Opdrachtomschrijving
Als strategisch juridisch planologisch adviseur maak je deel uit van het project Tweede tranche van de transitie van het Omgevingsplan Amsterdam. De transitie is gericht op het omzetten van de voormalige bestemmingsplannen uit het tijdelijk deel van het omgevingsplan naar het permanente deel van het omgevingsplan. Deze opgave is gericht op alle voormalige bestemmingsplannen in Amsterdam en deze opgave dient afgerond te zijn voor 2032. Door de ervaringen in de Eerste tranche kent de Tweede tranche een andere, meer technisch inhoudelijke benadering. Dat betekent dat het proces zo strak mogelijk is ingericht zonder participatie en vooral gericht is om de juridische inhoud van het voormalige bestemmingsplan een op een over te zetten naar het omgevingsplan.
Werkzaamheden
Je hebt contact met de projectleider van de Tweede tranche over de werkwijze, de aanpak, de voortgang, de planning en de inhoudelijke uitdagingen van het project;
Je werkt mee aan het juridisch omzetten van bestaande regelgeving naar de nieuwe systematiek van het Omgevingsplan Amsterdam;
Je stuurt de groep van collega's aan die helpen bij het juridische omzetten van de bestaande regelgeving.
Je zorgt voor een motivering die de omzetting onderbouwt en het fundament is voor het bestuurlijk proces en de juridische houdbaarheid.
Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.
Opdrachtgever(s)
De omgeving van stedenbouw, planologie en duurzaamheid verandert sterk. De manier waarop omgegaan wordt met het stellen van kaders en het formuleren van beleid verandert mee. De eenheid Ruimte en Duurzaamheid werkt op ieder schaalniveau, van portiek tot metropool, aan het ontwikkelen van een duurzame visie op de ontwikkeling van Amsterdam, het uitwerken van die visie tot concrete voorstellen en inrichtingsplannen en het mogelijk maken van die ontwikkeling en de uitvoering van de plannen. Enerzijds is zij verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling en kaderstelling op het gebied van ruimtelijke ordening, stedenbouw en duurzaamheid. Anderzijds werkt zij in opdracht voor stadsdelen en grootstedelijke projecten, waar zij kennis inbrengt en planproducten tot stand brengt met betrekking tot stedenbouw, openbare ruimte ontwerp, planologie en duurzaamheid.
Eisen
- U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: organisatie naam, contactpersoon, telefoonnummer contactpersoon. De referentie dient op de hoogte te zijn.
- Is de aangeboden kandidaat in de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij gemeente Amsterdam? Antwoordmogelijkheden: Nee / Ja (KO)
- Interview maakt deel uit van het selectieproces; kandidaat moet beschikbaar zijn voor het interview en direct inzetbaar zijn bij gunning. Uurtarief is all-in voor de gehele opdrachtduur en mag het maximum niet overschrijden.
- De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een wo werk- en denkniveau. Dit moet blijken uit het cv.
- Verificatie van de kennis van de kandidaat.
- Verificatie van de ervaring van de kandidaat.
- De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkend wo diploma. Dit dient meegenomen te worden naar het interview voor controle.
- U voegt het cv toe van de kandidaat (in het Nederlands, max. 5 A4). Cv dient enkel ter verificatie van de eisen en wensen.
- Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. De motivatie wordt besproken tijdens het interview.
- De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het opstellen en implementeren van een omgevingsplan bij een G4 gemeente. Dit moet blijken uit het cv.
- De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring in het omgevingsrecht bij een gemeente met stedelijke projecten. Dit moet blijken uit het cv.
- De aangeboden kandidaat heeft 3 jaar werkervaring als projectleider bij omgevingsplanwerkzaamheden. Dit moet blijken uit het cv.
Wensen
- Toetsing van de competentie: Analytisch vermogen.
- Toetsing van de competentie: Initiatief.
- Wij willen de onderstaande gegevens van de aangeboden kandidaat ontvangen: volledige naam (zoals in paspoort of ID-kaart), telefoonnummer, privé e-mailadres. Deze worden o.a. gebruikt voor interviewuitnodiging en VOG-aanvraag. Naam organisatie + naam kandidaat moet worden ingevuld in tabblad 'Offerte'.
- De aangeboden kandidaat heeft kennis van de plansoftware van het omgevingsplan. Dit moet blijken uit het cv.
- De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het schrijven van regels voor het omgevingsplan. Dit moet blijken uit het cv.