Inkomensspecialist bijzondere bijstand

Gemeente Breda

Sluit op: 3 jul 2025 om 08:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 32
Provincies: Noord-Brabant
Segmenten: Ruimtelijke ontwikkeling

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 28 juli 2025
Eind datum: 30 januari 2026

Aanleiding/Inleiding
Voor een tijdelijke opdracht op zoek naar een ervaren en zelfstandig werkende inkomensspecialist. De opdracht richt zich op het afhandelen van aanvragen binnen het sociaal domein, met nadruk op rechtmatigheid, snelheid en kwaliteit.

Opdrachtreden
Als Inkomensspecialist Bijzondere bijstand ga jij je alleen bezighouden met het product bijzondere bijstand. Er is een piek ontstaan in die aanvragen die op korte termijn moeten worden weggewerkt.

Expertise/Vakgebied
Je hebt kennis van de participatiewet op het gebied van rechtmatigheid, kennis van gemeentelijke regelingen en kennis van initiatieven gericht op armoedebestrijding en participatie. Daarnaast heb je kennis en ervaring op het gebied van bijzondere bijstand in het kader van bewind voeringen. En heb je inzicht in relevante jurisprudentie.

Inhoud van de Opdracht
Als Inkomensspecialist Bijzondere bijstand ben je verantwoordelijk voor de volgende opdracht: Gemeente Breda heeft het afgelopen jaar een achterstand opgelopen en loopt hiermee het risico de wettelijke termijnen te overschrijden. Om deze achterstand weg te werken en dit jaar de taakstelling te behalen hebben we tijdelijk extra capaciteit nodig zodat het team zich kan focussen op de aanvragen levensonderhoud.

  • Het voeren en verwerken van intakegesprekken met de doelgroep die onder bewindvoering staan m.b.t. bijzondere bijstand in het systeem Suite. Deze gesprekken voer je om te komen tot een toekenning/afwijzing.
  • Je levert rapportage waarin de resultaten zijn opgenomen dat deze groep juist en correct beoordeeld is en de aantallen.

Outputgerichte afspraken
Binnen deze opdracht gelden de volgende outputgerichte afspraken binnen de kaders van de Participatiewet en gemeentelijke beleidsregels:

  • Afhandelingstermijn: 90% van de dossiers afgehandeld binnen de wettelijke termijnen.
  • Kwaliteit: Minimaal 95% van de besluiten voldoen aan juridische en beleidsmatige toetsing.

Eindresultaat
Aan het einde van de opdracht heb je 360 (gemiddeld 15 dossiers per week) weggewerkt.

Planning en overdracht
Kandidaat en opdrachtgever hebben samen het streven uitgesproken om de dossiers binnen een periode van maximaal 6 maanden (dus uiterlijk 31-12-2025) af te ronden en te beoordelen. Openstaande dossiers per 31-12-2025 worden overgedragen aan een interne collega.

Rapportage
Via maandelijkse rapportages vindt verantwoording plaats over invulling, acties, resultaten en vervolgacties. Dit is een 1-op-1 overleg tussen kandidaat en opdrachtgever.

Samenwerken en netwerken
Jij schakelt op het juiste moment de juiste mensen in voor steun en medewerking en escaleert waar nodig. Je stemt elke 4 weken af met de opdrachtgever over de voortgang van de opdracht en de te behalen resultaten.

Wie zijn wij?
De opdracht die je uit gaat voeren is voor het team Inkomensspecialisten (INK) dat onderdeel uitmaakt uit van het Sociaal Economisch Domein. Het team valt binnen de keten Participatie en bestaanszekerheid.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Uw kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring als Inkomensspecialist. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat is beschikbaar voor 20 uur per week gedurende de opdrachtduur. Dit moet vermeld staan op het cv!
  • Uw kandidaat heeft kennis van en ervaring in het werken met Suite. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring met de Participatiewet op het gebied van rechtmatigheid. Dit moet blijken uit het cv.
  • Voor de inzet van zzp’ers heeft gemeente Breda een contract met Haert BV (onderdeel van Driessen). Zij verzorgen voor ons het zzp-contractmanagement. Haert BV gaat namens gemeente Breda het contract met de zzp'er aan. De zzp'er gaat uren registreren in Flex West-Brabant en stuurt de factuur naar Haert BV. Met uw inschrijving verklaart u akkoord te zijn met het zzp-contractmanagement via Haert BV.
  • Gemeente Breda volgt Wet Normering Topinkomens. Het algemeen bezoldigingsmaximum voor het jaar 2025 is vastgesteld op € 246.000. Ook de bezoldigingsmaxima voor topfunctionarissen zonder dienstbetrekking zijn voor 2025 geïndexeerd. De eerste twaalf kalendermaanden mag de bezoldiging niet meer bedragen dan de som van € 32.700 per maand voor de eerste zes maanden en € 24.900 per maand voor de volgende zes maanden waarin de functie wordt vervuld. Het maximumuurtarief bedraagt vanaf 2025 voor de eerste twaalf kalendermaanden € 235. Bevestigt u hierbij dat met het tarief dat u gedurende de opdracht hanteert deze norm niet overschrijdt? NB: Mocht gedurende de looptijd van de opdracht deze norm overschreden (dreigen te) worden, dan is opdrachtgever gerechtigd de opdracht per direct eenzijdig te ontbinden.
  • Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding. Dit moet blijken uit het cv.
  • Het cv is voorzien van referenties. De referenties en contactgegevens op het cv zijn juist en bevatten geen onwaarheden. (Als bij het controleren van referenties blijkt dat deze onjuist zijn dan wordt de kandidaat uitgesloten van de verdere procedure).
  • Uw kandidaat beschikt over up to date kennis van de participatiewet op het gebied van rechtmatigheid. Dit moet blijken uit het cv.

Wensen

  • Uw kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 5 jaar ervaring als Inkomensspecialist met ervaring met de Participatiewet op het gebied van rechtmatigheid. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek.
    • Je denkt creatief en bent klant- en servicegericht.
    • De menselijke maat binnen de rechtmatigheid weet jij goed te herkennen en duiden.
    • Je bent actief gericht op het behalen van resultaten en doelstellingen.
    • Je communiceert empathisch en duidelijk, en straalt rust en vertrouwen uit.
    • Je blijft effectief reageren onder druk, ook als je vervelend wordt benaderd.
    • Goede schriftelijke vaardigheden en analytisch vermogen.
    • Je bent in staat je snel zaken eigen te maken.
  • De data 9, 10 en 11 juli is gereserveerd voor persoonlijke gesprekken. Wij verzoeken u (uw kandidaat) vriendelijk hier reeds rekening mee te houden.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx