Opdrachtomschrijving
Als strategisch juridisch planologisch adviseur maak je deel uit van het project Tweede tranche van de transitie van het Omgevingsplan Amsterdam. De transitie is gericht op het omzetten van de voormalige bestemmingsplannen uit het tijdelijk deel van het omgevingsplan naar het permanente deel van het omgevingsplan. Deze opgave is gericht op alle voormalige bestemmingsplannen in Amsterdam en deze opgave dient afgerond te zijn voor 2032. Door de ervaringen in de Eerste tranche kent de Tweede tranche een andere, meer technisch inhoudelijke benadering. Dat betekent dat het proces zo strak mogelijk is ingericht zonder participatie en vooral gericht is om de juridische inhoud van het voormalige bestemmingsplan een op een over te zetten naar het omgevingsplan.
Werkzaamheden
Je hebt contact met de projectleider van de Tweede tranche over de werkwijze, de aanpak, de voortgang, de planning en de inhoudelijke uitdagingen van het project;
Je werkt mee aan het juridisch omzetten van bestaande regelgeving naar de nieuwe systematiek van het Omgevingsplan Amsterdam;
Je stuurt de groep van collega's aan die helpen bij het juridische omzetten van de bestaande regelgeving.
Je zorgt voor een motivering die de omzetting onderbouwt en het fundament is voor het bestuurlijk proces en de juridische houdbaarheid.
Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.
Opdrachtgever(s)
De omgeving van stedenbouw, planologie en duurzaamheid verandert sterk. De manier waarop omgegaan wordt met het stellen van kaders en het formuleren van beleid verandert mee. De eenheid Ruimte en Duurzaamheid werkt op ieder schaalniveau, van portiek tot metropool, aan het ontwikkelen van een duurzame visie op de ontwikkeling van Amsterdam, het uitwerken van die visie tot concrete voorstellen en inrichtingsplannen en het mogelijk maken van die ontwikkeling en de uitvoering van de plannen.
Enerzijds is zij verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling en kaderstelling op het gebied van ruimtelijke ordening, stedenbouw en duurzaamheid. Anderzijds werkt zij in opdracht voor stadsdelen en grootstedelijke projecten, waar zij kennis inbrengt en planproducten tot stand brengt met betrekking tot stedenbouw, openbare ruimte ontwerp, planologie en duurzaamheid.
Eisen
- Beschikbaarheid en tarief kandidaat: interview maakt deel uit van het selectieproces en de kandidaat dient beschikbaar te zijn; bij gunning direct inzetbaar; tarief is inclusief alle bijkomende kosten en binnen gestelde grenzen.
- Werk- en denkniveau: minimaal wo-niveau, duidelijk te blijken uit cv.
- Verificatie kennis: controle van de kennis van de kandidaat.
- Verificatie ervaring: controle van de ervaring van de kandidaat.
- Referentie: minimaal 1 relevante referentie vereist, met contactgegevens; referentie moet op de hoogte zijn.
- Draaideurconstructie: kandidaat is de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij gemeente Amsterdam (KO).
- CV toevoegen: maximaal 5 A4, in het Nederlands, ter verificatie van de antwoorden bij eisen en wensen.
- Opleiding: erkend wo diploma, aantoonbaar via cv en fysiek document tijdens interview.
- Toevoegen motivatie: maximaal 1 A4 met onderbouwing van geschiktheid, wordt besproken tijdens interview.
- Werkervaring: ervaring met opstellen en implementeren van een omgevingsplan bij een G4 gemeente, aantoonbaar in cv.
- Werkervaring: minimaal 3 jaar ervaring in omgevingsrecht bij een gemeente met stedelijke projecten, aantoonbaar in cv.
- Werkervaring: 3 jaar ervaring als projectleider bij omgevingsplanwerkzaamheden, aantoonbaar in cv.
Wensen
- Toetsing van de competentie: Analytisch vermogen.
- Toetsing van de competentie: Initiatief.
- Informatie kandidaat: volledige NAW-gegevens kandidaat, inclusief naam, telefoonnummer en e-mailadres; juiste invoer vereist voor o.a. interview en VOG-aanvraag.
- Toelichting maximumtarief: max. €125 per uur, inclusief bijkomende kosten, conform WNT; bij overschrijding wordt offerte afgewezen.
- Kennis: kandidaat heeft kennis van de plansoftware van het omgevingsplan, aantoonbaar in cv.
- Werkervaring: kandidaat heeft ervaring met het schrijven van regels voor het omgevingsplan, aantoonbaar in cv.