en aantoonbare ervaring.
  • Werkervaring als consulent inkomen inburgering: Heeft in de afgelopen twee jaar als consulent inkomen inburgering gewerkt.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx