Juridisch planologisch strategisch adviseur 2fte

Gemeente Amsterdam

Sluit op: 18 nov 2025 om 08:00
Max. Uurtarief: 135
Aantal uur per week: 36
Provincies: Noord-Holland
Segmenten: Juridisch

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 1 december 2025
Eind datum: 16 januari 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Opdrachtomschrijving
Je werkt in de functie van strategisch adviseur omgevingsrecht bij de gemeente Amsterdam. Hiermee werk je in het hart van de stedelijk ontwikkeling in Amsterdam en werk je aan de gebiedsontwikkeling van de grote stedelijke opgaven in Amsterdam. Je adviseert over strategie, aanpak en uitvoering. Tevens ben je verantwoordelijk voor de juridisch planologische producten.

Werkzaamheden
Je bent verantwoordelijk voor de procedure en het planproces van juridische producten, zoals wijzigingen omgevingsplan en MER;

  • Je redigeert planregels en motiveringen en verzorgt het vooroverleg en beantwoording;
  • Stelt adviezen voor de bestuurscommissies en stelt college- en raadsvoordrachten en raadsbesluiten op voor wijzigingen omgevingsplan;
  • Je bent verantwoordelijk voor het opstellen van wijzigingen omgevingsplan en de planprocedures en functioneert als projectleider, ook voor milieueffectrapportages;
  • Je adviseert over initiatieven en onderbouwingen en stelt ruimtelijke onderbouwingen op;
  • Je adviseert collega’s, projectorganisatie en bestuur zowel mondeling als schriftelijk over: de inzet, het type, de inhoud en interpretatie van juridisch planologische instrumenten onder Omgevingswet;
  • Je werkt projectmatig, stelt daarbij offertes en planningen op en is belast met bewaking daarvan alsmede die van de ingezette capaciteit en beschikbare budgetten;
  • Je bent verantwoordelijk voor complexe juridische projecten en processen met een hoog afbreukrisico voor met name het gemeentebestuur;
  • Je gaat oplossingen bieden voor juridische aspecten van complexe ruimtelijke vraagstukken die veelal organisatie overstijgend zijn, waaronder het opstellen van stedelijke, juridische kaders.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

Opdrachtgever(s)
Bij R&D werk je in het hart van de fysieke leefomgeving van Amsterdam. Je werkt mee om de wettelijke doelstellingen en de bestuurlijke doelstellingen op het gebied van de fysieke leefomgeving te behalen. Dit betekent dat je een bijdrage levert aan de ontwikkeling van Amsterdam, bijvoorbeeld door het realiseren van woningen en de bijbehorende voorzieningen. Je kan strategische opgaven aan en kan denken op verschillende schaalniveaus en termijnen. Dat doe je in een directie waar duurzaamheidsopgaven en ruimtelijke opgaven samengaan. Het team waarin je werkt, bestaat uit louter professionals die kennis en ervaring hebben van de juridische praktijk. Het team is klaar om te werken conform de Omgevingswet en zorgt dat opgaven en verplichtingen naadloos samengaan.

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Verificatie kennis Verificatie van de kennis van de kandidaat.
  • Verificatie ervaring Verificatie van de ervaring van de kandidaat.
  • Beschikbaarheid en tarief kandidaat: kandidaat is beschikbaar voor het interview; bij gunning direct inzetbaar; opgegeven uurtarief inclusief alle bijkomende kosten; overschrijding van het maximumtarief leidt tot uitsluiting.
  • Draaideurconstructie: kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam. (KO)
  • Referentie: minimaal 1 relevante referentie van de kandidaat, inclusief organisatie, naam en telefoonnummer contactpersoon; referentie mag niet van de indienende organisatie of medewerker zijn.
  • CV toevoegen: in het Nederlands, max. 5 A4, dient enkel ter verificatie van de eisen en wensen.
  • Werk- en denkniveau: minimaal wo werk- en denkniveau, blijkt uit cv.
  • Opleiding: erkend wo diploma, aantoonbaar in cv en fysiek meenemen naar interview.
  • Toevoegen motivatie: maximaal 1 A4, motivatie wordt besproken tijdens het interview.
  • Werkervaring: minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring in de afgelopen 8 jaar als juridisch planologisch projectleider binnen stedelijke gebiedsontwikkelingen, inclusief bestuursadvisering.
  • Werkervaring: aantoonbare kennis van de Omgevingswet (Ow) en Algemene wet bestuursrecht (Awb) en gemeentelijke verordeningen.
  • Werkervaring: ervaring met juridische, technische en bestuurlijke complexiteit en tegengestelde belangen (omwonenden, ontwikkelaars, bedrijven).
  • Referentie: minimaal 1 relevante referentie van de kandidaat, inclusief organisatie, naam en telefoonnummer contactpersoon; referentie mag niet van de indienende organisatie of medewerker zijn.

Wensen

  • Informatie kandidaat: volledige gegevens nodig voor interview en VOG-aanvraag (naam, telefoonnummer, e-mailadres); pas naam van inschrijving aan naar "Naam organisatie + naam kandidaat".
  • Werkervaring: ervaring met zelfstandig opstellen en redigeren van planregels en toelichtingen van bestemmingsplannen en wijzigingen omgevingsplan.
  • Werkervaring: minimaal 3 tot 5 jaar werkervaring in ruimtelijk bestuursrecht.
  • Werkervaring: ervaring met werken bij een G6 gemeente.
  • Toetsing van de competentie: Analytisch vermogen.
  • Toetsing van de competentie: Initiatief.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx