Utrecht heeft jou nodig!
VGU is de eigenaar van het Vastgoed van gemeente. Om je heen kijkend in de stad zie je het vastgoed waar jouw adviezen als Interim Manager Business Control straks aan bijdragen. Het bezit loopt uiteen van scholen tot zwembaden, van de grootste fietsenstalling ter wereld tot de Domtoren en ruim 1.000 gebouwen daar tussenin. De financiële waarde is meer dan 1,4 miljard euro, echter vertegenwoordigen deze panden ook een enorme maatschappelijke waarde.
Team en positie
Je bent onderdeel van het team Business Control Vastgoed. In dit team werken collega's vanuit verschillende vakdisciplines: Financial Control, Project Control en Business Control. Vanuit deze rol rapporteer je aan de manager Business Control en neem je hem waar bij zijn afwezigheid.
Werkzaamheden
In deze opdracht zorg je ervoor dat je met het team, in samenwerking met de rest van de afdeling, de jaarrekening, de 1e bestuursrapportage, de MT-rapportage en de VJN worden opgeleverd.
Opdrachtomschrijving (de taken)
Vervangen van de Manager Business Control tijdens diens ouderschapsverlof (4 weken). Verantwoordelijk voor het opleveren van alle gevraagde documenten en onderbouwingen die VGU in het kader van de a.s. P&C-cyclus moet aanleveren, in samenwerking met het team Business Control. Dit betreft de volgende producten:
- De jaarrekening
- De VJN
- De 1e Bestuursrapportage (BeRap)
- De MT-rapportage over 2025
Resultaat van de opdracht
Deze opdracht kan worden afgerond als de voorgenoemde P&C-producten zijn opgeleverd en de huidige manager control terug is van ouderschapsverlof.
Diversiteit en inclusie
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
Praktische informatie
Gesprekken worden gepland in de loop van de week van 24 november. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.
Hybride werken
Hybride werken is deels mogelijk: aanwezigheid op kantoor is drie dagen per week, met de dinsdag als vaste kantoordag.
Overige procedurele informatie
Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure. De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.
Verlenging en gunning
Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond, behoudt gemeente Utrecht zich het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd. Gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.
Gebruik broker vanaf 2026
Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.
Eisen
- Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring als leidinggevende
- Je hebt minimaal 7 jaar werkervaring als controller
- Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring als controller bij een gemeente
- Ik bevestig dat ik de bovenstaande vragen naar waarheid heb ingevuld
- Heeft u bij vraag 2.1.3. 'ZZP Rechtstreeks' ingevuld en heeft u gedurende de afgelopen 12 maanden voor meer dan 70% van de tijd (25 uren per week of 8 maanden per jaar) gewerkt als rechtstreekse zzp’er (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau) bij gemeente Utrecht?
- Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
- Je hebt een wo-opleiding afgerond
Wensen
- Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring als controller bij een gemeente, bij voorkeur bij een grote gemeente - G4 - 100.000+ gemeente - Kleinere gemeente - Geen gemeentelijke ervaring
- Je hebt werkervaring binnen een vastgoedorganisatie
- Licht je ervaring toe die je hebt op interimopdrachten voor korte periodes, en licht toe wat maakt dat deze opdracht bij jou past
- Geef aan welke vorm van inhuur van toepassing is op de aangeboden kandidaat:
- Detachering: De aangeboden kandidaat is in loondienst bij de aanbieder. Gemeente Utrecht sluit met de aanbieder een overeenkomst. De medewerker werkt tijdelijk bij gemeente Utrecht, onder leiding en toezicht van gemeente. De aanbieder draagt zorg voor loonafdrachten. De aanbieder heeft meerdere personen in loondienst.
- ZZP rechtstreeks: De aangeboden kandidaat is een zzp’er en sluit rechtstreeks een overeenkomst met gemeente Utrecht. Er is geen tussenpartij. De zzp’er voert de opdracht zelfstandig uit, zonder gezagsverhouding.
- ZZP via tussenkomst: Een bureau stelt een zzp’er voor. Gemeente Utrecht sluit de overeenkomst met het bureau (niet met de zzp’er). De zzp’er voert zelfstandig de opdracht uit. Het bureau regelt de contracten met de zzp’er volgens de Wet DBA.
- DGA: De aangeboden kandidaat is DGA en werkt via zijn/haar eigen BV. Gemeente Utrecht sluit de overeenkomst met de BV. De DGA voert zelfstandig de opdracht uit.
- Is de aangeboden kandidaat een zzp’er en wordt deze rechtstreeks voorgesteld (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau)? Indien 'JA' wordt ingevuld bij deze vraag, dan ga je akkoord met onderstaande 7 zzp-voorwaarden en periodieke controles hierop:
- De zzp’er werkt maximaal 70% van de gewerkte uren per jaar voor dezelfde klant of opdrachtgever (maximaal 25 uren per week of maximaal 8 maanden per jaar)
- De zzp’er heeft minimaal 3 klanten of opdrachtgevers per jaar
- De zzp’er is zelfstandig wat betreft uitvoering van werk
- De zzp’er maakt gebruik van eigen materiaal (laptop, telefoon etc.)
- De zzp’er is vervangbaar (bijv. in geval van uitval of ziekte)
- De zzp’er factureert (en krijgt geen loonbetaling of anderszins een vergoeding)
- De zzp’er krijgt niet doorbetaald voor niet-gewerkte uren (bijv. in geval van vakantie)
- Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.