Juridisch adviseur openbare orde en veiligheid

Gemeente Stichtse Vecht

Verlopen op: 2 dec 2024 om 17:00
Max. Uurtarief: 105
Aantal uur per week: 32
Provincies: Utrecht
Segmenten: Juridisch

Omschrijving

Soorten Inhuur: Freelance
Start datum: 2 december 2024
Eind datum: 1 juni 2025

De gemeente Stichtse Vecht zoekt tijdelijk een juridisch adviseur openbare orde en veiligheid /Bibob-coördinator

Duur: 6 maanden (december 2024 tot en met mei 2025)
Aantal uur per week: 32-36 uur

Wat ga je doen?

Je adviseert de burgemeester over juridische besluitvorming op het gebied van openbare orde en veiligheid. Denk daarbij bijvoorbeeld aan besluiten op grond van artikel 13b van de Opiumwet, Wet Victoria, Wet aanpak woonoverlast, Wet Tijdelijk Huisverbod, het toepassen van cameratoezicht en handhaving op grond van de Alcoholwet en APV. Je denkt op verschillende dossiers met je collega’s van het cluster openbare orde en veiligheid mee over mogelijke interventies vanuit jouw juridische expertise. Je stelt waarschuwingen, vooraankondigingen, lasten onder dwangsom/bestuursdwang op, maar je voert ook zienswijzegesprekken en vertegenwoordigt de burgemeester in bezwaar en (hoger) beroep. Verder ben je betrokken bij de ontwikkeling van lokale regelgeving (APV) en beleidsregels die raken aan de openbare orde en veiligheid.

Daarnaast coördineer je voor de hele gemeente de inzet van de Wet Bibob. Je bent een vraagbaak voor de Bibobonderzoekers, stelt werkprocessen op en voert zelf complexe Bibob-onderzoeken uit, staat in contact met het RIEC-MN en het LBB in lopende onderzoeken. Ook waarborg je dat bij de verlening van vergunningen en subsidies en bij het aangaan van vastgoedtransacties en overheidsopdrachten conform de Bibob-beleidsregel wordt gehandeld. Je staat daarom in nauw contact met andere afdelingen van de gemeente en zorgt dat de Bibob-toets in de verschillende processen een passende plek krijgt.

Ten slotte draai je mee in de OOV-piket poule, waarmee de burgemeester 24/7 van strategische advies wordt voorzien in geval van rampen, crises en OOV-incidenten.

Over het team

Openbare Orde en Veiligheid (OOV) is onderdeel van team Ontwikkeling Samenleving en Veiligheid en bestaat uit één strategisch adviseur, drie senior beleidsadviseurs, drie junior beleidsadviseurs en een jurist. OOV is een hecht team dat door de aard van het werk nauw met elkaar optrekt, elkaar collegiaal ondersteunt en vervangt waar nodig en draagt gezamenlijk zorg voor professionele advisering in de portefeuille OOV van de burgemeester. Als adviseur OOV zit je geregeld direct aan tafel bij de burgemeester.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen:

  • Een afgeronde juridische opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Ervaring met het leveren van verweer en het vertegenwoordigen van de overheid in bezwaar- en beroepsprocedures;
  • Tenminste 3 jaar aantoonbare kennis en werkervaring met juridische aspecten op het werkterrein Openbare orde en veiligheid;
  • Ervaring met het begeleiden van (complexe) juridische dossiers op het gebied van het Openbare orde en veiligheid;
  • Ten minste 3 jaar aantoonbare kennis en werkervaring van de Wet Bibob en ervaring met het coördineren van Bibob-werkzaamheden bij een overheidsinstelling;

Wensen:

  • Ervaring met handhavingstrajecten op grond van het omgevingsrecht is een pré.
Deze opdracht is verlopen.