Juridisch adviseur omgevingsrecht

Gemeente Heerde

Sluit op: 10 jun 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: 90
Aantal uur per week: 24
Provincies: Gelderland
Segmenten: Juridisch

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 10 juni 2025
Eind datum: 1 november 2025

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

De gemeente Heerde is een kleine gemeente
Daarom zijn lijnen kort, onderlinge betrokkenheid groot en werksfeer goed. We stimuleren werkplezier en hebben aandacht voor elkaar. Je zult je hier snel thuis voelen!

Over de organisatie
We hebben ongeveer 215 medewerkers, verdeeld over 5 afdelingen. We werken in de gemeente als één geheel, over de grenzen van de afdelingen heen. Samenwerking staat centraal tussen afdelingen, processen en projecten.

Onze visie
‘Naar een omgevingsbewuste ondernemende organisatie!’ is onze organisatievisie. We willen dat onze gesprekspartner zich gehoord voelt en indien mogelijk tevreden wordt gesteld. Dit betekent dat we als organisatie in staat willen zijn optimaal mee te bewegen met wat de maatschappij en de inwoner van Heerde van ons vraagt of nodig heeft. Daarbij komt de beweging uit de medewerker zelf. De verantwoordelijkheid ligt laag. Taakvolwassenheid en eigenaarschap is het uitgangspunt.

Belang van medewerkers
In een kleine, digitaal werkende en efficiënt ingerichte organisatie als gemeente Heerde is namelijk elke rol, elke medewerker, van toegevoegde waarde. Geen enkele taak kan achterwege blijven. De medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal van onze organisatie. Optimaal functioneren, inspiratie, persoonlijke ontwikkeling, goede begeleiding, helder opdrachtgeverschap en dus professionele aansturing zijn geen luxe, maar noodzaak.

Werklocaties
We gebruiken een aantal werklocaties in gemeente Heerde. De meeste collega’s werken in een ‘’hybride’’ vorm thuis en op het gemeentekantoor. De uitvoering van het sociaal domein gebeurt op locatie van Stip (Steun- en informatiepunt). Onze buitendienst werkt vanaf gemeentewerf en in Raadhuis zitten college van burgemeester en wethouders, griffie en bestuurssecretariaat. Daar worden ook commissie- en raadsvergaderingen gehouden.

Opdracht
Als juridisch adviseur omgevingsrecht speel je een cruciale rol in het handhaven van wet- en regelgeving binnen ons ruimtelijk domein. Met expertise in Omgevingswet, Awb en APV voer je handhavingsprocessen uit en bied je juridische ondersteuning bij complexe vergunningaanvragen. In nauwe samenwerking met je senior collega bewaak je juridische kwaliteit binnen de afdeling.

Taken en verantwoordelijkheden

  • Behandelen van handhavingsverzoeken;
  • Opstellen van vooraankondigingen en handhavingsbesluiten;
  • Effectief samenwerken met toezichthouders;
  • Bewaken van deadlines en zorgen voor inning van dwangsommen;
  • Schrijven van verweerschriften;
  • Vertegenwoordigen van de organisatie in bezwaar- en beroepsprocedures;
  • Actieve deelname aan handhavingsoverleggen;
  • Voorzien van juridisch advies aan college van B&W en afdelingsleiding;
  • Verlenen van juridische ondersteuning bij complexe vergunningaanvragen;
  • Bijhouden van ontwikkelingen in bestuursrechtspraak en handhavingsrecht, en kennis delen met collega's;
  • Communiceren en overleggen met overtreders voor effectieve afhandeling van handhavingszaken.

Competenties

  • Bestuurlijke sensitiviteit
  • Oplossingsgerichte instelling
  • Uitstekende communicatieve (advies)vaardigheden en durven mening uit te spreken

Benodigd aantal professionals
1

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja/nee

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Uurtarief maximaal €90,00 exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk;
  • Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding in een juridische richting;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als jurist / juridisch adviseur omgevingsrecht;

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als jurist / juridisch adviseur omgevingsrecht binnen een gemeentelijke instelling;
  • Aantoonbare werkervaring met geven van juridisch advies aan college van B&W en afdelingsleiding (maak dit duidelijk aantoonbaar in cv met een voorbeeld);
  • Aantoonbare werkervaring met Omgevingswet, Awb én APV (maak dit duidelijk aantoonbaar in cv);
  • Aantoonbare werkervaring met behandelen van bezwaar- en (hoger)beroepschriften.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx