Jurist openbare orde en veiligheid

Gemeente Noordoostpolder

Sluit op: 19 sep 2025 om 09:00
Max. Uurtarief: geen max tarief
Aantal uur per week: 36
Provincies: Flevoland
Segmenten: Juridisch

Omschrijving

Soorten Inhuur: Detachering
Start datum: 13 oktober 2025
Eind datum: 13 oktober 2026

Let op: Dit is een detacheringsopdracht

Deze opdracht valt onder detachering en is niet geschikt om als zzp'er uit te voeren in overeenstemming met de Wet DBA.

Dit ga je doen
Je bent onderdeel van het cluster Leefomgeving en werkt intensief samen met het team Openbare Orde en Veiligheid (OOV). Je bent de juridische sparringpartner voor het bestuur en je geeft advies over het inzetten van bestuursmaatregelen zoals huis- en gebiedsverboden of cameratoezicht. Ook beoordeel je bestuurlijke rapportages en je vertaalt deze naar heldere en juridisch onderbouwde besluiten.

Je werkt nauw samen met collega’s binnen de gemeente, hulpdiensten en regionale partners. Samen zorgen jullie voor een veilige en leefbare omgeving. Jij levert een zichtbare en actieve bijdrage aan de uitvoering van het lokale veiligheidsbeleid. Daarnaast heb je een veelzijdig takenpakket, waarbij je op strategische wijze bijdraagt aan het ontwikkelen, afstemmen en uitvoeren van veiligheidsbeleid. Denk hierbij aan:

  • Het adviseren van het college van B&W en de burgemeester bij het uitvoeren van hun wettelijke taken rondom openbare orde en veiligheid;
  • Het beoordelen en verwerken van bestuurlijke rapportages van de politie en het vertalen hiervan naar passende acties;
  • Het opstellen van juridisch waterdichte adviezen en besluiten over maatregelen als sluitingen, gebiedsverboden of cameratoezicht;
  • Het vertegenwoordigen van de gemeente in bezwaar- en beroepsprocedures;
  • Het juridisch adviseren en ondersteunen bij vragen over informatiedeling, de APV en Bibob;
  • Het scherp in de gaten houden wanneer de inzet van bijzondere bevoegdheden nodig is en daar proactief over adviseren;
  • Het op de voet volgen van ontwikkelingen op regionaal en landelijk niveau, en het vertalen hiervan naar toepasbaar lokaal beleid;
  • Het bewaken van de voortgang van complexe juridische dossiers en prioriteiten stellen bij de uitvoering van maatregelen.

Kandidaatomschrijving
Je krijgt energie van complexe dossiers waarin jij echt het verschil kunt maken. Je denkt verder dan de letter van de wet: je kijkt vooral naar wat in de praktijk werkt én blijft staan. Met jouw scherpe blik én gevoel voor de uitvoering ben je een onmisbare schakel. Je schakelt moeiteloos tussen collega’s van verschillende teams en bent een stevige, inhoudelijke sparringpartner bij handhavingsvraagstukken.

Of het nu gaat om een juridisch besluit of een bestuurlijke maatregel, jij weet complexe zaken helder, begrijpelijk én overtuigend over te brengen, zowel op papier als in gesprekken. Jij zorgt ervoor dat wat juridisch klopt, ook uitvoerbaar is. Daarnaast ben je graag het eerste aanspreekpunt bij team overstijgende kwesties, ondermijningszaken en de bewaking van juridische kwaliteit binnen het OOV-domein. Jij bewaakt niet alleen de juridische lijn, je helpt ook de praktijk vooruit.

Interviewplanning
De interviews voor de Jurist OOV staan gepland op: DI 30-9-2025
15.00 uur
15.45 uur
16.30 uur

De interviews zijn met Esther Steenbergen-Haak en Kevin Franken.

Toelichting op rooster
32-36 uur per week

Deze opdracht voor inhuur wordt gegund via een aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever heeft specifieke eisen en wensen geformuleerd. Om in aanmerking te komen, dien je te voldoen aan de gestelde eisen. Daarnaast kun je extra punten verdienen door tegemoet te komen aan de wensen.

Eisen

  • Opleiding: Een succesvol afgeronde WO-diploma in rechten
  • Werkervaring: Minimaal drie jaar werkervaring op gebied van juridische kwesties rondom handhaving bij een gemeente.
  • Geen ZZPer: Vanwege leiding en toezicht van de leidinggevende bij Gemeente Noordoostpolder nemen we voor deze opdracht geen ZZP'er aan
  • Inzetbaarheid: De kandidaat is vanaf de startdatum voor minimaal 32 uur per week inzetbaar.

Wensen

  • Ervaring 1: Duidelijk aantoonbare recente ervaring en expertise met openbare orde en veiligheid (bijv. Bibob, Damocles, evenementenvergunningen, bestuurlijke handhaving, veiligheidsvraagstukken).
  • Kennis van wet- en regelgeving: Aantoonbare relevante juridische kennis (Awb, Gemeentewet, APV, Wet Bibob, Opiumwet, Wpg, Wob/Woo).
  • Ervaring 2: Geef 2 voorbeelden van projecten/dossiers die je hebt gedaan bij opdrachtgevers bij gemeenten de afgelopen 3 jaar.
  • Interview: Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Tijdens het interview toetsen we op werkervaring, kennis en competenties.

Reageer op opdracht

Toegestane typen: : .pdf, .doc, .docx