Juridisch medewerker handhaving (medior)

Gemeente Leidschendam-Voorburg

Sluit op: 12 sep 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 36
Provincies: Zuid-Holland
Segmenten: Juridisch

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 1 oktober 2025
Eind datum: 1 oktober 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Organisatie
Een sociale en ondernemende gemeente met ruim 75.000 inwoners. Hier werken we samen met 750 collega’s aan de best mogelijke dienstverlening voor inwoners, bedrijven en instellingen. De lijnen zijn kort, we kennen elkaar en we weten wat er speelt. Onder het motto: vertrouwen, verbinden, verantwoordelijkheid en verbeteren.

Afdeling
Werken voor Veiligheid, Toezicht en Handhaving (hierna: VTH) is iedere dag werken aan het veiligheidsgevoel en de leefbaarheid van onze inwoners. Hier houden de BOA’s toezicht op de openbare ruimte en controleren de bouwtoezichthouders nieuwe en bestaande bouwwerken. We handhaven wetten, maken integraal veiligheidsbeleid en pakken als één team crisisbeheersing op. Alles voor een veilig Leidschendam-Voorburg.

Opdracht
Als Juridisch medewerker handhaving binnen de afdeling VTH werk je iedere dag aan het veiligheidsgevoel en de leefbaarheid van onze inwoners. Hierin werk je samen met (bouw)toezichthouders en vergunningsverleners binnen het domein Vergunningen, Toezicht en Handhaving.

Vanuit huis of kantoor verricht je diverse juridische werkzaamheden op meerdere rechtsgebieden, met name op het gebied van omgevingsrecht, openbare orde en veiligheid, lokale verordeningen en bijzondere wetten.

Je adviseert over complexe handhavingszaken op meerdere rechtsgebieden, stelt handhavingsbesluiten op (uiteraard inclusief de voorbereidende handelingen zoals het schrijven van vooraanschrijvingen en het behandelen van zienswijzen) en zorgt voor de procesvertegenwoordiging (bezwaar, beroep, hoger beroep).

Daarnaast draag je bij aan de ontwikkeling van o.a. het VTH-beleid. Je adviseert in voorkomende gevallen leidinggevenden, externe partners en/of bestuurders over complexe handhavingsvraagstukken met een politiek/bestuurlijke gevoeligheid en over de inzet van bevoegdheden bij handhavingsvraagstukken die de openbare orde en veiligheid raken.

Het zwaartepunt in de functie ligt op het gebied van Omgevingswet, Wet open overheid, en Wet tijdelijk huisverbod, maar als je ook ervaring hebt als handhavingsjurist op het gebied van APV-zaken en bijzondere wetten, zoals de Alcoholwet, is dat een pré. Deze functie biedt de kans om werkzaam te zijn op verschillende rechtsgebieden.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10a. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 3 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg, waarbij de donderdag in ieder geval een belangrijke kantoordag is in verband met teamoverleg.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als jurist binnen een soortgelijke juridische functie
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met het adviseren over complexe handhavingszaken met de nadruk op de Omgevingswet
  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding op juridisch gebied
  • Aantoonbare werkervaring als jurist met de Omgevingswet, benoem waar dit is opgedaan
  • Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad

Wensen

  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als Juridisch medewerker handhaving (of soortgelijke functie, beredeneer dit duidelijk) binnen een gemeente
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het adviseren over complexe handhavingszaken binnen een gemeente, duidelijk weergeven in het cv
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met de APV én bijzondere wetten, duidelijk weergeven in het cv
  • Aantoonbare werkervaring met het verzorgen van vooraanschrijvingen, het behandelen van zienswijzen, het opstellen van handhavingsbesluiten én het behandelen van bezwaar- en beroepschriften. Benoem duidelijk per onderdeel waar dit is opgedaan
  • Uiterlijk per 1 oktober 2025 beschikbaar voor 36 uur per week
  • Een afgeronde WO-bachelor opleiding op juridisch gebied
  • Een maximum tarief van € 115,- inclusief reiskosten woon-werkverkeer en fee Flextender / exclusief btw

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx